Antony and the Johnsons - Thank You for Your Love (2010)

Label: Rough Trade

1. Thank You for Your Love (4:14)
  2. You Are The Treasure (2:09)
  3. My Lord My Love (3:14)
  4. Pressing On (4:26)
  5. Imagine (4:36)
Het zal mij benieuwen! Hier zijn alvast samples te beluisteren. Ik krijg er toch wel weer zin in moet ik zeggen. Antony plus blazers.... leuk. De tracks die niet op het album komen te staan klinken ook helemaal zo slecht niet voor zover je dat kunt opmaken uit de samples (met Imagine heb ik dan weer minder).
My Lord My Love is overigens al een 'ouwetje'.

Het is in ieder geval niet Antony's buik op de hoes.

Ook erg benieuwd, zoals altijd bij een nieuwe Antony & The Johnsons

Naast de cover Imagine staat er nog eentje. Pressing On is namelijk een nummer van Bob Dylan.

Antony behoort nog tot de categorie artiesten die nieuwe albums graag vooraf laat gaan door uitgebreide EP's en zelfs als zo'n album uit is krijgen we regelmatig nieuwe nummers voorgeschoteld.

Op deze EP is Thank You for Your Love ook te vinden op de nog te verschijnen cd Swanlights. Op dit nummer keren de blazers weer eens terug en hierdoor doet het nummer gelijk denken aan Fistful Of Love van I Am a Bird Now. Dat verrast me eigenlijk omdat ik gedacht had dat de nieuwe nummers van Swanlights wat zwaarder zouden gaan klinken. Somberder. Dat kunnen we van dit nummer zeker niet zeggen met dank aan de blazers. Oud en vertrouwd en dat zal velen teleurstellen maar ook velen geruststellen. We weten nu wel waar Antony toe in staat is en dan kan het twee kanten opgaan: of we krijgen een nieuwe koers met alle risico's van dien, of we krijgen een degelijke voortzetting van zijn schitterende werk. In die categorie valt dit nummer dus: een positief klinkende song.
Ik weet niet zo goed wat ik met You Are The Treasure aanmoet eigenlijk. Het is een repeterend nummer waar Antony zichzelf op piano begeleidt. Repeterend, hypnotiserend, bezwerend.... het kan allemaal, maar toch weet het mij (nog) niet helemaal te pakken. Het is mij misschien iets te monotoon, iets te nietszeggend. Ik zou het haast een filler willen noemen terwijl ik ergens toch ook wel weer het nummer word ingezogen. Misschien moet het nog wat tijd krijgen. Misschien ga ik nog wel wennen aan de fade-out aan het einde die mij te snel word ingezet.
My Lord My Love is een al bekend nummer: het verscheen bij de digitale versie van zijn vorige album The Crying Light als bonustrack. Met een nummers als dit lijkt hij terug te grijpen naar zijn debuut. Ik vind dit dus een betoverend mooi nummer: eenvoud en kracht zijn bepalend. De emoties komen over zonder dat het over the top gaat en dat is zoals wel vaker de grote kracht van deze artiest. Schitterend! Ik kan niet anders zeggen. Hoe vaak ik het nummer al gehoord heb maakt niet uit: dit blijft ontroeren.
Dan komen we bij de twee covers. Pressing On is een nummer van Bob Dylan (te vinden op het album Saved uit 1980). Ik ken het origineel niet dus stond neutraal tegenover dit zijdezachte liedje. Het is breekbaar en kwetsbaar en wederom van enorm hoge kwaliteit. Cover of niet: dit is Antony!
Imagine is een nummer waar ik inmiddels een beetje genoeg van heb, iets wat wel vaker het lot kan zijn van nummers die inmiddels doodgedraaid zijn. Maar dat is de Lennon-versie uiteraard. Kan Antony er nog wel wat aan toevoegen was mijn vraag. Ik was er eerlijk gezegd wat huiverig voor. Hier is het deze keer niet de piano die de hoofdrol krijgt naast de zang. Nu mag de akoestische gitaar de samenwerking aangaan. Het is mooi gezongen, de begeleiding is doeltreffend, ik vind het goed gedaan maar het is en blijft Imagine; het nummer dat we zo goed kennen en dat ik eigenlijk te vaak gehoord heb. Toch denk ik dat ik voorlopig wel weer een tijd vooruit kan met het nummer in deze door Antony gezongen versie.

