Ben Goldberg Quartet - Baal: Book of Angels Vol.15 (2010)

Jazz

7. 'Ifafi (5:09)
  8. Uzza (3:10)
  9. Poteh (5:56)
sxesven
Goldberg op klarinet, Wollesen op drums, Cohen op bas, Saft op piano! Kan niet wachten deze te horen!

avatar van we tigers
dat klinkt als wow!
Is voor de serie denk ik ook wel goed, want Mycale vind ik een hele kluif op uit te zitten en Ipos is wel heel 'vriendelijk'. Het zal me benieuwen.

sxesven
Mycale heb ik voorlopig overgeslagen - hoewel de previews wel aardig klinken, maar goed, da's dan drie minuten ofzo. Ipos is erg leuk, maar zoals alle andere Dreamersplaten (The Dreamers en O'o) inderdaad wel ontzettend vriendelijk; mist dan toch een beetje het scherpe randje. Ik heb goede hoop!

pretfrit
Inderdaad heren. Clarinet in combi met bas/piano/drums kan erg mooi zijn.

Goldberg speelt normaliter ook met een "randje" zonder overigens volledig losgeslagen te klinken.

Volume 16 wordt weer Masada String Trio

tuktak
en in dit geval ís het ook gewoon heel mooi. die goldberg (zonder de anderen te vergeten) speelt als een malle zeg. genoeg randje op deze plaat dacht ik zo. de beste book of angels van de afgelopen 5 delen wat mij betreft.

avatar van AOVV
Goldberg vertolkt inderdaad de hoofdrol in dit wederom boeiende "hoofdstuk" van het Boek der Engelen, maar laten we de anderen ook maar niet vergeten.. Inspirerend stukje muziek!

avatar van AOVV
Dit is het beste plaatje van de serie dat dit jaar is uitgekomen. De combinatie klarinet-piano klinkt geweldig, nu eens harmonieus, dan weer à l'improviste. De percussie en de bas zijn ook onmisbaar, ze zorgen voor de basis waarop Goldberg (klarinet) en Saft (piano) op teren. Het wordt nooit echt te gek of te chaotisch voor mij, dus dat is ook al een pluspunt. Vooral de klarinetstukjes klinken fantastisch, maar eigenlijk klinkt alles op de plaat heel erg goed, van het lang uitgesponnen 'Chachmiel' over het korte, abrupte 'Lahash' tot de uitmuntende afsluiter 'Poteh'. Klasse!

4 sterren

avatar van Supernormal
Frisse uitgave inderdaad, door het speciale klankenpallet en de afwisseling in de nummers (van repetitief en rustig, tot wild en experimenteel, met voldoende klezmer invloeden). Greg Cohen is hier weer in zijn goede doen. In zo'n nummer als 'Pharzuph' komen zijn kwaliteiten als bassist volledig bovendrijven.

Dit is een heerlijk afwisselend klezmerachtig plaatje met nadruk op de klarinet en de piano. 4*