Frank Churchill & Larry Morey - Snow White and the Seven Dwarfs (1938)

Score
Label: Walt Disney

1. Overture * (2:11)
  2. Magic Mirror * (1:25)
  3. With a Smile and a Song (4:24)

met Adriana Caselotti

4. Dig-a-Dig-Dig / Heigh Ho (2:47)

met The Dwarfs Chorus

5. I'm Wishing / One Song (3:07)

met Adriana Caselotti en Harry Stockwell

6. Queen Theme * (0:45)
  7. Far Into the Forest * (2:27)
  8. Just Like a Doll's House * (2:46)
  9. Whistle While You Work (3:24)

met Adriana Caselotti

10. Let's See What's Upstairs * (1:17)
  11. Brewin' * (4:21)
  12. It's a Girl * (4:27)
  13. Hooray! She Stays * (2:49)
  14. Bluddle-Uddle-Um-Dum (The Dwarfs' Washing Song) * (4:26)

met The Dwarfs Chorus

15. I've Been Tricked * (4:05)
  16. Dwarfs' Yodel Song (4:35)

met The Dwarfs Chorus

17. Some Day My Prince Will Come (1:54)

met Adriana Caselotti

18. Pleasant Dreams * (2:29)
  19. A Special Sort of Death * (2:03)
  20. Why Grumpy, You Do Care * (2:08)
  21. Makin' Pies * (3:04)
  22. Have a Bite * (1:28)
  23. Chorale for Snow White * (1:06)
  24. Love's First Kiss (Finale) * (4:21)
  25. Music in Your Soup * (2:35)

met The Dwarfs Chorus

26. You're Never Too Old to Be Young * (3:19)

met The Dwarfs Chorus

Voor menig een zal dit album worden beschouwd als een mierzoete mix van klassieke tinten en vrolijke deuntjes. Maar voor diegene die Disneyfan zijn zal dit toch echt van grotere betekensis zijn. De muziek die op deze CD staat is de gehele film te horen en is een basis voor de komende Disney soundtracks geweest. Met alle mogelijke middelen hebben de makers in 1937 de geluiden zo goed mogelijk nagedaan. Helaas, toen was er nog geen belangstelling voor soundtracks en werden alleen de liedjes van de film Someday My Prince Will Come , He-Ho enz. op de cd gezet. Maar tijdens het "schoonmaken"van de film hebben ze deze nieuwe soundtrack gemaakt waarbij dus alle muziek te horen is. De muziek is erg mooi om te horen en vergeleken sommige stukken (dit zal voor iedereen anders zijn) vallen andere geheel in het niet. Het is dus voor iedereen anders of deze cd in de smaak zal vallen, maar bij mij is dat zeker gebeurt. Een 4,5 en geen 5 omdat ik de liedjes echt iets te zoetsappig vind.

neo
Snow White was de eerste avondvullende, grote Disney film met score en liedjes. Hierin volgde Pinochhio ruimt 3 jaar later de trend op, in een al even perfecte uitvoering. Wat altijd opvalt bij deze vroegere werken is het gerommel met krediet geven aan componisten. Neem Churchill die officieel toendertijd geen erkenning kreeg terwijl ie een boel liedjes had geschreven. Smith en Harline scheidde hierna wegen met Churchill die verder ging met latere Disneys als Bambi, Dumbo, Peter Pan als liedjesschrijver.

Eigenlijk kwam Disney met het idee voor zelf geschreven werk voor een grote tekenfilm nadat Steiner zo in het oog viel met King Kong. Ze besloten om klassieke muziek nog wel doorgaans te gebruiken, maar na deze doorbraak met hun eigen Snow White, werd het pas echt business. Vlak voor of vlak na Snow White huurde ze de Selnzick opname studio voor een boel van hun korte tekenfilms en welicht ook voor deze (?). Oftewel de David O'Selznick studio van de producent die ook King Kong van Steiner produceerde, wie op zijn beurt ook een eigen stage kreeg.

