a-ha - 25 (2010)

Noorwegen
Label: Universal

1. Take on Me (3:49)
  2. The Blue Sky (2:36)
  3. The Sun Always Shines on T.V. (5:08)
  4. Train of Thought [7" Remix] (4:15)
  5. Hunting High and Low [7" Remix] (3:48)
  6. I've Been Losing You (4:26)
  7. Scoundrel Days (4:00)
  8. The Swing of Things (4:15)
  9. Cry Wolf (4:06)
  10. Manhattan Skyline [Edit Version] (4:21)
  11. The Living Daylights (4:12)
  12. Stay on These Roads (4:46)
  13. Touchy! [UK DJ Edit] (3:38)
  14. There's Never a Forever Thing (2:51)
  15. You Are the One [7" Remix] (3:50)
  16. The Blood That Moves the Body [Two-Time Gun Remix] (4:08)
  17. Crying in the Rain (4:21)
  18. Early Morning (2:59)
  19. Slender Frame (3:43)
  20. I Call Your Name [Slightly Edited] (4:29)
  21. Move to Memphis [Single Version] (4:17)
  22. Dark Is the Night for All (3:45)
  23. Cold as Stone [Remix] (4:33)
  24. Angel in the Snow [Edit] (4:07)
  25. Shapes That Go Together (4:14)
  26. Summer Moved On (4:37)
  27. Minor Earth Major Sky [Niven's Radio Edit] (4:02)
  28. The Sun Never Shone That Day [Radio Edit] (3:31)
  29. Velvet (4:20)
  30. Forever Not Yours (4:06)
  31. Lifelines (4:17)
  32. Did Anyone Approach You? (4:11)
  33. Celice (3:40)
  34. Analogue (3:49)
  35. Cosy Prisons [Radio Mix] (3:58)
  36. Foot of the Mountain (3:57)
  37. Nothing Is Keeping You Here [Single Remix] (3:05)
  38. Shadowside [Single Edit] (3:31)
  39. Butterfly, Butterfly (The Last Hurrah) [Single Edit] (4:10)
  40. Hunting High and Low [Slow Version Demo] * (3:45)
  41. Butterfly, Butterfly (The Last Hurrah) * (4:28)
totale tijdsduur: 2:35:51 (2:44:04)
avatar van Poeha
Het leek mij ook andersom, echter Coldplay begon in 1996, met het eerste reguliere album in 2000.
De laatste 3 albums van A-Ha zijn van na die datum (vanaf 2002), dus een mogelijke invloed van Coldplay op A-Ha kan dus technisch gezien wel
Invloeden of niet, de 3 boys hebben gewoon een prima oeuvre opgezet. Met in het begin veel commercieel werk.

dVTB
Leuk om reacties te lezen van mensen die het recentere werk van A-ha niet kenden en blij verrast waren. Wat invloeden betreft: Coldplay heeft sowieso aangegeven dat ze door A-ha zijn beïnvloed.

Omgekeerd hoor ik daar niet zo veel van. Het nogal "naturel" klinkende album "Analogue" uit 2005 werd in Engeland gepromoot als 'the original Keane'. Nog met enig succes ook, want de titeltrack haalde de Top 10 van de Engelse single-charts: hun eerste Top 10-hit in iets van 17 jaar tijd. Ik hoor in recentere A-ha nummers meer Keane-invloed dan Coldplay-invloed. "Nothing is keeping you here" lijkt rechtstreeks uit het songbook van Keane weggelopen...

Trouwens nog een aanradertje voor wie het recente werk leuk vindt: zoek op YouTube eens naar het nummer "Weathervane" van de band "Weathervane". Het is een project van Pal Waaktaar, samen met een andere zanger, verschenen in 2011. Erg sterk nummer dat redelijk aansluit op de slottrack van deze verzamelaar.

TheArtfulDodger
Een aha-erlebnis, en wat voor één: een 25 jaar lang durend oorgasme, jawel.

Het begint allemaal in 1985 met de videoclip Take On Me: een stripboek dat tot leven komt, een tot over haar oren verliefd meisje dat de hand van Morten Harket vastpakt en zo het spannende stripverhaal wordt ingetrokken. Afscheid nemen, loslaten, belangrijke thema's in het werk van dit Noorse 'boybandje'. Mede dankzij de bijzondere clip oogsten de drie muzieketiers ook veel succes in Amerika, in Saturday Night Live zingt Madonna het nummer in het Spaans.

The Sun Always Shines On T.V. verschijnt al snel na Take On Me, vervolgens het adembenemend mooie Hunting High And Low, wat mij betreft hun allerbeste werkje. Die strijkpartijen! Die krijsende meeuwen!

