Tears for Fears - The Universal Master Collection (2001)

Label: PolyGram

1. Break It Down Again (4:34)
  2. Shout (6:32)
  3. Goodnight Song (3:54)
  4. Badman's Song (8:34)
  5. Power (5:43)
  6. Cold (5:05)
  7. Dog's a Best Friend's Dog (3:41)
  8. Swords and Knives (6:14)
  9. Famous Last Words (4:23)
  10. Mothers Talk (4:17)
  11. Head over Heels (4:17)
  12. Advice for the Young at Heart (4:48)
  13. Everybody Wants to Rule the World (4:08)
  14. Sowing the Seed of Love (6:16)
  15. Woman in Chains (6:28)

met Oleta Adams

Pieter Paal
Ik mis hier toch 'Change' en 'Mad world'?

Sstttt
Er zijn dan ook betere verzamelaars van TFF waar Change en Mad World wel opstaan. Zoals bijvoorbeeld The Ultimate Collection uit 2003.

Ik mis hier de fantastische singles van The Hurting (Change, Mad World en vooral Pale Shelter). Vreemde samenstelling.

avatar van musician
Zodra een band met meer compilaties komt dan dat er sowieso albums zijn verschenen, kun je je afvragen welk doel er eigenlijk wordt gediend met weer een volgende verzamelaar.
In een enkel geval wordt er een nieuw nummer toegevoegd.

Willekeurige tracks worden er toegevoegd, klassiekers worden wel eens weggelaten.
De tracks 3, 4, 7 en 8 hebben sowieso de Engelse en Amerikaanse lijst niet gehaald. Track 1 dan alleen de Nederlandse.

Het is natuurlijk een gewild bandje, dat Tears for Fears, niet in de laatste plaats omdat ze er in zijn geslaagd aanstekelijke jaren '80 pop met een rockrandje te maken. Met nummers die klinken als een klok en absoluut nog niet gedateerd. Zelfs de jaren '80 productie overleeft in het geheel.

Wat dat betreft zijn ze vrij uniek. Het is niet voor niets dat hitparades moeiteloos werden bestormd. Het is alleen jammer dat dat met alle compilaties (en zelden een goede) zo schaamteloos is geëxploiteerd.