Warning - Métamorphose (1983)

Frankrijk

8. Challenger * (5:07)
  9. Warninger * (3:15)
  10. Héritier * (4:01)
  11. L'Aveu * (6:26)
  12. Tel Que Tu L'Imaginais [Live 1985] * (6:09)
avatar van Sir Spamalot
Derde en laatste album in drie jaar tijd van deze Franse Heavy Metal groep uit Parijs met een nieuwe zanger (Francis Petit) in de gelederen, verder met Christophe Aubert (gitaar), Michel Aymé (bass) en Gerald Manceau (drums). Didier Bernoussi (gitaar) heeft de groep verlaten, zo blijven ze met zijn vieren over.

Nieuwe zanger Francis Petit heeft krek dezelfde stemtimbre als zijn voorganger Raphael Garrido, dus tamelijk hoog, en hij zingt ook in het Frans. Deze derde is een meer dan logische voorzetting van het betere werk, voornamelijk de eerste helft, van hun vorig album. Weinig verrassing misschien, eerder consolidering. Het gitaargeluid vind ik iets minder prominent aanwezig maar gitarist Christophe Aubert laat wel degelijk horen dat hij het een en het ander kan op de overwegend uptempo songs. L’aveu is het langste en traagste nummer. Op Portrait-Robot hoor ik een prachtige gitaarsolo. L’accident vind ik buitengewoon zwak.

De tweede heb ik op vinyl, de eerste en deze derde staan op mijn wenslijst en het zal er nog van komen, zeker die derde. Het is iets minder rauw, maar de songs zijn beter uitgewerkt met één uitzondering en de heren muzikanten leveren een prima plaat af.

avatar van Kronos
Hun tweede heb ik ook op vinyl en ken ik al van in de jaren tachtig. Een paar jaar geleden zag ik de eerste en deze op vinyl liggen maar toen ik ze later wilde kopen lag er alleen de eerste nog maar.

Deze staat dus ook nog op mijn verlanglijstje.

avatar van Kronos
Sir Spamalot schreef:

Intussen blijkt er een cd versie van dit album verschenen te zijn. Snuffelend in de koopjesbakken, tussen de house- en schlagermuziek, vond ik een exemplaar (voor 6 euro). Goed nieuws, want er staan ook nog goede bonusnummers op.

discogs