Sharon Van Etten - Epic (2010)

Folk

11. Courtney Barnett - Don't Do It *

met Vagabon

12. St. Panther - One Day *
  13. Fiona Apple - Love More *
Wat een prachtige plaat. Zeven emotionele, intieme songs gedragen door de warme, krachtige stem van Sharon. Vergeleken met haar al mooie debuut hebben de liedjes meer dynamiek en power gekregen. Ze begeleidt zichzelf nu op elektrische gitaar en harmonium en heeft op veel nummers zelfs een hele band tot haar beschikking. Hoewel alle nummers mooi zijn, springen Don't Do it en het indringende slotnummer Love More er voor mij uit. Een van de beste cd's van het jaar. Ga alvast naar NPR waar je de cd tijdelijk kunt beluisteren.

Ken je dat gevoel, dat je al voordat je een noot van een album hebt gehoord het volste vertrouwen hebt dat het wel goedzit? Haar vorige album, Because I Was in Love, vond ik niet eens echt geweldig. Wel erg goed en je hoorde het talent er wel in, maar er zat meer in het vat. Dan komt er aan het begin van het jaar het liedje Love More vrij, waarin ze haar sound uitbreidt met harmonium, elektrische gitaar en drums. Er worden nog hier en daar wat nummers vrijgegeven, YouTube filmpjes gepost, het vertrouwen in haar kwaliteiten wordt bij mij gestaag opgebouwd. De hoes is mooi, de albumtitel belooft veel, de lengte van de tracks insinueert ook het wat meer ademen en leven van de nieuwe liedjes en plotseling werd dit ineens een van mijn meest geanticipeerde platen van het jaar.

En hij is totaal niet tegengevallen. De totale speelduur is wat kort (32 minuten), maar er is geen seconde die mij niet kan bekoren. Sharon's teksten zijn niet per se heel diep of sophisticated, maar door veel herhaling en haar fantastische stem raakt het mij ontzettend. Alleen al die herhaling en die slome, uitgerekte manier waarop ze "You made me love, you made me love, you made me love more" in het slotnummer tot haar mantra maakt, of die doordreunende harmonium op DsharpG gevoed door drums die de hele tijd als een soort dodenmars op de vocalen ("Everyone says I'm a fooooool to believe in that") inhakken, ik vind het prachtig.

Maar het is vooral de stem die het doet. Zat ze op de voorganger nog iets teveel in het hoekje van Alela Diane, nu lijkt ze genoeg vertrouwen in eigen kunnen te hebben om haar stem de vrije gang te laten gaan en dit levert een melancholisch en hypnotiserend half uur aan muziek op.

'epic' ligt nu in de winkels. Eerder dan in USA waar de cd pas op 5 oktober uitkomt. Mooie hoes met songteksten. Ik kan het niet beter zeggen dan NME: I've fallen hopelessly in love with Sharon Van Etten. Hoop dat er meer MUME'ers deze plaat gaan ontdekken, want 2 stemmen en nu drie berichten is veel te weinig voor deze prachtplaat.

ThereThere
Idd een erg mooi album. Is momenteel te beluisteren op VPRO's luisterpaal.

Xander
Morgen support act bij The National in Vorst Nationaal. Ik ben benieuwd.

ThereThere
Gisteravond gezien tijdens cross linx in R'dam; hoewel ik kwam voor The National stal Sharon de show. De zaal lag letterlijk aan haar voeten. Wat een stem en wat een sympathiek performer!

avatar van dynamo d
Don't Do It is een heerlijk nummer

avatar van Jivesand
Het album als geheel is redelijk, maar er staan 2 verborgen beauty's op deze plaat hoor. One day & Don't do it zijn prachtige 5 sterren nummers.