Skrillex - Scary Monsters and Nice Sprites (2010)

Electronic / Dance
Label: Mau5trap

1. Rock N' Roll [Will Take You to the Mountain] (4:44)
  2. Scary Monsters and Nice Sprites (4:03)
  3. Kill Everybody (4:58)
  4. All I Ask of You (5:40)

met Penny

5. Scatta (3:54)

met Bare Noize en Foreign Beggars

6. With You Friends (Long Drive) (6:29)
  7. Scary Monsters and Nice Sprites [Noisia Remix] (3:24)
  8. Scary Monsters and Nice Sprites [Zedd Remix] (5:57)
  9. Kill Everybody [Bare Noize Remix] (4:41)
avatar van james_cameron
Niet beter of slechter dan de debuut-EP van Skrillex. Dus ook nu weer een middelmatige mengeling van dancebeats, cumputerbliepjes en vervormde stemmetjes. Het verveelt wederom snel.

tuktak schreef:
afzeiken?

Jij bent iemand die enkel Burial 'echte dubstep' vindt? Daar wil ik je niet mee aanvallen, hoor, maar als intussen alles wat ruikt naar Borgore, Bar 9, Nero, Reso, Reika en dergelijke ook dubstep genoemd wordt, zie ik niet in waarom er nog steeds mensen zijn die zich daartegen proberen te verzetten.

Daarmee zet ik ineens insinuaties in mijn bericht, maar zo kwam je bericht toch over

bennerd schreef:

Purisme tav subgenres houdt iig de grenzen wel duidelijk en er zijn er ook die het affreuze Magnetic Man, onder dubstep willen laten vallen.

Maar goed, zoals wel vaker - op een moment dat iets uit een subgenre door mainstream wordt opgepakt, wordt het al snel geperverteerd - zie dance (house) en stevigere rock (waar cross-over clones nu goede sier maken - en oorspronkelijken ondertussen als commercieel worden gezien).

Geperverteerd. Grapjas.

Geperverteerd. Grapjas.

Aangetast? Gemodificeerd? Als jij het een positieve draai wil geven, fine with me. Toen de frieten eenmaal vanuit het zuiden de rivieren overtrokken werd de portie frites daar een portie patat. Wat voor sauzen en uitvoeringen ervoor werden bedacht doet menig Belg versteld staan. Culi-Belgen zouden dan gaarne reppen van een p* van het oorspronkelijke.

Maar waarschijnlijk ben je noch muziekpurist noch culi-Belg en zal het je onbekommerd laten. Laat de oliebol je strax er niet minder om smaken.

tuktak
RogerV schreef:

@tuktak Hoe wilde je deze muziek dan noemen?

gewoon, zoals het is, electrohouse

tuktak
bennerd schreef:

dubstep is gewoon een modewoord geworden, muzikale referenties vaak totaal niet gestaafd aan enige onderbouwing. ik begrijp überhaupt niet waarom overal de term dubstep aan geplakt wordt. sommige muziek is drum n bass, soms is het house, soms zelfs techno, maar men flikkert alles gewoon op een hoop en noemt het dubstep. alsof die andere stijlen allemaal opeens niet meer bestaan ofzo...
het gaat mij niet om wat goed is en wat slecht is kwa muziek, maar een juiste benaming ergens opplakken lijkt me gewoon vrij logisch.

avatar van Mjuman
Daar ben ik het 100% mee eens. Bij de diverse new wave topics was er ook steeds heibel tussen de zuiveren qua typering (o.a. ikzelf) en de rekkelijken.

Ik zou zelf een groot voorstander van het nader specificren van (sub)genres mbv tags en vervolgens op tag clouts te groeperen. Maar dat blijft hier (met idd vage hoofdgenres) een zoet broodje dat nimmer wordt gebakken.

avatar van musicboy2602
magic spells schreef:

Ontroerend? Lol... Echt één van de meest slechte dubstep, dit. Als je écht dubstep wilt horen raad ik je aan om naar goede artiesten zoals DarkElexir, Tomba, Killafoe enzo te beluisteren maar niet zo'n mainstream commericiële brol dubstep.

