MD8 (2004)

Electronic
Label: n5md

1. Headphone Science - Disappeared in Rear View (3:22)
  2. Quench - Frost (5:26)
  3. Sohcahtoa - Magretha (3:56)
  4. Vesna - Rack Mode (4:54)
  5. Rivel - Isine (4:15)
  6. Portland - Soco 2110 - TH (4:25)
  7. ML - Feelchud (5:50)
  8. Similar - Cit (7:31)
  9. Gridlock - Chrometaphor [Loess Remix] (7:18)
  10. Vcam - Gaelpol [Proem Remix] (4:38)
  11. Phaeon - Original Northwest Amateur (6:20)
  12. Gimmik - Booga (3:53)
  13. Spark - Don't Rain on My Parade (5:09)
  14. Mercurial - Rainwalker (5:55)
avatar van Onderhond
Emotional Experimental Electronica. Klinkt als muziek in de oren. Prachtige leuze van het n5MD label, opgericht door de Gridlock heren. Wie Proem en Gridlock kan smaken, is het zich verplicht om eens op de site rond te neuzen. Naast tal van streams en previews, vallen er ook veel tips te rapen .

"Disappeared ..." begint aardig aan de verzamelaar, maar weet niet helemaal te overtuigen. Melodie is wat simpel en bekoort niet echt. Ritmes zijn wel aardig, maar kunnen het nummer niet helemaal redden. Op zich niet slecht, maar verwacht meer. Wat ik ook krijg met "Frost". Prachtige, ijzige melodieën, zoals de titel doet vermoeden. Kraakt lekker, heerlijk winters gevoel, knus koud en knapperig. Zeer mooie wegdroommuziek die je op zo'n label als dit verwacht. Ook "Magrethea" is een waar pareltje. Wat lolliger melodietje, verder weer prachtige sferen en hemelse waves. "Rack Mode" focust iets meer op de ritmes. Lekker ratelend, zachte ambient op de achtergrond, chill heen en weer wiegend. "Isine" is een tikkeltje minder. Mooie melodie, aardige ritmes, maar werkt niet helemaal. Of laat ik het anders zeggen, haalt het niveau van de rest niet. "Soco 2110-TH" doet dat wel, fantastisch gepruttel met licht geniale waves, zeer subtiele melodieën en fris klepperende ritmes. "Feelchud" begint een beetje pover, maar wanneer halverwege een leuk melodietje het nummer vervolledigd is dat snel vergeten.

"Cit" is weer een pakje abstracter. Trippy maar chill haperende ritmes over mooie ambient. Zeer sfeervol en geweldig innemend. De Loess Rmx van Chrometaphor ralelt lekker door, al heb ik zo wel het gevoel dat het origineel een pak beter is (kan het me alleen niet direct voor de geest halen). Mocht wat scherper, zeker als je Gridlock ziet staan . En dan is het de beurt aan Proem, met hun mix van "Gaelpol". Gelukkig een voltreffer (want ik kijk dan toch wel uit naar zo'n track op een verzamelaar). Zeer subtiel maar geweldig trackje. Licht ploppend, zacht ratelend en subtiel zwevend. "Original Northwest Amateur" ratelt weer wat harder, aardige track maar doet te weinig om zich echt te laten opvallen. Doet "Booga" een pak beter dan, wat mij betreft ook het beste nummer op de verzamelaar. Coole voice sampletjes, fenomaal melodietje en zeer fijne sfeer. Komt daarbij dat alles geweldig ratelt. Zo'n track die roept om verdere uitdieping (van de artiest dan). Ook "Don't Rain On My Parade" weet te overtuigen. Heb hier ook een Spark album liggen, waarover binnekort meer, maar ook een artiest in de gaten te houden. Leuke, frissere IDM met ook hier weer zeer mooie melodieën en dito waves. opgesloten word er in schoonheid. "Rainwalker" is nog een laatste voltreffer, melodisch subliem en vertederend en ritmisch zeer aangenaam. Wat een nummer om een album af te sluiten .

Heerlijke verzamelaar dus, die ze werk doet als introductie van het n5MD label. Heb in ieder geval weer enkele boeiende artiesten leren kennen, en weet weer wat me te doen staat. Dit aanrader is simpel. Ben je te vinden voor muziek ala Gridlock en Proem, dan ben je het aan jezelf verplicht hiernaar op zoek te gaan. Misschien niet kwalitatief allemaal evenwaardig aan Proem/Gridlock, maar er zitten toch zeker enkele juweeltjes tussen. 4*

n5MD site : klik

avatar van cichlisuite

ben zeer beniewd naar deze track, de muziek van loess brengt een heel apparte sfeer bij mij.

inderdaad
voor een 2de introductie : md125