Jónsi - Go Live (2010)

IJsland
Label: XL

1. Stars in Still Water (5:48)
  2. Hengilás (5:22)
  3. Icicle Sleeves (5:24)
  4. Kolniður (4:00)
  5. Tornado (7:08)
  6. Sinking Friendships (4:58)
  7. Saint Naive (5:16)
  8. Go Do (4:44)
  9. Boy Lilikoi (4:23)
  10. Animal Arithmetic (3:35)
  11. New Piano Song (5:07)
  12. Around Us (7:54)
  13. Sticks & Stones (4:20)
  14. Grow Till Tall (10:11)
De DVD is zeker ook de moeite waard moet ik zeggen. Voor mij hoeven die interviews tussendoor niet zo maar het zit verder mooi in elkaar.

Milestones
Moet nog aan dit album gaan beginnen, hoge score hier.
Maar kan iemand mij vertellen waarom dit album in geen enkel jaarlijstje voorkomt.
Zie onder. Alleen voor de fans?

avatar van Deren Bliksem
Ik denk omdat de CD nog niet lang uit is of zo? Hoe het ook zij, deze hoort er bij. De originele Go vind ik minder sterk dan de live-versie overigens.

avatar van RensZ
Ik lees zojuist mijn eerder geschreven bericht eens over en voor diegene die het niet begrepen, het woord drukwerk moet natuurlijk drumwerk zijn .

Ik krijg nog steeds kippenvel als ik naar de versie van Around Us luister, wat een stem, wat een geluid en dan deze fantastische cd afsluiten met een weergaloos goed nummer, geweldig ik kan er nog steeds niet over uit.

avatar van -SprayIt-
Milestones schreef:
Moet nog aan dit album gaan beginnen, hoge score hier.
Zie onder. Alleen voor de fans?

Ik denk omdat het een live-opname is en het is nog niet zo lang uit. Dat laatste maakt misschien niet zo veel uit, maar Go zou eerder in de lijstjes verschijnen, denk ik. Al vind ik de live opname beter.

Vandaag van de kerstman eindelijk Go Live gekregen. Ik ben er zeer benieuwd naar. Heb Jonsi live in Eindhoven gezien maar die ervaring wil ik graag nog een keer beleven. Al is het op dvd. Morgen eens even gaan genieten. Ik hoop dat jullie gelijk hebben, dat het nog beter is dan de album versie.

avatar van CWTAB
voor mij liggen de live versies van de nummers hierop me beter dan de ietwat meer ingetogen manier van Go zelf...

prachtige versies en een prachtige afsluiter ook

avatar van hansjuvefan
Tjah, weer een 4.5* voor deze man. Het concert zelf was gewoon de volle 5*.
Hier komt het jammergenoeg nét iets minder uit, aangezien de climaxen niet heel goed uitkomen op de cd(dvd heb ik nog niet). Bij Kolniour schoot ik echt wakker live, na het ingetogen begin. Op de cd is dat minder te horen. Ook de spanning die opgebouwd werd aan het einde van Icicle Sleeves komt minder uit op de cd. Voor de rest, prachtig opgenomen, perfecte akoestiek. Ik heb werkelijk nog nooit een concert gezien waar het geluid zo perfect was. Elk detail was te horen.
Ik was ook sterk onder de indruk van de drummer, waar die heeft leren drummen zou ik wel graag eens weten

Vraagje voor degenen die de dvd gekocht hebben op de site van Jonsi zelf: Welk formaat moet je nemen? PAL of NTCS?

avatar van Njal
Vóór Jónsi speelde drummer Þorvaldur Þór Þorvaldsson in een populair maar nogal suf popbandje genaamd Í Svörtum Fötum. De zanger daarvan heet toevallig ook Jónsi en deed ooit mee aan het Eurovisie songfestival. Þorvaldur heeft een jaar of twee geleden een soloalbum uitgebracht (deze). De andere leden van Jónsi's band hebben overigens ook (solo)werk uitgebracht. Bassist Úlfur Hansson bracht een best aardig album uit onder de naam Klive deze en keyboard speler Óbo deze. Alex bracht natuurlijk met Parachutes en Jónsi eerder albums uit.

Europa = PAL, USA = NTCS

avatar van Matthijs72
Ook hier de pet af voor de percusionist, briljante toevoeging. Op het mooiste nummer van de DVD, New Piano Song, in een glansrol, trappend op een koffer als bassdrum, Een Ice-tea dienblad als bekken, maar wat klinkt het allemaal lekker, heel bijzondere timing voor alles. In Boy Lilikoi is het overigens een Grolsch dienblad dat mishandeld wordt, wel grappig.
De DVD viel me iets tegen, de platte projecties die over de livebeelden heenliggen (vlindertjes, wolf, brandende biologieboek) komen niet zo mooi uit de verf als live. Daar zaten de vlinders in 3D-boxen, fikte het decor af, spetterde de regen bijna echt van het podium. Hier is het toch vooral genieten van de muziek, DVD zal ik dus maar 1 of 2 x kijken.
De CD is een pareltje. 5 Nieuwe nummers als je vergelijkt met Go Do, maar van die 5 zijn er al 3 zo bloedmooi (Stars in still water, Saint Naive, New Piano Song) en zijn de andere nummers zo fraai uitgevoerd dat dit album wel bestaansrecht heeft. Eerder wordt Go Do nu overbodig, ik mis geen nummer daarvan op deze CD/DVD.

avatar van Urbanoetang
Geen groot fan van de studio versie (3,5*), waardoor ik nooit naar één van de optredens ben gegaan. Laatste keer SR in de HMH viel wat tegen. Na het zien van de DVD, en wel helemaal na het horen van deze plaat, heb ik daar toch behoorlijk spijt van. Wat een immens verschil is dit met de studio versie zeg! Nummers komen veel beter over; met name Grow Till Tall, wat ik op de studio versie een draak vind, en hier behoort tot mijn favorieten. Wat een beetje explosiviteit á la Popplagið met een nummer kan doen.

Een hele punt hoger: 4,5*

Ik moet ook toegeven dat ik het live optreden van Jonsi toch vele malen beter vond dan het optreden van SR in HMH. Maar dat heeft wellicht te maken met het feit dat de muziek van Jonsi mij ten tijden van het concert beter bekend was dan tijdens het optreden van SR. En wellicht ligt Jonsi's muziek mij net wat beter voor een live concert...

avatar van Screenager
Geen superfan van het studio-album, maar dit... Ik kan het eigenlijk gewoon niet onder woorden brengen. Het begint al meteen met het magnifieke 'Stars in Still Water', wat een fantastische song, om stil van te worden. Kolnidur zorgt voor een eerste pracht'climax' en 'Grow till tall' geeft gewoonweg een nieuwe dimensie aan het woord 'climax'... Nog nooit zo een prachtig einde van een optreden geweten. En de 'tussenstukken' tussen deze songs zijn allemaal van hoge kwaliteit.
Jonsi is een briljant zanger en muzikant, maar zijn medemuzikanten zijn werkelijk ook formidabel (drummer/percussionist ).

'n Welverdiende 5 sterren.