Of deze EP ons wat zegt over het te verschijnen Swanlights dit najaar is nog de grote vraag. De Another World EP deed dat ook niet echt voor wat betreft The Crying Light.
Daarom moeten we dit maar gewoon op zichzelf beoordelen en beluisteren en in dat geval kan ik concluderen dat we niets nieuws horen, Antony ons niet verrast, maar mij in elk geval weer betovert en aantoont nog wel even tot mijn favoriete artiesten van dit moment te behoren. Het was ruim een kwartier puur genieten. Fijn dat we niet zo lang op een Crying Light vervolg hebben moeten wachten!

(verwijderd)
pfff My Lord My Love, die kende ik nog niet.. maar wauw wat een song.. Die Imagine cover is ook erg mooi.. wordt nu toch wel benieuwd naar Swanlights

avatar van duvelboy
pfff eindelijk deze ep in bezit, wat klinkt hij weer prachtig, mijn favoriete roze ridder doet het weer.

mvg db

avatar van muziekobsessie
sorrie gasten maar ik vind " imagine" tenenkrommend en thank you for your love ook zwaar tegenvallen, telkens weer datzelfde zinnetje wordt vervelend. tis geen mooie zin.Doet mij vrezen voor komende plaat.

avatar van madmadder
Ik vond The Crying Light al niet zo bijzonder meer, en wat mij betreft zet Antony die lijn door op deze EP. Een cover van Imagine, daar zat ik persoonlijk dus echt niet op te wachten. Ik vind de rest niet slecht, maar lang niet zo magisch als de s/t en de I Fell in Love with a Dead Boy EP.

Het mooiste nummer vind ik Pressing On, en zelfs dat valt in het niet als je het vergelijkt met nummers als Hitler in My Heart en I Fell in Love with a Dead Boy.

Erg jammer dat de muziek die ze nu maken me niet meer zo kan raken, maar het is niet anders.

Het is niet magisch meer omdat we het inmiddels door en door kennen. Logisch.
Zo gaat dat bij zo veel artiesten na verloop van tijd (Arcade Fire, Sigur Ros etc.).
Gelukkig kan ik er nog steeds van genieten en ben ik nog steeds in voor meer nieuwe nummers van de man. Bekend recept of niet.

avatar van madmadder
Hm nee, ik hoor wel degelijk een verschil tussen het eerdere werk en het nieuwere werk. Ik vind het eerdere werk veel persoonlijker, intiemer. Ik vind dat die intimiteit in de loop der jaren minder is geworden. Ook de muziek is wat minder theatraal geworden, hetgeen voor mij juist die intimiteit op de eerste releases versterkte. Het recept is dus wat mij betreft dus wel degelijk veranderd.

avatar van Thomzic
Twijfeling slaat toe hier. Twee nummers gehoord: Thank you for Your Love en Imagine. Blij verrast met het eerste nummer. Enkele zonnestralen komen door. Het is meer positief, misschien zelfs vrolijker als al het andere werk. Instrumentaal ook weer dik in orde. Imagine vond ik dan weer verschrikkelijk. Waarom toch zo'n nummer wat iedereen door en door kent?

Wat beloofd dit voor het nieuwe album? Euforie of een teleurstelling? Misschien wijzen me de overige nummers alvast de weg.

avatar van dennuz
oei Antony wat doe je nou? De eerste plaat van Antony die me enigsinds tegenvalt. Gelukkig betreft het een ep. De eerste drie nummers zijn weer mooi maar halen toch niet het niveau van eerder. De cover van Lennon is tenenkrommend. Ik hoop dat het volwaardige album mij beter aanspreekt!

avatar van rolandobabel
Jammer dat het nummer Ghost er niet op staat, dat zou ik graag op CD zien......

overigens is het zeker wel de buik van Antony op de hoes!!! Genomen begin jaren '90 toen hij in NY aankwam...

ohh..en Ghost komt wel op de volledige cd die in oktober uit komt!!

avatar van barrett
Idd bij mij is de eerste indruk toch licht teleurstellend... Het titelnummer kan me nog bekoren samen met Pressing On maar de rest vind ik nogal bleekjes en zwakjes...

museradio schreef:

Hij heeft toen foto's gemaakt ja, maar wie zegt dat hij dit zelf is?

avatar van swoon
madmadder schreef:

Ben ik het geheel mee eens.. Ik hoor ook een groot verschil tussen I am a Bird Now enerzijds en The Crying Light en deze EP anderzijds.. Zelfde redenen ook als jou, het is allemaal veel afstandelijker en saaier.

aERodynamIC schreef:

Hij heeft toen foto's gemaakt ja, maar wie zegt dat hij dit zelf is?

