Sa Dingding - Harmony (2010)

China
Wereld / Electronic
Label: Wrasse

1. Ha Ha Li Li (5:18)
  2. Girl in a Green Dress (4:24)
  3. Hua (4:57)
  4. Pomegranate Woman (5:43)
  5. Blue Horse (4:49)
  6. Yun Yun Nan Nan (6:25)
  7. Xi Carnival (4:48)
  8. Little Tree / Big Tree (3:50)
  9. Lucky Day (5:12)
  10. Xi Ran Ning Po - Introspection (5:52)
  11. Famous Friends [Ha Ha Lili Remix] * (4:33)
  12. Matta Dub [Ha Ha Lili Remix] * (5:23)
  13. Ha Ha Li Li [Paul Oakenfold Remix] (6:36)

met Spitfire

Waarom krijgt dit album geen reactie? Tot nu toe vind ik Harmony de beste plaat van het jaar! Ik hoop dat vele mensen haar nog gaan ontdekken en genieten van de fantastische en fascinerende nummers.

Ha Ha Lili is wellicht het meest bizarre nummer en tevens gekozen als single (met een prachtige videoclip). Hua en Pomegranate Woman zijn momenteel mijn favorieten, maar dit is echt zo'n cd waarbij nu eens het ene lied er bovenuit schiet en dan weer het andere. Het is dus album dat vele luisterbeurten nodig heeft om ieder lied te vatten.

Sa Dingding zingt in het Chinees, Sanskriet, Engels en in een zelf-verzonnen taal. Toegegeven, je moet van haar typisch Chinese stem houden, maar je kan alleen toegeven dat ze ongelooflijk krachtig en zuiver zingt.

In het boekje van de cd staan de meeste teksten in het Engels, wat handig is om te weten waarover ze eigenlijk zingt. De teksten zijn folkloristisch, maar muzikaal in combinatie met een Westerse, elektronische invloed klinken ze zeker niet alleen maar zoals traditionele Chinese muziek. Sa Dingding slaagt erin om verschillende talen en culturen te vormen tot 1 magnifiek, coherent en origineel geheel.

Ik zag het album in de cd-winkel op een onopvallend plekje liggen bij de wereldmuziek, maar het mag net zo goed thuishoren bij de mainstream.

Score: 5/5