Alphaville - Catching Rays on Giant (2010)

Duitsland
Label: Universal

1. Song for No One (3:31)
  2. I Die for You Today (3:47)
  3. End of the World (3:58)
  4. The Things I Didn't Do (4:40)
  5. Heaven on Earth (The Things We've Got to Do) (4:44)
  6. The Deep (4:23)
  7. Call Me (3:46)
  8. Gravitation Breakdown (4:15)
  9. Carry Your Flag (4:53)
  10. Call Me Down (4:30)
  11. Phantoms (3:39)
  12. Miracle Healing (5:04)
avatar van vigil
Zeer goede "comeback" plaat van Alphaville!

Gaat dat horen, gaat dat horen!

avatar van sjoersje
Alsof de tijd heeft stilgestaan. Deze plaat klinkt soms bijna alsof hij ten tijde van Forever Young is gemaakt.

Geweldig. "I die for you today" is pure greatness en ook de Blank and Jones Rmx is de moeite (die staat op de single). Dit album is net een tijdmachine die je terug naar de jaren '80 brengt. Dikke schijf en één van de beste albums van het jaar.

Heb vorige week de knappe single 'i die for you today' gehoord en dacht eerst dat het om de nieuwe single van Hurts ging.Niet dus,het is de nieuwe single van Alphaville.
Een onverwachte sterke single van deze '80's duitsers'.Ik ben benieuwd naar het album...

Muziekkriebel schreef:

Ik corrigeer mezelf : beste album van het jaar. Verhoogd naar 5*

avatar van Crush
Jammer dat velen alleen bekend zijn met het debuut 'Forever young', tussen dat album en deze uit 2010 zit nog heel wat moois.

Nadat ik de single 'I die for you today' had gehoord, wilde ik het album hebben. Zo'n fraai nummer en voor mij ook het hoogtepunt van de CD, maar ook tracks als 'The things I didn't do', 'End of this world'. 'The deep' en 'Heaven on earth' vind ik erg mooi. Combinatie van catchy, kitsch (in de meest postieve zin) en toch ook diepgang (zowel muzikal als tekstueel) en de prachige stem van zanger Marion Gold.

Jaren 80 vind ik de CD overigens geenszins, wel het meest sterke album sinds 'The breathtaking blue', maar zoveel is het geluid van Alpahville met de jaren niet veranderd; tijdloos kun je het ook noemen, maar hoe dan ook een zeer geslaagd album.
Na 'Cubed' van Diorama mijn nummer twee over 2010. (enig minpunt: de wel heel erg lelijke cover)

Overigens heb ik de cd maxi single niet kunnen bemachtigen, alleen de cds met daarop de albumversie en een semi-akkoestische versie van 'I die for you today'.

avatar van vigil
Volgens mij is er enkel een 2 trackverschenen. Overigens komt er binnenkort (4 mrt) een nieuwe single (Song for no one) ook enkel als 2 track uit

avatar van Crush
'Song for no one' vind ik nou net het eenzame dieptepunt van het album. Het is met name dat 'gefluit' dat ik vreselijk vind. Zonder dat zou ik het nog best een aardig nummer vinden.

De remixen van 'I die for you today' zijn alleen als promo uitgebracht blijkt.

avatar van Rissan
Voor mij één van de beste albums van 2010. En zeker geen terugkeer.

Alphaville, of eigenlijk Marian Gold, is jarenlang actief gebleven. Hier en daar een concert en ondertussen werkend aan deze prachtige plaat. En wat crush al schrijft, het geluid van Alphaville is in al die jaren niet echt veranderd.

avatar van chevy93
Inderdaad jammer dat bijna niemand verder kijkt dan het fenomenale Forever Young. Als dit echter het alternatief is, snap ik het echter wel. Sommigen zeggen hier dat het je terugbrengt naar de tijd van Forever Young. Nou, niet echt. Het is echt een product van deze tijd. Oftewel: veel autotune, oppervlakkige instrumentatie en nummers die niet overtuigen.

Buiten een paar nostalgische nummers die je inderdaad soms terugbrengen naar die tijd, zoals The Deep en Call Me Down (altijd slechts sporadisch), staat er weinig goeds op. Veel semi-stampers en een aantal nummers zijn echt bedroevend slecht, zoals The Things I Didn't Do, End of the World en Song For No One. Nee, als men verder wilt kijken dan Forever Young, moet men kijken naar Breathtaking Blue, een album dat wél laat zien dat dit meer was dan een veelbelovend bandje.

Ozric Spacefolk
Teleurstellend.

Voor mij zijn er eigenlijk twee erg goede Alphaville platen (waar ik mee ben opgegroeid). De synthpop van het debuut (fenomenaal) en de meer intelligent pop van Breathtaking Blue (erg warm en mooi gezongen en met adembenemende instrumentatie).
De reden waarom die platen zo goed klinken zijn de geniale muzikanten/composers Mertens/Echolette en Lloyd/Echolette.

Natuurlijk is Marian Gold het gezicht en de stem van de band. Maar composers en muzikanten zijn evenzo belangrijk. Ik zou eerder eens willen weten (horen) waar Echolette, Mertens en Lloyd tegenwoordig zich mee bezig houden.

Nee, deze plaat valt me erg tegen. Dan is a-ha op een betere manier gerijpt.

avatar van heavenmotel
Zijn stem doet me denken aan de Killers

avatar van Dibbel
Dit is erg goed.
Het gaat niet aan om Alphaville af te doen als het zoveelste jaren 80 synthgroepje.
Dit is een hele sterke comebackplaat boordevol aanstekelijke en beklijvende synthi/symfo pop.
Call Me Down is werkelijk schitterend.
Gaat zeker 4 sterren worden.

Parlotones
Mooie versie van Call Me Down. https://www.youtube.com/watch?v=7NfiTT9vbVI. 8 minuten.
Alleen moet ik oppassen voor de clip ivm Epilepsie.

Parlotones schreef:
Alleen moet ik oppassen voor de clip ivm Epilepsie.

Schitterende versie. Kende ik niet. Helaas onuitgebracht. Bedankt om dit met ons te delen.