Metallica - Metallica (1991)

Alternatieve titel: The Black Album

3,86

Metal / Rock
Label: Elektra

1. Enter Sandman (5:34)
  2. Sad But True (5:27)
  3. Holier Than Thou (3:50)
  4. The Unforgiven (6:29)
  5. Wherever I May Roam (6:46)
  6. Don't Tread on Me (4:02)
  7. Through the Never (4:07)
  8. Nothing Else Matters (6:31)
  9. Of Wolf and Man (4:19)
  10. The God That Failed (5:10)
  11. My Friend of Misery (6:52)
  12. The Struggle Within (3:56)
  13. So What * (3:08)

nummer 139 in de top 250

1250 BERICHTEN10 MENINGEN

geplaatst op 25 september 2015, 21:01 uur, permalink
scott schreef:
Voor mij zijn metallica na wat wat life shows gewoon gestopt in 1994. De koek was op, het spel gespeeld en de kaarten lagen op tafel en het doek viel.... verder nooit meer wat van ze gehoord en gelukkig hebben we de oude lp's nog van ze.

😱 😄

Nou vond ik de laatste 3 shows van ze die ik toch echt deze eeuw zag, waarvan ééntje in mei 2015 (voor de zekerheid even erbij gezet), toch echt fantastisch.

geplaatst op 13 oktober 2015, 23:50 uur, permalink
Vinylliefhebbers hier die ervaring hebben met persingen van dit album? Geen interesse in de 4 LP uitvoering, wil een dubbelaar. Hoe is die reissue op Blackened? (mijn verwachtingen zijn niet zo hoog) Of iemand die de 2008 reissue op Universal (Europa) heeft/kent of Warner Bros. (USA, 2008).
Of een originele uit 1991 op Vertigo?

Ik hoor graag de ervaringen!

kippenhok
geplaatst op 14 oktober 2015, 14:22 uur, permalink
reptile71 schreef:
Of een originele uit 1991 op Vertigo?

Ik hoor graag de ervaringen!

Gewoon de 1991 Vertigo, of een 1991 US Elektra. Dit album is direct prima op plaat gezet.

avatar van glenn53
geplaatst op 14 oktober 2015, 18:46 uur, permalink
Ik heb de reissue op Blackened, Klinkt prima.

geplaatst op 14 oktober 2015, 21:45 uur, permalink
Mijn voorkeur gaat wel naar een originele. Die Blackened reissue klinkt dus prima volgens jou, glenn53. En hoe is de kwaliteit van de hoes en de binnenhoezen? Bedrukte binnenhoezen of bijgevoegd inlegvel?

avatar van glenn53
geplaatst op 14 oktober 2015, 22:15 uur, permalink
Anti-statische binnenhoezen. Er zit een bijgevoegd inlegvel bij.

geplaatst op 14 oktober 2015, 22:41 uur, permalink
Ok, dank je voor de info. De originele hebben bedrukte binnenhoezen. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om hoe het vinyl klinkt. Ik denk er nog eens over na. 🙂

avatar van scott

geplaatst op 17 oktober 2015, 17:21 uur, permalink
Ik ga altijd voor het originele en en hou niet van de hippe nieuwe platen. Vaak vallen de nieuwe persingen iets wat tegen. Dit schijnt met de mastering te maken te hebben maar of dit het geval is met the black album durf ik niet te zeggen omdat ik alleen de oude nederlandsche persing uit 1991 heb. Deze klinkt echt fenomenaal goed gedetailleerd en met veel dynamiek en ik ben er blij mee.
Maar neem in gedachten dat het album super is opgenomen en waarschijnlijk meer dan voldoende geluidskwaliteiten bezit om goed te klinken op de meeste originele dragers . Heb je een dusdanige installatie dat je de verschillen echt goed kan horen is het de vraag of je oren dat ook kunnen. En wat het je waard is, want daar gaat het om als muziekliefhebber. Kleine details gelul in de marge maar voor sommigen is dat heel belangrijk.

geplaatst op 3 november 2015, 22:30 uur, permalink
Ik heb uiteindelijk de 2008 reissue op Universal besteld, maar ontving de recente Blackened reissue. Niet welke ik wilde dus, maar uiteindelijk besloten de gok te wagen en hem toch te openen en beluisteren. Kan eigenlijk alleen maar zeggen dat hij vet klinkt. Ik ben dus wel tevreden.

geplaatst op 17 november 2015, 21:00 uur, permalink
De doorbraak van Metallica. Ik heb altijd een haat-liefde verhouding gehad met deze plaat. Top geproduceerd, sterke nummers, eigenlijk weinig op af te dingen..Of is het toch de eenvormigheid, wellicht de saaiheid die van enkele nummers uitgaat. Minder goed dan Ride en Master, wel veel lekkerder voor het gehoor dan Justice. Ik heb het album nog eens goed beluisterd en wellicht moet je helemaal niet gaan vergelijken en het verleden los laten of zien. In dat geval is dit wellicht HET album dat metal meer mainstream maakte. Sad but True, Holier Than Thou, Wherever I May Roam, Through the Never, nummers die ik altijd kan aanhoren. Het einde van het album zakt wel erg in. Desalniettemin vrij genietbaar.

avatar van Tony
geplaatst op 18 november 2015, 20:00 uur, permalink
milesdavisjr schreef:
...is dit wellicht HET album dat metal meer mainstream maakte.

