System of a Down - Steal This Album! (2002)

Label: Sony

8. I-E-A-I-A-I-O (3:08)
  9. 36 (0:46)
  10. Pictures (2:06)
  11. Highway Song (3:13)
  12. Fuck the System (2:12)
  13. Ego Brain (3:21)
  14. Thetawaves (2:36)
  15. Roulette (3:21)
  16. Streamline (3:37)
joeri_metal
demon. ( luc ) jouwn avatar is echt vet man

Gallow
Naar mijn mening zijn ze gewoon een andere weg ingeslagen vanwege te weinig inspiratie, of te weinig zin om hun gebruikelijke weg te volgen. Toxicity was hun absolute hoogtepunt, en het blijkt wel dat de jongens er weinig zin meer in hadden aangezien dit album grotendeels bestaat uit oude demo's en b-kantjes (wat niks zegt over de kwaliteit van dit album).

Ik vind het alleen maar goed dat ze een andere weg in zijn geslagen, waarschijnlijk wisten ze zelf ook dat ze toxicity, en hun debut, toch niet meer konden toppen. Daarnaast vind ik het ook belachelijk dat ze commercieel zouden zijn geworden omdat het meer poppy klinkt, zeker omdat ze met hun eerste 2 albums het meest succesvol zijn geworden.

joeri_metal schreef:
demon. ( luc ) jouwn avatar is echt vet man

Nou bedankt

avatar van Demon.
Chic 'n Stu blijft keihard trippen!!!

avatar van The_CrY
Deze lijkt inderdaad veel op Toxicity qua stijl. Leuk om meer van datzelfde te horen, maar ik vind het dan ook weer terecht dat ze hierna even iets anders gingen doen. Mijn favorieten zijn de geniale opener Chic 'n Stu, Innervision, I-E-A-I-A-I-O, Pictures en Fuck the System.

avatar van The_CrY
Och, en ben ik me daar A.D.D. even vergeten te noemen! Die spant de kroon.

Juist

avatar van vantagepoint
Voor mijzelf toch wel een van de hoogtepunten van SOAD. Het zijn misschien allemaal wel overblijfsels van Chop Suey maar dan wel van een zeer hoge kwaliteit. Ook het concept achter Steal This Album is wel tof gedaan. Er zitten echte uitschieters tussen, maar wat een fantastische samenstelling van muziek met de ongelooflijke stem van hun zanger. En dan nog al de Armeense invloeden die er ingewikkeld zitten. Fuck SOAD! 4*

avatar van Carolaah
Mm.. toch wel een tegenvaller vind ik deze plaat t.o.v. de rest van hun platen.
Ik vind het een beetje een rotzooi, bij elkaar geraapte songs van mindere kwaliteit dan de rest.
Het kan ook niet altijd raak zijn, heb de plaat nog niet heel vaak beluisterd, maar misschien groeit het nog wel.. maar voorlopig kom ik op een 2,5

avatar van Don Cappuccino
Steal This Album is een geweldig album met veel variatie. Het ligt dichter bij de gekte van het debuutalbum dan Toxicity en daar ben ik erg blij mee (al is Toxicity ook geweldig). Het enige wat ik jammer vind aan dit album is dat ze extra zanglijntjes er bij hebben gezet. Bij de ruwe mix was Innervision bijvoorbeeld veel beter dan nu. 4 sterren voor Steal This Album.

Benjamindaxx
Prima derder album, helaas net even wat minder dan de voorganger Toxicity. Album bevat welliswaar een aantal sterke nummers, maar weten me minder te raken dan die van de voorganger. Nummers als "Chick N' Stu" & "I-E-A-I-A-I-O" zijn voor mij persoonlijke hoogtepunten. Overige nummers zijn welliswaar goed, maar minder.

3.5

avatar van CursedMusic
Een 4,5 of 4. Ik weet het niet goed. Qua onderlinge nummers doet Steal This Album echt niks onder voor de voorgaande twee albums. Door de afwisseling luister ik eigenlijk liever dit album dan de voorgaande twee. "Bij elkaar geraapt zooitje" werd hier al gezegd. Maar dat trekt mij misschien wel.

Mr.Jack absoluut mijn favoriet. Bijna alsof het een gesproken boek is, goeie intro, lekkere riff, erg goeie tekst en de uithalen van Serj maken dit nummer tot wat het is. Briljant.
Tweede favoriet is het wat rustiger Highway Song (valt mij op dat deze niet hoog staat) en uiteraard zijn Innervision en I-E-A-I-A-I-O ook erg goede nummers.

avatar van Johnny Marr
Zijn dit outtakes van Toxicity, nummers die niet goed genoeg werden bevonden voor dat album? Want zo klinkt dit wel. Uiteraard nog altijd een voldoende want SOAD.

bennerd
Johnny Marr: klopt, dit zijn inderdaad leftovers. Wel erg goede.

avatar van Johnny Marr
Inderdaad. Vooral op het laatste zorgt het album nog voor een uppercut: Roulette en Streamline zijn de twee beste nummers van het album.

avatar van chansadres
Misschien interessant voor de mensen hier om te weten:
Dit album was niet bedoeld om uitgebracht te worden. Probleem was dat er recordings van de opname van de plaat Toxicity waren gestolen uit de studio. Deze opnamen lekten uit via het internet. Bootleggers verzamelden dezen en brachten de plaat Toxicity II uit. Hierop stonden ook enkele nummers van andere projecten. Soad was hier totaal niet blij mee. Voornamelijk omdat de kwaliteit erbarmelijk was van de opnamens. Dat is de reden dat ze de nummers opnieuw hebben ingespeeld en uitgebracht. Als knipoog noemden ze het Steal This Album, zodat mensen wisten welke versie de betere was. De hoes was ook ontwerpen als een gekopieerde bootleg. Het word dus niet gezien als een studioplaat door de band.

Rudi1984
chansadres schreef:
De hoes was ook ontwerpen als een gekopieerde bootleg.

Veel leuker zijn de vier versies zonder inlay, waardoor je direct op de cd's kijkt die zijn 'beschilderd' door de vier bandleden. Ik heb die van Daron, volgens mij.

Los daarvan: het blijft een heerlijke plaat. Het luistert een klein beetje weg als een verzamelaar, maar de nummers zijn domweg van betere kwaliteit dan de twee voorgaande echte studioplaten. Vond ik toen al en nu ik het jaren later weer luister nog steeds.

Als je Mezmerie/Hypnotize als één album ziet zijn ze ook letterlijk met elk album beter geworden. Mooi dat ze vooralsnog geen nieuw album willen maken, want daarmee zouden ze die constant stijgende lijn kunnen doorbreken.

avatar van The_CrY
Iedereen heeft natuurlijk eigen associaties bij bepaalde albums. Het herbeluisteren van Steal This Album! neemt me mee op een nostalgische trip naar simpelere tijden. Nog altijd kan ik vrijwel elk nummer meezingen en airdrummen. Wat een fijn album blijft deze dan toch. Waar ik Toxicity na een nummer of zes, zeven meestal wel af zet, wil ik deze uitzitten tot het eind. Toe, een halfje erbij.

avatar van jellylips
Het voelt altijd een beetje dubbel met dit album: gemarket als een b-sides album ga ik er toch een beetje vanuit dat de muziek minder is dan de klassieker Toxicity. Maar als ik SOAD nummers in mijn hoofd heb, dan zijn het vaak nummers van dit album.

In de basis kan dit album prima ‘naast’ Toxicity staan, al missen uitblinkers a la Chop Suey! of Aerials.