Bob Dylan - The Witmark Demos: 1962-1964 (2010)

Alternatieve titel: The Bootleg Series Vol. 9

Folk / Rock
Label: Columbia

1. Man on the Street (Fragment) (1:56)
  2. Hard Times in New York Town (3:48)
  3. Poor Boy Blues (2:15)
  4. Ballad for a Friend (1:42)
  5. Rambling, Gambling Willie (4:13)
  6. Talking Bear Mountain Picnic (3:45)
  7. Massacre Blues (2:23)
  8. Standing on the Highway (1:56)
  9. Blowin' in the Wind (2:48)
  10. Long Ago, Far Away (3:38)
  11. A Hard Rain's A-Gonna Fall (6:52)
  12. Tomorrow Is a Long Time (4:59)
  13. The Death of Emmett Till (5:15)
  14. Let Me Die in My Footsteps (3:33)
  15. Ballad of Hollis Brown (3:09)
  16. Quit Your Low Down Ways (2:39)
  17. Baby, I'm in the Mood for You (3:48)
  18. Bound to Lose, Bound to Win (5:41)
  19. All over You (2:12)
  20. I'd Hate to Be You on That Dreadful Day (3:36)
  21. Long Time Gone (1:22)
  22. Talkin' John Birch Paranoid Blues (4:25)
  23. Masters of War (4:37)
  24. Oxford Town (1:50)
  25. Farewell (0:46)
  26. Don't Think Twice, It's All Right (3:40)
  27. Walkin' Down the Line (2:52)
  28. I Shall Be Free (3:56)
  29. Bob Dylan's Blues (2:28)
  30. Bob Dylan's Dream (5:02)
  31. Boots of Spanish Leather (4:40)
  32. Girl from the North Country (3:22)
  33. Seven Curses (3:49)
  34. Hero Blues (3:24)
  35. Whatcha Gonna Do? (2:34)
  36. Gypsy Lou (4:23)
  37. Ain't Gonna Grieve (3:34)
  38. John Brown (2:56)
  39. Only a Hobo (3:29)
  40. When the Ship Comes In (2:55)
  41. The Times They Are A-Changin' (3:13)
  42. Paths of Victory (3:17)
  43. Guess I'm Doing Fine (0:57)
  44. Baby Let Me Follow You Down (3:46)
  45. Mama, You Been on My Mind (2:56)
  46. Mr. Tambourine Man (6:42)
  47. I'll Keep It with Mine (3:44)
  48. Honey, Just Allow Me One More Chance [Incomplete) (Live at Brandeis University 1963] * (1:58)
  49. Talkin' John Birch Paranoid Blues [Live at Brandeis University 1963] * (4:40)
  50. Ballad of Hollis Brown [Live at Brandeis University 1963] * (7:11)
  51. Masters of War [Live at Brandeis University 1963] * (6:30)
  52. Talkin' World War III Blues [Live at Brandeis University 1963] * (6:24)
  53. Bob Dylan's Dream [Live at Brandeis University 1963] * (5:57)
  54. Talking Bear Mountain Picnic Massacre Blues [Live at Brandeis University 1963] * (5:44)
totale tijdsduur: 2:40:47 (3:19:11)
Nou, in nummers zoals Talking Bear Mountain Picnic Massacre Blues en I Shall Be Free # 10 zit toch wel enige humor, maar ik begrijp wat je bedoelt. Dylan is echt geen

avatar van Outblasty
Stalin schreef:

edit: ik zou het trouwens behoorlijk geniaal vinden als je je met jou Top 10 nu tot aan je middel in Bob Dylan zou begeven !

Ik val volgens mij wel in de groep Hiphop-gek en Dylan-gek, al ben ik met beide nog lang niet klaar met ontdekken van nieuwe geniale dingen.

Deze binnekort ook maar eens binnnhalen.

avatar van Floater
Ik heb de Bootleg Series vol. 9 (Leeds & Witmark demos) nu een paar weken in huis, maar ik kan er maar niet warm voor lopen.

Evenals de Bootleg Series vol. 4 (Live in Manchester 1966) en vol. 6 (Live in New York 1964) betreft het opnamen die ik al jarenlang in prima kwaliteit in huis had.

Bijkomend nadeel is dat het hier demo's zijn die bedoeld waren ter vastlegging van auteursrechten en om door andere artiesten te worden opgenomen, zodat de destijds niet bepaald vermogende Bob er nog wat aan kon verdienen. In het geval van Blowin' In The Wind en Mr. Tambouirine Man is dat overigens aardig gelukt!

