Cursive - The Ugly Organ (2003)

Label: Saddle Creek

1. The Ugly Organist (0:53)
  2. Some Red Handed Sleight of Hand (1:53)
  3. Art Is Hard (2:46)
  4. The Recluse (3:04)
  5. Herald! Frankenstein (0:47)
  6. Butcher the Song (3:31)
  7. Driftwood: A Fairy Tale (4:41)
  8. A Gentleman Caller (3:19)
  9. Harold Weathervein (2:59)
  10. Bloody Murderer (2:52)
  11. Sierra (3:25)
  12. Staying Alive (10:06)
Niet heel erg bekend en/of ondergewaardeerd album. Het samenspel met cello en de rock en emotionele lyrics sluiten goed aan. Bovendien krijg ik Staying Alive wellicht nooit meer uit mn hoofd. 4* dus nog steeds

avatar van Yamato
Hier ben ik een tijdje helemaal verslaafd aan geweest, nog steeds vind ik nummers als Some Red Handed Sleight of Hand, Art is Hard, The Recluse, Butcher the Song en Driftwood geniaal. Eigenlijk vind ik de hele plaat geweldig, ik verhoog hem meteen naar 4,5*

Ravenous
Pfoeh.. goed album hoor. Die cello's zijn ook zeker van toegevoegde waarde, klinkt ook best origineel. Art is hard is natuurlijk sowieso gewoon erg lekker, maar eigenlijk geen echt heel zwak nummer hier.

avatar van nognooit
Een fantastisch album. Het hoogte punt van Cursive. Een band die bekend staat om hun diep melancholische teksten geschreven door zanger Tim Kasher (ook frontman van The Good Life).

Het album vormt ook een goed, mooi en vooral sterk geheel. De cello door Gretta Cohn was een waardevolle toevoeging aan de band. Erg jammer dat ze na dit album is opgestapt.

avatar van Gajarigon
Boeiend indierockalbum met een originele instrumentatie. Mede door die cello hebben alle nummers een rijk arrangement, maar zelden of nooit gaat het te ver qua drukte. Je moet er misschien wat voor zijn, maar het zorgt wel voor een boeiende luisterervaring. Een ander pluspunt is de zanger. Hij heeft gevoel voor catchy melodieën en kan ook nog meer dan behoorlijke teksten schrijven, zoals op Sierra. Zowel zang als tekst hebben wel hun wortels in de emosound, dus haters gonna hate, u bent gewaarschuwd!

Qua muziek zit het ook allemaal wel vrij snor. De meeste nummers zijn kort, soms wat krachtig maar nergens echt hard. De eerste helft is vrij consistent met goede nummers, met vooral Some Red Handed Slight of Hand als rockende uitschieter. De tweede helft van het album is wat minder, al is de epische afsluiter Staying Alive gelukkig een tweede hoogtepunt. Voorlopig een dikke 3,5*.