Monza - Grand (2005)

Belgiƫ
Label: Peat

1. Alle Spraaktechniek Faalt / Swing Machinery (1:29)
  2. Dood aan Alle Meisjes (4:18)
  3. Hulp Via India (5:07)
  4. Een Soort van Vrede (3:02)
  5. Naar Men Zegt (4:44)
  6. Rijkdom (5:09)
  7. Vertrouwd Hart (4:32)
  8. Alles Half (6:32)
  9. We Noemen Dat een Mooie Dag (3:48)
  10. Fantoompijn (4:27)
  11. Als Techniek Faalt (6:48)
  12. Shangri-La (4:19)
avatar van rzasa
Amaaai, aan de songtitels zal het niet liggen. Fijn te lezen dat Monza uit zijn winterslaap is ontwaakt. Ben benieuwd!

avatar van Zachary Glass
Eigenlijk mijn eerste "nieuwe-popplaat" ervaring in het jaar des heren '05

In zijn geheel heb ik het nog allemaal niet kunnen beluisteren, maar dit klinkt allemaal zo verdomd mooi verstild melancholisch

Het rouwdouwerige dat het potentieel van Monza's debuut "Van God Los" ietwat krediteerde is helemaal verdwenen, zo te horen. Daar is deze jongen best tevreden mee

Dood Aan Alle Meisjes is een nummer dat ik wel érg graag mag horen

Hulp Via India en Een Soort Van Vrede zijn nummers die hard kloppen op de deur van mijn persoonlijk keldertje voor hartveroverende songs

Alles Half is zo'n song die alleen Stijn Meuris overtuigend kan zingen in onze moerstaal. En al luisterend naar dat machtig nummer voel ik de onderbuik weer thuis geven

Al veertien jaar slaagt Stijn Meuris er maar niet in om mij te teleurstellen

avatar van Wolkenmeter
Alleen de nieuwe single, Dood aan alle meisjes, past voor mij nog niet in dit nieuwe Monza-album. Voor het overige variëren de nummers voor mij van gewoon goed (Hulp via India, Rijkdom) tot hartverscheurend mooi, indrukwekkend (Alles Half, Vertrouwd Hart, Als techniek faalt).
Na Van God Los, waar ik stiekem toch wat meer van had verwacht, is dit het bewijs dat Monza niet alleen het beste werk van Noordkaap kan evenaren, maar zelfs er bovenuit stijgen.

avatar van titan
titan (crew)
Ik heb juist het idee dat Monza nooit het beste niveau van Noordkaap zal weten te halen. Daarvoor mist Monza iets extra's zoals het weergaloze gitaarspel van Lars van Bambost. Niet dat er veel te klagen valt over Grand, Stijn Meuris handhaaft gemakkelijk zijn hoge positie in de eregalerij van de Nederlandstalige rock (waar hij al meer dan 10 jaar in zit) en zijn teksten zijn wederom wonderschoon. Daarom (een zeer ruime) 3,5*.

avatar van Wolkenmeter
Ik heb de CD nu al een kleine drie weken, en hij is nog maar nauwelijks uit mijn CD-speler geweest. Nummers die ik eerst niet echt bijzonder vond (Hulp Via India, Rijkdom en Shangri-La) zijn ondertussen uitgegroeid tot favorieten. Heb ondertussen ook al kaartjes gekocht voor een optreden in maart.

nicolas
kheb 2 concerten gezien, maar de nummers ken ik niet bij titel, ofwel komen alle goeie hiervan ofwel van "van god los" het zal een mix zijn; leuke muziek voor in het nederlands

Stijn Meuris levert al vele jaren goeie muziek. Ik was dan ook tevreden toen hij met monza 'grand' uitbracht. Heb dit cd'tje kunnen kopen voor 9 € en was verre van teleurgesteld. Monza rockt!

'Hulp Via India', 'Alles Half' en 'Rijkdom' behoren tot mijn favorieten.

4* waard.

avatar van snarf349
vooral - naar men zegt - maakte veel indruk op me ,gezien het gaat om een tragedie uit het leven van stijn meuris, mooie tekst

EVANSHEWSON
Stijn Meuris was eerder al met Noordkaap een kei in het brengen van stevige rock met prima teksten.
Bij Monza is dat niet anders.
Deze plaat grijpt je vast en neemt je mee tot het eind; Hele goeie songs, aanrader van formaat.