Nee, dit ALBUM is meer mainstream dan metal. En daarom een pak minder interessant dan Ride en Master en dan luister ik zelfs nog 10x liever naar het toch al wat wringende Justice. 3 sterren, met moeite.

geplaatst op 18 november 2015, 20:14 uur, permalink
Tony schreef:

Hij is zeker minder interessant dan Ride en Master, Justice is ook spannender en afwisselender maar die productie...

avatar van BoyOnHeavenHill
geplaatst op 10 januari 2016, 10:28 uur, permalink
Ik moet bekennen dat ik deze plaat vooral nog beluister vanwege de sound: ik heb het idee dat dat vette maar ook nergens "schurende" geluid de toon heeft gezet voor een groot deel van de metal die hier op is gevolgd. De nummers zelf zijn degelijk maar soms na verloop van tijd een beetje saai en compositorisch ook niet allemaal even hoogstaand (Don't tread of me, Of wolf and man...), en die constant verbeten stem van James Hetfield gaat me al gauw tegenstaan, maar er komt toch regelmatig weer een geweldig nummer langs om me wakker te houden (zoals de twee afsluiters). 16 miljoen verkochte exemplaren in de USA (en nog eens 4 tot 10 miljoen daarbuiten), dat is misschien wat veel van het goede, maar omdat deze plaat gedurende z'n hele speelduur de energie en de overtuiging vasthoudt en tegelijk niemand echt tegen de haren instrijkt toch ook wel begrijpelijk, dus ach, wat zeur ik verder ook. Had ik al gezegd dat Wherever I may roam magistraal is?

avatar van Leptop
geplaatst op 10 januari 2016, 11:18 uur, permalink
Mijn kennismaking met Metallica en daarmee een opmaat voor meer metal gedreven muziek. Ik zal niet de enige zijn....

Goede productie ook, waar veel andere hardrock en metal bands nog wel eens wat inspiratie uit zouden mogen opdoen. Je kunt hier zowaar de instrumenten goed op onderscheiden, een bass die niet wegvalt, geen drums die teveel op de achtergrond eendimensionaal staan te beuken, etc.

avatar van Kill_illuminati
geplaatst op 10 januari 2016, 12:51 uur, permalink
Het probleem dat ik met die album heb, is juist het eendimensionaal gedrum.

Edwynn
geplaatst op 10 januari 2016, 13:06 uur, permalink
Het hele album is eendimensionaal. Het geluid is uitstekend. Maar ook weer erg overdone met al die lagen over elkaar heen. Toch is dat nog altijd beter gedaan dan veel van die digitale producties van tegenwoordig.

avatar van gigage
geplaatst op 10 januari 2016, 14:14 uur, permalink
De buurman schreef:
...De rest vond en vind ik een gigantische afknapper ten opzichte van de voorgaande albums. Vanaf de eerste keer dat ik de plaat hoorde (bij de Vara op de radio denk ik) wist ik dat het mis was...

Ja, dat was bij Henk Westbroek. Die mocht korte stukjes draaien van het hele album. De Vuurwerk luisteraars waren in shock. Maar goed dat de andere radioprogramma's het oppikten, anders had Metallica van de zomer ook in de Oosterpoort gespeeld.

geplaatst op 10 januari 2016, 16:02 uur, permalink
Sure! 😄

avatar van gigage
geplaatst op 10 januari 2016, 16:22 uur, permalink
Daarmee bedoel ik natuurlijk de single successen van dit album. Waren die er niet geweest, ja, dat denk ik dan. Master of the Puppets was erg succesvol als album, daarna stonden ze niet in Ahoy ofzo.
Justice for all album deed in eerste instantie niet zoveel.
Ik snap wel dat je zoiets wereldwijd moet zien, maar toch.

avatar van Funky Bookie
geplaatst op 11 april 2016, 11:49 uur, permalink
Het is een heel goed album en ik heb respect voor Metallica dat ze op hun manier het experiment niet schuwen. Dat gezegd hebbende is dit misschien wel het beste light metal album ooit gemaakt, maar de klacht van eenzijdigheid begrijp ik wel.
Ik ben niet echt een metalhead, maar andere albums van de heren vind ik toch gevaarlijker, spetterender en muzikaal beter.