Duff McKagan - Believe in Me (1993)

Label: Geffen

1. Believe in Me (3:24)

met Slash

2. I Love You (4:15)
  3. Man in the Meadow (4:50)
  4. (Fucked Up) Beyond Belief (3:29)

met Jeff Beck

5. Could It Be You (3:08)
  6. Just Not There (3:34)

met Sebastian Bach

12. Fuck You (3:24)

met Doc

13. Lonely Tonite (3:03)
Mijn zus was indertijd fan van Guns 'n Roses en dan vooral van bassist Duff McKagan (vraag me niet wat ze daar nu in zag, maar goed). Dit album werd dan ook onmiddelijk in huis gehaald en ik moet toegeven dat het eigenlijk best lekkere muziek is. Erg afwijkend van Guns 'n Roses is het niet.

Ja ik vind het ook wel een aardig album, nergens echt briljant, maar ook nergens heel erg slecht. Critici zeiden ook na dit album dat ze het talent en het belang van Duff voor GN'R onderschat hadden.

heb hem maar weer is opgezet, vrij tijdloos, met herkenbare en makkelijk in het gehoorliggende noten. Helder dat het een begaafd musicus is. GNR was denk ik toch een beetje de synergie van duff, axl, slash en izzy. Haal er een of twee uit en je houdt standaardwerk over. Maar standaard is soms best lekker. Ook later werk van duff is aangenaam , maar minder pakkend dan het debuut.

avatar van ToetnL
Leuk album blijft dit toch.
Direct gekocht nadat het uitkwam en hij heeft enkele weken onafgebroken in mijn speler gezeten.

Helaas heeft zijn latere werk nooit zijn voorganger weten te evenaren.

Een leuk album met natuurlijk het herkenbare stemgeluid van Duff. Critici waren niet allemaal te spreken over het stemgeluid van Duff, maar wat wil je dat is Duff. Het begin van het nr Believe in Me vind ik ook erg leuk met dat gepraat vooral dat eenigsinds verongelijkt door Duff uitgesproken O shit not again. Ik vind het een prettige cd met een leuke afwisseling tussen stoere punk nrs en de wat rustigere nrs. Ik vind 4 sterren toch wel op zijn plaats.

KEN
ben ik helemaal met je eens believe in me vind ik ook het beste nummer van duff. nu ben ik ook een enorme fan van hem. vooral in de tijd van guns n roses,was ik helemaal gek van hem. het is wel heel wat anders,als in die tijd bij guns n roses maar dat kun je ook niet met elkaar vergelijken. desondanks vind ik dit een steengoed nummer.maar nu was guns n roses ook veelal het muzikale op duff en slash aangewezen. wat was guns n roses zonder hun nu geweest,toch helemaal niets....

KEN schreef:

en dat was drie keer KEN.maar inderdaad, best een aardige cd, lekker makkelijk in het gehoor

voltazy
KEN schreef:

volgens mij was izzy ook wel belangrijk voor GNR

avatar van Germ
Germ (crew)
Believe In Me is een goeie plaat. Maar probeer eens het obscure album Beautifull Disease te bemachtigen.
Een net afgekickte Duff zingt hier dan met heel veel gevoel en emotie. Echt een goed album waar snelle (punk)rockers en prachtige ballads mekaar afwisselen.

Het album is helaas nooit officieel uitgebruikt, reden weet niemand. enkele nr's zijn later gebruikt voor Duff's solo project Loaded (in een andere vorm)

Tracklist Beautifull Disease:

Seattle Head

Who's To Blame (met Slash)

Superman

Rain

Beautiful Disease

Mezz

KEN
ik ben in verschillende musicshops geweest nergens was die cd te verkrijgen,laat staan dat ze ooit van die cd gehoord hadden,waar o waar kan ik aan die cd komen.hij staat ook niet op marktplaats.ik wil hem heel graag hebben of in ieder geval een keer graag luisteren.weet jij waar ik die cd kan kopen.

avatar van Klumpie
KEN schreef:

Geen onaardig album van Duff. Niks speciaals, niks geen zwakte. Gewoon lekkere recht toe, recht aan rock. 3,5*

avatar van Gatver
Nooit geweten eigenlijk, dat nr. 12 heette zoals hij heette. Vind het een erg leuke plaat door de combi rock/rap. De tekst is hilarisch. Helaas al lang niet meer geluisterd, ga ik vandaag eens even doen! Effe jeugdsentiment ophalen. Nr. 13 is natuurlijk behoorlijk nep, maar wel een leuke plaat!