****

avatar van jeroen1904
Prachtplaat deze Grand. Kan echt mee met het beste van Noordkaap.... Rijkdom, Dood aan alle meisjes, Naar men zegt (zoals hier al gezegd is, kippenvel als je weet waarom Stijn Meuris dit nummer geschreven heeft ) en vooral Alles half zijn echt topnummers. Monza dit werk ook live zien brengen en zeker zo sterk als op plaat.

avatar van wolf
titan schreef:
Ik heb juist het idee dat Monza nooit het beste niveau van Noordkaap zal weten te halen. Daarvoor mist Monza iets extra's zoals het weergaloze gitaarspel van Lars van Bambost. .

Hier ben ik het volledig mee eens. Ik mis het geniale gitaarspel van Lars van Bambost op deze plaat. Ook vind ik Stijn Meuris iets zwakker dan anders. Zijn teksten en stem overtuigen niet genoeg. Misschien verandert dit met enkele nieuwe luisterbeurten. Voorlopig 3*

Na Van God Los, een monumentaal album (en niet alleen in de Meuris-catalogus maar in het algemeen), was het even omschakelen met Grand. Andere band, en dat kun je horen ook. Dat gaat voor mijn gevoel wat ten koste van de kwaliteit van het songmateriaal (echter nog niet in de mate waarin het opbreekt op Attica! die ik diverse malen geluisterd hebt maar het geld simpelweg niet voor over heb omdat er niks van blijft plakken) en de aparte sfeer die zijn voorganger wel had. Desalniettemin pakt Meuris weer uit qua teksten en staan er een aantal nummers op die de gemiddelde boerenl*l in muziekland in zijn mooiste dromen nog niet geschreven kan krijgen. U kent de voor de hand liggende voorbeelden. 'Naar Men Zegt' is muzikaal weergaloos, qua tekst bijzonder pakkend op een wrange manier, zelfs als je nog niet weet waar het precies over gaat. Bijzonder indrukwekkend. De vibe van dit nummer vind ik ook terug in 'Dood Aan Alle Meisjes', dat ook op zijn Meuris weer uitblinkt in een tot de verbeelding sprekende desolaatheid. Muzikaal zit het ook uitstekende in elkaar. De juiste keuze geweest voor een single. De afsluiter, 'Shangri-La' tapt uit een ander vaatje, bijna onkarakteristiek maar is desalniettemin een buitengewoon aangenaam stukje muziek. Tussen wat overblijft zitten een aantal dingen die me helaas wat minder aanspreken, een trend die zich dus verder ontwikkeld heeft met Attica!.

avatar van dynamo d
Prachtig album, ontdekt eigenlijk door de aandacht voor Vlaamse nummers bij de Nederlandstalige ladder. Muziek >> Muziekgames >> Nederlandstalige ladder

Vooral Als Techniek Faalt is meesterlijk maar ook goed zijn de nummers Rijkdom, Naar Men Zegt en Alles Half.

avatar van spoiler
Inderdaad een machtig mooie plaat van Stijn Meuris en Co. Vooral Alles Half, Hulp via India en Als Techniek faalt zijn geweldig.
Er staat ook een draak van een nummer op, namelijk Shangri-La. gruwelijk!!

Voor de rest mag ik deze CD nog erg graag draaien. Geen makkelijke kost overigens.

avatar van spoiler
Onlangs is er in Vlaanderen een LP-box uitgebracht ter ere van het 25 jarig jubileum van Stijn Meuris. Een box met de op LP Gigant van Noorkaap, Mirage van Meuris en uiteraard Grand van Monza.
Wat blijft dit toch een meesterlijke plaat zeg en heerlijk om deze nu ook op LP te hebben.

avatar van pdonidvie
Ook ik heb die LP-box van Meuris aangeschaft, waarin hij (naar eigen zeggen) de beste plaat van elk project heeft gestoken. Voor Monza koos hij dus voor Grand. Ik heb zelf toch wat meer met 'Van God Los', dus vond het spijtig dat die geen vinyl-release kreeg. Maar nu draai ik Grand uiteraard wat meer en stilaan sijpelt ie toch binnen, maar een wereld nummer als het titelnummer van dat anders album staat er toch niet op.

Grand is emotioneel beladen en vangt een (zoals ik het heb begrepen) donkere periode uit Stijn's leven na het heengaan van zijn vriendin. Zo gaat 'Alles Half' bijvoorbeeld letterlijk over het verliezen van zijn wederhelft en dat gaat natuurlijk door merg en been.

Ik heb er nu een viertal luisterbeurten opzitten en ik heb het gevoel dat hij nog zal groeien, maar voorlopig kan ik niet meer dan 3* geven na de fantastische vorige plaat.

avatar van spoiler
Deze plaat krijgt de volle 5 punten ondanks Shangri-La.
Wat een prachtige en ondergewaardeerde plaat is dit zeg.

Na al die jaren is dit echt mijn meest gedraaide schijfje