Je hebt gelijk! Foutje van mijn kant.

"My lord my love" is ook heel mooi maar mis toch wat in het nummer. Het is niet af. Over de hele linie niet slecht, maar ik verwacht meer van de nieuwe cd. En Antony....stop met covers. Daar is later nog genoeg tijd voor....

avatar van itchy
In een poging om het buik-mysterie op te lossen: is dat niet de buik van Bradford Cox van Deerhunter en Atlas Sound?

nijme255@adsl
Zal wel nooit wat worden tussen Antony en mij. Heeft ie een leuke begeleidingsband maakt ie er nog niets van. Jammer! Kan echt niet over zijn stemgeluid. Toch niet onbelangrijk....

avatar van Joy4ever
itchy schreef:
We hebben een winnaar

avatar van matthijs
Tja, nijme255, mijn vriendin is ook een enorme muziekliefhebber en niet heel erg kieskeurig, maar de stem van Antony is niks voor haar, of het nou met strijkensemble, accapella, of met punkband is.
Terwijl ik t geweldig vindt!
Ik verbaas me overigens niet, het is een stem die de meesten volgens mij binnen 1 seconde dat je m hoort intrigeert of verafschuwt!

avatar van AOVV
Wat je zegt, matthijs, you hate it or you love it. Maar feit is dat Antony Hegarty beschikt over een vrij uniek stemgeluid. Soms klinkt dat fantastisch, zoals de titelsong van deze EP, waar het erg fraai samen gaat me de instrumentatie (nu eens droef klinkend, dan weer opgewekt). Het doet ook mij denken aan 'I Am A Bird Now', m'n favoriete Antony-plaat. Het volgende nummer vind ik een pak minder, eerlijk gezegd; 'You Are The Treasure' is me te slepend, met nochtans mooie, bezwerende pianoklanken

En dan komt het derde nummer, 'My Lord My Love'. Het was al een bonusnummer op 'The Crying Light', de vorige plaat die uit 2009 stamt, lees ik hier in de recensie van de alwetende aERo ( ), en ja, hij heeft gewoon gelijk, dit is een prachtig nummertje. De zang wekt in combinatie met de piano toch een mooi, emotioneel sfeertje op.

'Pressing On', een cover van Bob Dylan. Een verrassende keuze misschien wel, maar net als Hegarty heeft Dylan een unieke stem, zij het op een geheel andere wijze. De versie van Dylan heb ik nog niet uitgepluist, die staat op 'Saved', een minder bekende plaat van Dylan waar ik nog niet aan toe ben gekomen. Deze versie is echter wel te pruimen; meer zelfs, het is gewoon erg mooi om Antony een nummer van Dylan te horen zingen. De akoestische gitaar heeft hier inmiddels de piano vervangen.

Afsluiter is nog een cover, die iedereen ongetwijfeld bekender in de oren klinkt: 'Imagine' van John Lennon. Antony komt naar mijn gevoel niet in de buurt van het origineel, dat simpelweg dynamischer klinkt en de boodschap van dit nummer beter weergeeft.

Maar goed, twee fantastische nummers, één mooi nummer en twee mindere nummers; al bij al heb ik er wel vertrouwen in, in die nieuwe plaat, laat maar komen!

3 sterren

avatar van Xel
Xel
Met deze release overbrug ik de tijd prima totdat Swanlights bij mij op de deurmat ploft.

Sven Bersee
Prachtig titelnummer. De rest doet me niet zoveel. De Imagine-cover vind ik zelfs ronduit lelijk.

Gisteren binnen gekregen op vinyl en tot mijn grote verrassing blijkt deze doorzichtig te zijn, hoe geniaal.

Nu nog beluisteren

Milestones
Echt beloofd, dit is de laatste keer dat ik me bezondig aan Antony. Zucht.