Stereophonics - Language. Sex. Violence. Other? (2005)

Label: V2

9. Lolita (3:26)
  10. Deadhead (3:34)
  11. Feel (3:45)
sleep
Tot en met nummer 5 weet ik het vol te houden, daarna zakt mijn aandacht vaak weg. Allemaal goede nummers op zich, maar het album prikkelt mij niet, op superman na dan. 3*

avatar van dynamo d
Superman, Brother, Pedalpusher, Devil, Dakota, Doorman. Stuk voor stuk erg goede nummers. Mooi weer, deze plaat op, lekker hard: heerlijk! Waardering van 3,28 vind ik te laag. Van mij: 4*

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
dynamo d schreef:
Waardering [...] vind ik [...] laag.

Je hebt gelijk; ik verdubbel mijn score.

Overigens staan er onder jouw 1.5*-stemmen ook nog wel wat pareltjes.

avatar van Olivia
Ik heb dit album al heel lang niet geluisterd en kan me ook eigenlijk het minste boeien van alle albums. Ik ga nu maar eens verder naar Pull the Pin luisteren

avatar van Reijersen
Na het sterk ervaren 'Just Enough Education to Perform' viel dit album toch tegen. Ik mis toch een bepaalde 'touch' die mij volledig weet te blijven boeien. Nog maar op zoek gegaan naar een ander album van deze band.

avatar van Tijn79
Een afwisselende plaat, maar ik vind hem net wat beter dan z'n voorganger.
Superman is een dijk van een nummer en de leading single Dakota is een nummer, als je er eenmaal ingegroeid bent, dan laat ie je niet gauw meer los.

avatar van Wickerman
Absolute tegenvaller na de eerdere albums! Hier en daar wel een aardig nummer, maar nee, zo zie ik deze band niet graag.

avatar van berwt
Moeilijk om geboeid te blijven. Gedelibereerd dankzij het sublieme Dakota.

avatar van SoNick
Gekocht voor het magnifieke Dakota, de rest is allemaal acceptabel en luistert lekker weg, maar mist de x-factor.

avatar van Nicolage Rico
Er staan een aantal goede nummers op met als uitschieter "Dakota", maar deze plaat kan - zoals velen hier melden - niet mijn aandacht het gehele album houden. Daarom verlaagd naar 3*

avatar van lauradance
Dakota is erg goed, de rest van het album raakt dit niveau niet maar het is geen slecht album.

avatar van SoNick
Ik merk nu ik meerdere Stereophonics albums heb dat ik deze en Pull the Pin toch het meest kan waarderen. De wat stevigere rocksound bevalt me wel. Verveelt ook minder snel dan hun muziek van de eerdere albums. toch maar half puntje erbij voor deze.

avatar van lowieke
Na 'you gotta go there to come back' weer een beter album. Hopen dat eht een stijgende lijn blijft.

avatar van starsailor
Heb ooit eens een wetenschappelijke Britse documentaire gezien over ingredienten voor het maken van een hitsong op basis van reeds uitgebrachte wereldhits. En wat bleek...in de top 10 van nummers met de grootste hitpotentie waren de nummers 2 t/m 10 van ABBA. En op 1........Dakota!
Weet dat het wat ongeloofwaardig overkomt en kan het helaas niet meer goed uitleggen hoe het precies in elkaar zat omdat het al een aantal jaren geleden is dat ik het gezien heb. Maar toch...een leuk wist u datje.

lowieke schreef:

Eerder een neerwaartse spiraal sinds You Gotta Go There To Come Back, maar meningen verschillen.

avatar van Pot-Honing
Sinds ik dit album goed ken, heb ik nog geen (nieuwer of ouder) album gehoord dat mij meer aanspreekt. Dakota was voor mij een lokkertje om meer van Stereophonics te gaan beluisteren en dat is aardig gelukt. Mijn favorieten op dit album zijn naast Dakota, Superman, Devil, Pedalpusher en Deadhead.

avatar van lennon
1,5
Dakota =

De rest kan ik me eigenlijk niet meer herinneren omdat dit album sinds de aanschap stof ligt te happen.. Helaas niet een heel erg boeiend album!

Heb deze gekocht met het verleden in mijn gedachten.. helaas zijn in het verleden geboekte resultaten geen garantie voor de toekomst

avatar van Mctijn
Ik kan me nog herinneren dat ik in 2005 erg teleurgesteld was met dit album

Hoe diep kun je zinken na "You Gotta Go There to Come Back"? Best diep.
Dakota is leuk, maar vanaf dit album hebben ze hun "sound" helaas verloren. Standaard pop-riedeltjes. Jammer.

Mctijn schreef:
Ik kan me nog herinneren dat ik in 2005 erg teleurgesteld was met dit album

Hoe diep kun je zinken na "You Gotta Go There to Come Back"? Best diep.

*like*

avatar van keijzm73
Olivia schreef:
Er zitten een paar hele lekkere nummers bij, maar naar mijn smaak is 't allemaal wat te veel van het goede. Een beetje veel testosteron zeg maar, en weinig gevoel.

Van de Stereophonics ben ik wel wat meer gewend dan alleen maar harde en strakke nummers.

Ik heb geknipt in de recensie van 'Olivia'.. Bovenstaande is wel redelijk de spijker op zijn kop! Al werkt het anders uit voor mij. Ik ben liefhebber van Stereophonics sinds het eerste uur. Ik durf ook rustig te beweren dat alle 4 voorgaande albums muzikaal gezien beter zijn. Dat niveau hebben ze, ook na dit album, niet meer weten te evenaren.

Maar ik vind het af en toe ZO geweldig om deze op te zetten. HEERLIJK! De harde, strakke, rauwe en wat meer donkere sound bevalt me wel. Heerlijk drammend en zo nu en dan zelfs ietwat bombastisch en dat met die stem van Kelly Jones eroverheen. Heerlijk album om op te hardlopen ook

Toen het album uitkwam was ik dan ook aangenaam verrast door de lichte (en tijdelijke) koerswijziging. Heb het toen erg veel gedraaid. Was al fan van 'Dakota' voordat het een single werd hier. Wat een heerlijk zomers melancholiek pop/rocknummer is dat

Gewoon niet al te moeilijk over doen.. Lekker raggen

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Ondanks dat ik de zanger niet tot mijn favorieten reken, is dit toch wel een onverwacht lekkere cd.

avatar van Koos R.
Een prima rockalbum, doet het speciaal goed tijdens zonnige, warmere dagen, zoals vandaag op deze mooie zomerse 18 mei 2022. Ten opzichte van de voorgangers gaat het tempo op dit album rockerig omhoog. De muziek is iets steviger, ballads zijn er minder op te vinden. De vaart zit er in, Kelly zingt diverse nummers (Doorman, Devil, Dakota) met de broodnodige pit. Doorman kent bijvoorbeeld leuke, frisse tempowisselingen. Het nummer eindigt plots lekker strak, om in een hoofdinstemmendschuddend tempo door te gaan naar Brother. Als verhalenverteller is Kelly Jones ook mooi op dreef: Doorman heeft een duidelijke anti-racisme achtergrond.

Eerst helft van het album is sterker dan tweede helft. Bij de laatste vier nummers zwakt mijn aandacht wat af, maar dat komt eigenlijk ook door de vaart in de nummers tot en met Pedalpusher.