Excusez-moi monsieur magic spells? Heeft monsieur magic spells het gezag mijn mening te beoordelen en te verwerpen. Nee! Vreemd genoeg, dat erken ik, vind ik het einde van Scary Monsters echt ontroerend, wie ben jij om mij te vertellen wat ik ontroerend vind? En wat maakt het mij uit of dit dubstep is, vriend? Ik zeg toch nergens dat ik het goed of ontroerend vind omdát het dubstep is? Ik vind het best prima dat je je dubstep-purisme wilt uiten, maar dat heeft helemaal niks te maken met waar ik het over had. En (als we dan toch gaan zeuren) sinds wanneer is dubstep een meervoudig zelfstandig naamwoord?

spit.tsvnami
musicboy2602 schreef:

Meh, ga niet zagen. Iedereen heeft 't recht elkaars mening te beoordelen en te verwerpen

avatar van Lars Muziek.
Rock N' Roll is zo goed nummer!!

Ponty Mython
Dubstep of geen dubstep, het blijft bagger.

avatar van Lars Muziek.
‘Iedereen gaat los op de nieuwe hippe beat van Skrillex’

Bij Skrillex gaan we los, en dat kan ik waarderen tot dat je niet meer kan.
Het eerste nummer knalt er dan ook gelijk in en die is erg goed, vooral door de beat en de afwisseling in het nummer.
De rest van het album valt nog best te doen vooral de drie nummers die er daarna komen.
Het zou op geven ment kunnen gaan vervelen maar gelukkig valt dat bij dit album wel mee toch vanwege de variatie die er in zit.
Je zou zo dit album kunnen aanraden voor in je collectie maar hou het dan bij 1 album tenzij je fan ben dan bevalt je de andere albums ook wel.

spit.tsvnami
Lars Muziek. schreef:
‘Iedereen gaat los op de nieuwe hippe beat van Skrillex’

Verassing!!!!!!! "Dubstep" bestaat al langer dan Skrillex.

bennerd
Intussen weten we dat allemaal al en we weten ook dat je een hekel hebt aan Skrillex.

Skrillex maakt trouwens gewoon geweldige muziek. Simpel en hersenloos, maar enorm catchy. Ik denk dat driekwart van de haters Skrillex gewoon verafschuwd omdat het met hun o zo gekoesterde dubstep-tag gaan lopen is.

bennerd schreef:

En dit citaat geeft heel precies aan, waar de schoen - liever gezegd de "tag"- knelt. Dubstep vindt voor een groot deel zijn oorsprong in dub en da's een vrij oude techniek; zoek maar eens in reggae (luister bijv LKJ in Dub; of lees her en der de posts van DJ Maus. De tweede bron is de two-step. In NL hebben we een liedje "Op de step" YouTube - Wim Sonneveld - Op de step (uit Ja Zuster, Nee Zuster) en als je nou ipv "step" zingt "dubstep" weet je ongeveer hoe de maat van twostep huppelt.

Naarmate je minder herkent van een oorspronkelijke typering/herkomst van dubstep wordt het ook minder zinvol om die typering te hanteren. Imo wordt een typering ook gevormd door een tag cloud (dat kunnen er zelfs 10 zijn en zo'n typering maakt het ook duidelijk in hoeverre bijv een brostep-act of deze Skrillex verschilt van bijv. Skream, Burial of Kode9 - de laatsten zullen dan weer deels andere tags met zich meevoeren.

Skillex: matig.

avatar van repelstefan
Scary Monsters & Nice Sprites, zowel origineel als Noisia remix was voor mij toch wel een beetje de introductie in de 'party-dubstep' of hoe je het ook wilt noemen. Toen vond ik het erg gaaf klinken, nu wordt je overspoelt met dit soort muziek.

pyh10
eerste 3 nummers zijn erg vet ! daarna word het wat minder.

avatar van adri1982
Zo'n drie jaar geleden kreeg Skrillex bekendheid met zijn derde EP 'Bangarang'. Zijn tweede EP onder zijn naam, 'Scary monsters and nice sprites' was toen al ruim een jaar uit. Nadat ik 'Bangarang toen een aantal keren had beluisterd, was ik ook benieuwd naar deze E.P. Ik luisterde en vond die dubstep-geluiden toen zo geweldig, dat ik er spontaan 5,0* voor uitdeelde.
Deze score heb ik echter in de tussentijd in twee stappen moeten terugbrengen naar 4*. Het album is wel erg goed en attractief, maar daar tegenover mist het op sommige nummers aan melodieën.
Voor mij zijn de hoogtepunten van dit album 'Rock & roll (will take you to the mountain)', 'Scary monsters and nice sprites' en 'All I ask of you'. Ook die krakkemikkige geluiden op 'Scatta' doen het hem. Die drie remixes hadden eigenlijk niet gehoeven.