Een en ander gaat wel ten koste van de performance; we horen hier dus niet bepaald Dylan de geniale vertolker...!

Unieke opnames (dus bij mijn weten nergens anders dan hier te beluisteren) zijn:

Poor Boy Blues
Ballad For A Friend
Long Ago, Far Away
The Death Of Emmett Till
Bound To Lose Bound To Win
Gypsy Lou
Guess I'm Doin' Fine

Een groot gedeelte van de nummers is echter (in betere uitvoeringen!) op de reguliere studio-albums terechtgekomen (Bob Dylan, The Freewheelin' Bob Dylan, The Times They Are A-Changin' en Bringin' It All Back Home).

Verder is Tomorrow Is A Long Time in de live-versie zoals die terug te vinden is op More Bob Dylan Greatest Hits oneindig veel beter dan de demo-versie hier.

Op Biograph zijn véél betere vertolkingen terug te vinden van:

Baby I'm In The Mood For You

Seven Curses
Only A Hobo
Paths Of Victory
Mama, You Been On My Mind

Eigenlijk is dit wel zonde als je bedenkt dat er nog zoveel beter materiaal van Dylan in de kluizen van Sony opgeborgen ligt.

avatar van Stalin
Floater schreef:

Eigenlijk wist je het al lang, maar dan toch nog kopen...

Gelukkig zijn Columbia en Zimmerman altijd blij met al dat geld van fans die toch weer vallen voor het opgepoetste-drollen-promotie-gehalte van zulke releases

Wat betreft de discussie omtrent welk (beter) materiaal er nog in de kluizen van Dylan en Sony/Columbia ligt, die hebben we al eerder gevoerd en is door een van de werknemers van de bezemploeg naar een andere plek geveegd...

avatar van Floater
"Don't Think Twice, It's All Right" is trouwens wel akelig goed gedaan hier!

avatar van Rottingdale
Tomorrow is A Long Time, wauw, wat een topnummer. Nooit eerder gehoord.
Bijna griezelig hoeveel goede songs de man schreef.

Stijn_Slayer
Ik vind dat één van de meest onderschatte nummers van Dylan. De versie van Sandy Denny is mij bovendien bijna heilig.

avatar van vanwijk
Inderdaad een geweldig nummer, toch vind ik de uitvoering op zijn greatest hits part 3 uit 1971 beter.

avatar van Madjack71
Vooral leuk voor de echte Dylan liefhebbers. Het geeft wel een kijk in de muzikale keuken en de tijdsgeest waarin de muze vrij stroomde bij Dylan. Voor mij toch teveel van het goede.

avatar van vantagepoint
Voor mij is dit juist een magnifieke compilatie omdat we hier het pure van Dylan te horen krijgen. Nummers die hij opnam zonder al te veel franjes en zonder al te veel te kijken naar de techniek er achter. De Witmark Demo's zijn vooral puur eten en drinken voor diegenen die zich willen laten betoveren door de magnifieke stukken poëzie die onze favoriete songtroubadour schrijft.

avatar van Stalin
De geruchtenmachine omtrent het materiaal wat op Bootleg Series Volume 10 zal verschijnen, loopt als een klok...

Naar het schijnt zal het materiaal bestaan uit opnames uit de periode 1969/1970.

More recently, the rumours have focused on “stripped down” material from “Self Portrait” – that is, recordings from the “Self Portrait” sessions but without the overdubs and, what we might call, the peripheral stuff. Some of these tracks could be previously unreleased outtakes, while other tracks previously released material but without the overdubs. Our various sources, quite separately, seem excited by this prospect.

A recast version of “Self Portrait” seems unlikely to constitute a double-CD Bootleg Series release. Nevertheless, there would certainly be many recordings from the period on which to draw for such a Bootleg Series release.

avatar van Amicus
Enkel Gekocht voor Tomorrow Is a Long Time maar dit hele album is geweldig

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Stalin schreef:

Grappig om terug te lezen. Dit blijkt een goede bron te zijn!

avatar van Cor
Cor
Onlangs z'n lengte beste wel aangenaam overzicht van de ontwikkeling van de jonge folk-Dylan. Zeker als sommige klassieke liedjes in een net wat ander arrangementenjasje worden gestoken.