2 Belgen - Trop Petit (1985)

Belgiƫ
Label: Vogue

1. Lena (3:58)
  2. Operation Coup de Poing (3:50)
  3. Same Song Never Again (5:12)
  4. I Am a Star (3:50)
  5. I Was a Fool (3:45)
  6. Dancing Thoughts (3:55)
  7. Secret Soul (3:01)
  8. Brigadier Sabari (Trop Petit) (5:04)
De bescheiden hit "Lena" was voor mij toch één van de leukste singles uit de jaren '80.
Ook de b-kant van die single ("Dancing Thoughts") is op dit album te vinden. Een album wat ik niet in zijn geheel ken, en wat volgens mij ook niet op cd te verkrijgen is. Wel is er ooit een verzamelaar op cd verschenen.

avatar van andré
Volgens mij is Brigadier Sabari een nummer van de onvolprezen Afrikaanse Reggae-zanger Alpha Blondy

ElMeroMero
Dat klopt.

En volgens mij is Opération Coup de Poing weer een bewerking van dát nummer.

avatar van Aion
Alleen al voor 'Lena (Lena)' zou ik het album willen kopen. Dat cassettebandje is nu echt wel versleten.

Aion schreef:

Dankzij Musicfriek heb ik hem nu als mp3. Het is mijn meest gedraaide nummer in de I-pod

avatar van c-moon
Aion schreef:

Zo is dat!!!

Lena! Dankzij de 2 Belgen hebben meisjes met deze naam twee streepjes voor op de rest )

TROP PETIT
was een relatief kort album
uit een voor 2 Belgen zeer creatieve periode.

Lena is een heropgenomen dance versie
van de b-kant van Quand le Film est triste (debuutsingel 1982).
Deze versie zou een behoorlijke hit worden in Europa.

De eerste singel van dit album
Operation Coup de Poing was in België ook top 10.
Het is inderdaad een remake (geen cover) van Brigadier Sabari.
Het laatste nummer van de LP is een grappige dub-versie.

De andere nummers van dit album baden in dezelfde hitsfeer.
De singels Queen of mine en Energy die na het album verschenen
probeerden ook om die hitsound te bewaren.

Lena, Operation Coup de Poing, Same Song never again,
Secret Soul
en Queen of mine zijn ook op CD terug te vinden.

Het album met één van mijn favoriete pophits uit de jaren '80 is voor de rest eigenlijk wel een beetje naar verwachting. Zoals gezegd kende ik de b-kant van Lena al (Dancing Thoughts) en waren nog wat nummers niet onbekend.
Ik vind het wel verrassend dat er relatief weinig mensen bekend zijn met 2 Belgen gezien het aantal beoordelingen. Daar mag best wat verandering in komen eigenlijk, want het is een niet te missen gezelschap.

avatar van ArthurDZ
Bericht verplaatst naar Muziek > Nieuws > R.I.P.

avatar van Aion
Pas geleden weer eens ( via YouTube) naar een live concert van 2 Belgen uit de jaren 80 geluisterd . Echt lekkere dansmuziek, en met humoristische toon. Lena blijft heerlijke nostalgie . Een jaar geleden overleed de zanger , hij had een heel fijne zangstem, zoals in latere jaren ook bleek toen hij deel uitmaakte van een Spaanstalige band ( mét Spaanse versie van Lena! ) .

Die Spaanstalige groep was Esta Loco die een soort van flamencopop brachten.

avatar van dazzler
Het is trouwens een schande dat het werk van 2 Belgen nog steeds niet integraal op CD is verschenen.
Ik heb Rembert De Smet zaliger die vraag ooit eens via mail gesteld en was verrast dat ik antwoord kreeg.
Hij beloofde uit te zoeken hoe dat kwam, maar heeft nooit meer iets van zich laten horen.
Misschien dacht hij even dat ik een uitgever was.

avatar van dazzler
Meer over 2 Belgen in onderstaand overzichtstopic.

The Golden Years of Belgian Pop Music