DonDijk
Echt nie? Op de hoes staat toch F#ck You als nr.12? Ik had al wel een vermoeden....

avatar van Gatver
Nee, écht niet! Of ik heb het wel geweten, maar was ik het weer vergeten. Ik word ook een dagje ouder! Vandaag hem uit de kast getrokken en het was weer heerlijk. Vooral de al eerder genoemde songs + 'Punk Rock Song'! Helaas staan er ook redelijk wat mindere nummers op, vandaar mijn eerdere 3*-stem... Het intro van 'Just Not There' had wel wat weg van een stuk uit Rocket Queen.

DonDijk
Wel..het kón natuurlijk ook ''Fick You'' zijn...

avatar van Gatver
Nee, ik geloof niet, dat Duff van Duitse origine was!

Mr_White
Lekker simple rock muziek. Niet al te hoogdravend maar gewoon een album dat lekker in het gehoor ligt. Hoogtepunten zijn Believe In Me en Could It Be You.

avatar van Rogyros
Ik vind dit eigenlijk een hele maitge plaat. Misschien komt dat doordat ik van Duff als solo artiest veel verwachtte, net zoveel als met GnR. Dat is ook niet eerlijk. Maar ik heb het album ooit gekocht, en ik vind het niet meer dan een standaardalbum met vooral 13 in een dozijn nummers.
Met 2 sterren ben ik nog mild...

avatar van Germ
Germ (crew)
Beautiful Disease – Duff McKagan – Discover music at Last.fm

Deze is echt veel beter, nergens officieel te krijgen, maar via google zag ik dat hij via last.fm te beluisteren is. Ik zou Beautiful Disease echt iedereen wil aanraden.
Zie ook mijn post hier boven , van zo'n 2 jaar terug.

avatar van Rockfan
Ik heb Duff eens gezien in het voorprogramma van de Scorpions. Was niet echt overtuigend, het leek wel afgekeurd Guns N' Roses materiaal ken ik mij herinneren

avatar van Rogyros
Rogyros schreef:
Met 2 sterren ben ik nog mild...

En na jaren heb ik dit album weer beluisterd, om te kijken of mijn mening nog wel klopt. Helaas, deze klopt nog. Erg veel cliché GNR stijl (begrijp me goed, ik vind GNR tot en met de UYI albums wel goed), veel te veel YEAH's er doorheen geroepen, en gewoon matige rock wat mij betreft. Helaas. Het schijfje rest niets anders dan stof te happen in mijn cdkast.

avatar van Deren Bliksem
Dit klinkt wellicht wat suf, maar Duff kan echt geweldig YEAH zingen. Op zn Duff's, hoe moet ik dat nou uitleggen.

avatar van gigage
De opener is een regelrechte Guns n Roses kraker qua opzet zowel als riff en twinsolo met Slash. Men waant zich even in de glorydays toen Duff ook n liedje mocht volschreeuwen in het use your illusion tijdperk. Maar ja, bij de tweede song wordt de beperkte zanger al wat irritanter als hij de toon niet weet te houden bij de oubollige tekst. Eigenlijk is het best aandoenlijk om je te willen meten met voormalig collega Axl Rose. Nee, Duff is een punkzanger die hier de plank te vaak mis slaat. De songs an zich zijn best ok eigenlijk.
Fucked up beyond belief lijkt een prima instrumentale track met Jeff Beck op gitaar, maar McKagan kan het niet laten om toch nog wat te zeggen. Toch een vinkje daar net zoals bij Lenny Kravitz track, voor de rest , succes ermee.De volgende keer een zanger meenemen. Axl Rosé bijvoorbeeld

avatar van wizard
Ondanks z’n tekortkomingen vind ik Believe in Me een grotendeels vermakelijke plaat. Qua stijlen gaat
het alle kanten op (rock, punk, funkinvloeden, en wordt er nou ook nog ergens gerapt?), en
Duff is een beperkte zanger. Dat laatste had ik al verwacht, gezien zijn zang op You Can't
Put Your Arms Around a Memory van The Spaghetti Incident. Hoe dan ook, met behulp van
een waslijst met gasten en een paar goed gevonden melodiën, is Believe in Me toch een
vermakelijk plaatje geworden. Hoogtepunten zijn het titelnummer, Man in the Meadow en
Just not There. The Majority en Fuck You doen me dan niet veel, net als Punk Rock Song.