I've Been Losing You en Cry Wolf volgen. In 1987 mogen ze in navolging van Duran Duran de themesong schrijven voor de vijftiende James Bond-film The Living Daylights, nog altijd één van de beste Bond-songs ooit vind ik.

De éne mooie single na de andere volgt: Stay On These Roads, The Blood That Moves The Body, Touchy! en in 1990 die schitterende cover van The Everly Brothers, de tranentrekker Crying In The Rain.

In de jaren negentig wordt het stil rond de band. Harket gaat zelfs solo, maar in 2000 zijn ze weer terug met de single Summer Moved On en het album Minor Earth Major Sky. Ze hebben niet meer hetzelfde succes als in de jaren tachtig, maar het klinkt wel weer als vanouds.

Meerdere albums volgen, tot in 2009 de groep aankondigt dat het in 2010 definitief voorbij zal zijn. Het voortreffelijke Butterfly, Butterfly (The Last Hurrah) is het slotstuk van een kwart eeuw A-Ha. Op 21 augustus 2011 bracht A-Ha tijdens de herdenkingsbijeenkomst voor de slachtoffers van het Oslo-drama het nummer Stay On These Roads ten gehore. Een bijzondere band, A-Ha.

I'm Hunting High And Low
And Now She's Telling Me
She's Got To Go Away

avatar van matthijs
TheArtfulDodger schreef:

Ik vind het niet als vanouds klinken, juist wat meer van deze tijd, vooral de beats en arrangementen, minder poppy, meer rock/dance. Maar minstens zo goed!
Verder een mooie recensie hoor, ArtfulDodger!

TheArtfulDodger
matthijs schreef:

daar heb jij helemaal gelijk in. Ik luister A-ha overigens nog bijna dagelijks, iets wat ik van bands als U2 of the Cure niet kan zeggen.

avatar van Boermetkiespijn
Leuke vernieuwende band, a-ha. Blij dat ik deze verzamelaar geluisterd heb, al denk ik niet dat ik hem snel nog eens op zal zetten. Ben niet helemaal weg van de (naar mijn mening) iets te gelikte sound.

Favorieten: "The Swing of Things", "Crying in the Rain" (al vind ik het origineel van the Everly Brothers beter) en "Take On Me", omdat ik daar toch altijd wel weer bij moet glimlachen, met name omdat ik de clip-remake van Family Guy steengoed vind...

avatar van Boldface
De meest complete en daarom dus ook beste verzamelaar van A-ha. Een dubbel-cd die niet alleen het bekende werk uit de eighties bevat, maar ook al het goeds dat A-ha na 2000 heeft uitgebracht.

Diverse albums van A-ha krijgen dit jaar trouwens een re-release als deluxe edition. En op hun bijzonder actieve Facebook-pagina wordt al een tijdje geheimzinnig gedaan over een "announcement" die in maart wordt verwacht.

avatar van vigil
Er is ook een soort petitie pagina op facebook welke als doel had om zo veel digitale handtekeningen te verzamelen om de platenmaatschappij er van te overtuigen om de albums t/m Beach ook als deluxe versie uit te brengen. Dit gaat ook gebeuren, daar zijn ook al details van verschenen zoals de live opname van het legendarische Zuid-Amerikaanse concert wat dan als dvd er bij zal zitten. Zom uit mijn hoofd is dat het concert waarvan er ook een aantal live nummers op de cd-single van Angel zijn verschenen.

avatar van spoiler
Deze CD laatst voor twee hele euro's gevonden. Lekkere muziek blijft het

2 euro is tie wel waard

Boldface schreef:

Nu al een reunie?? Zal toch niet?

avatar van spoiler
En alleen voor Minor Earth, Major Sky zou je deze CD al kopen. voor mij echt het topnummer van de CD

spoiler schreef:

Inderdaad!

lennon schreef:
Nu al een reunie?? Zal toch niet?

Die aankondiging zal niet in maart zijn want die was er een tijdje geledenal...

a-ha announce 30th anniversary concert at Rock in Rio 2015 | a-ha-live.com

Meest complete verzamelaar van a-ha met bijna alle singles en ook enkele andere nummers, een mooi overzicht van een uitzonderlijke carrière tot en met Foot of the Mountain.
Er ontbreekt niet veel, maar ik mis wel het schitterende I wish I cared uit Minor Earth Major Sky.
Puur genieten !

music is life schreef:
Heel complete verzamelaar met bijna alle singles !

Da's best een tegenstelling

Ja, een beetje wel.......correctie geplaatst !