MENU

Broken Bells - Broken Bells (2010)

3,70

Label: Columbia

1. The High Road (3:53)
  2. Vaporize (3:32)
  3. Your Head Is on Fire (3:05)
  4. The Ghost Inside (3:18)
  5. Sailing to Nowhere (3:46)
  6. Trap Doors (3:19)
  7. Citizen (3:38)
  8. October (2:48)
  9. Mongrel Heart (4:25)
  10. The Mall and Misery (4:06)

geplaatst op 18 mei 2011, 14:09 uur, permalink
Murdoc023 schreef:
Het lijkt wel of Danger Mouse alles kan. Nu opeens een popalbum en zeker geen slechte.

Danger Mouse was al samen met James Mercer te horen op zijn album met Sparklehorse Dark Night of the Soul. Nu dus ook een heel popalbum, wat meer dan geslaagd is. De ene fijne popsong na de andere staat er op dit album. Uitermate prettig begleidt en aangekleed door Danger Mouse en door de prettige stem van James Mercer.

De enige dissonant tot nu vond ik Your Head Is On Fire. Maar na meerdere keren luisteren is zelfs dat nummer best aardig. De overige tracks zijn goed tot wel heel erg lekker. Alleen het begin van het album al met The High Road, Vaporize & the Ghost Inside, waarvan de beat en het klapje echt zo heerlijk zijn.

Het wordt gevolgd door het Portishead / Air -achtige Sailing to Nowhere. Wat is dat een mooi nummer zeg, alleen al de toetsen en de violen op het einde! En het heerlijke sfeertje wat daarbij hoort wordt vervolgens op een mooie manier doorgezet en neergezet in de mooie tracks Trap Doors, Citizen & October. Tot slot volgt er een twee-akt met een funky gitaartje erin. Mogrel Heart & The Mall & Misery zijn 2 lekkere nummers om mee te eindigen.

Een popalbum met een mooie sfeer en veel mooie en/of lekkere muziek. Een aangename verrassing.

avatar van Harderwiek
geplaatst op 3 juni 2011, 19:07 uur, permalink
Waar het album zo goed begint wordt het steeds minder. Erg jammer. Misschien dat het tweede deel mij nog kan gaan boeien, maar het is nu alleen vermakelijk. Openingstracks is wel echt een top nummer.

avatar van RoyDeSmet
geplaatst op 26 augustus 2011, 15:24 uur, permalink
Lekker album. Nadat ze vorig jaar op Lowlands speelden dit album gekocht.
Ik luister er nog af en toe naar. Lekkere muziek 'voor tussendoor', daar kan ik me in vinden.
Ik vind het een hele degelijke CD! Lekkere muziek.

avatar van Mctijn
geplaatst op 17 september 2012, 11:08 uur, permalink
Murdoc023 schreef:
Het lijkt wel of Danger Mouse alles kan.

Dit album leunt op de songwriter-capaciteiten van James Mercer. Danger Mouse heeft voornamelijk gezorgd voor de goede en heldere productie.

avatar van Murdoc023
geplaatst op 17 september 2012, 19:08 uur, permalink
Murdoc023 schreef:

Ja, klopt. Ik kende Danger Mouse als hiphop producer en als producer van Gorillaz. Ik bedoelde eigenlijk dat hij ook produceert voor meerdere genres, hier dus pop/rock. Zoals hij bijvoorbeeld ook de laatste van the Black Keys heeft geproduceerd. Niet dat zijn invloed heel groot zal zijn, maar het is wel interessant om te zien. Ik ken ook geen ander iemand die zo divers muziek maakt.

avatar van Niek
geplaatst op 10 oktober 2012, 11:05 uur, permalink

Murdoc023 schreef:

Ik schat zijn invloed hoger in. Platen van Black Keys werden duidelijk beter met Mouses invloed en ook in de samenwerking met Sparklehorse - als ook hier met Mercer - is zijn geluid duidelijk terug te horen. Gnarls Barkley is duidelijkste voorbeeld van waar de man toe in staat is. Ik zie Danger Mouse als de beste op dit moment op het gebied van kwalitatieve pop. Waar veel artiesten met zijn deuntjes al snel te poppy zouden worden, behoudt Danger Mouse het scherpe randje wat zijn muziek spannend houdt. Natuurlijk zijn James Mercer, Mark Linkous, Dan Auerbach etc. topartiesten en hebben die ook een duidelijk stempel op de respectievelijke eindresultaten maar de gedeelde noemer van al die projecten is niet gering en logischerwijs toe te schrijven aan Danger Mouse.

avatar van Mctijn
geplaatst op 10 oktober 2012, 16:15 uur, permalink
Niek schreef:
Mctijn schreef:

Ik schat zijn invloed hoger in.

Deels mee eens.

Maar ik vind James Mercer bij The Shins beter dan bij The Broken Bells. Danger Mouse heeft hier dus ook voor gezorgd?

Met The Shins (95% Mercer) maakt hij nummers die wat dieper gaan, dan deze gelikte popriedeltjes. (Overigens wel gelikte "high-end" popriedeltjes
) Ik had dit album wel willen horen, wanneer Danger Mouse zich er niet mee mocht bemoeien.

avatar van Niek
geplaatst op 11 oktober 2012, 11:09 uur, permalink
Wat zijn invloed betreft zijn we het dan met elkaar eens. Wat rest is smaak: ik hoor dit liever dan The Shins (hoewel ik dat niet heel goed ken, maar Oh Inverted World werd ik niet zo warm van).

geplaatst op 6 januari 2014, 15:33 uur, permalink
Ik vind dit een heerlijk wegluisterend album zonder nummers die storen. De productie van danger mouse is ook een lust voor het oor.