De muziek van Snow White kenmerkt zich vaak door een zeer leuk karakter in relatie tot de film. Regelmatig gaat een gesprek, in de vorm van een vers, over in een liedje, gedaan met een vloeiloos gevoel. Voor lange tijd weten liedjes de boventoon te voeren maar niet gaat boven de donderslag van de heks met een flink orchestraal kabaal van dien. Ook weer zo typerend voor enkele liedjes is het niet voorkomen in de film, stukjes animatie geschrapt vanwege het ophouden van het tempo waarschijnlijk: ''Music in Your Soup" en "You're Never Too Old To Be Young'', beiden dwergen liedjes. Het jodelen door de mijnen naar huis is wellicht beter dan ieder ander vrolijk deuntje uit een Disney. 4.5 sterren

neo
Meen mij te herrinneren dat ik een uitgaven weleens heb gehad zonder dialogen er tussen gepropt. Helaas zitten die wel op de 93' versie die ik gister kreeg. Bijzonder jammer.

Op mijn versie zitten (naar ik meen) geen dialogen, of ik heb me er nooit aan gestoord. Maar ik dácht van niet...ik heb de nieuwste..

neo
Ik ook, en die is met dialogen.Teleurstellend op zich, is het niet dat de score toch geweldig blijft.

Bob Cremers
Deze heb ik.

Goed zo! En hoe vind je hem?

avatar van JohnWilliams
Bob antwoord niet dus dat zal ik doen....
Goed album met uitgewerkte nummers, 3.5*. Vele componisten voor een disney film, dat moet wel goed zijn!

neo
Hoop dat die laatste zin niet serieus is bedoeld

avatar van JohnWilliams
Eigenlijk wel, 1 van de beste (van Disney). Maar nog altijd blijft de aller beste Score van Disney natuurlijk Pinocchio!!!
En ik wist dat het een goede Score was want Harline & Smith zijn van Pinnochio en Churchil van Bambi (ook een goede Score).

avatar van Bruce Almighty
Met een van de beste Disney muziek prachtig ik luisterde me vroeger dood naar dat nummer waar die kabouters op gaan dansen! !!!!!!!!!!!!!

* * * * *

avatar van JohnWilliams
Inderdaad één van de beste Disney Soundtracks, alleen Pinocchio vind ik beter.

avatar van Bruce Almighty
JohnWilliams schreef:
Inderdaad één van de beste Disney Soundtracks, alleen Pinocchio vind ik beter.

Ook vind ik dat Pinocchio en Snow White And The Seven Dwarfs in de Top 250 moeten.

avatar van JohnWilliams
Ja, want ze blijven mooi en ze zijn al zoooo erg oud. Geweldige muziek die ik nog altijd moet aanschaffen...

music_kaza
MMhhhh dit is de enige echte muziek uit de klasieke film Snowwhite van Disney? Ik las bij de film weinigs positiefs over de muziek..
Verbeterde kwaliteit misschien?
Maar er zit zeker geen slechte muziek tussen

music_kaza
Achja, Disney maakte de enige echte klasieker Snow White and the Seven Dwarfs al 70 - 80 jaar geleden. Dat een erg goeie start en door de jaren heen werd het niveau niet overwonnen. Disney bleef zoals Snow White (tot High School Musical enz.) en de bijpassende muziek zal ik nooit vergeten. Zo'n beetje iedereen de ooit een film heeftgezien zal "Hé-Ho" bekend in de oren klinken.

Ted Kerkjes
Prachtige muziek!

Ik vind alleen de vocale stukken in het Nederlands (Zoals Hé-Ho, het Badlied en het Jodellied) leuker, maar ik denk dat er sprake is van jeugdsentiment.

Een dikke 5,0!

Ted Kerkjes
Sneeuwwitje was overigens de allereerste film waarvan de muziek op LP werd uitgebracht.