SmooVth - Little Boy Blue (2010)

Label: Digi Crates

met Hus

12. What's Mine Is Yours
  13. Ackronyms
Rene1979
SmooVth doet op dit album zeer zeker wat zijn naam zegt. SmooVth rappen over jazzy beats. Dit werk bevalt mij heel erg. Ik kende de man van Tha Connection. Maar solo vind ik hem beter.

Uitchecken dit dus...

Rene1979
Zeker een aanrader... Ik denk dat het jou ook wel bevalt. Weet t wel zeker.

avatar van thgryda
Klopt het bevalt me inderdaad, vette beats kan ik nu al zeggen halverwege. Doet me wat aan exile denken op de blu en fashawn albums. Niet dat het dezelfde stijl is er is een duidelijk verschil maar de manier van samples gebruiken doet me er aan denken, verder zeer fijne melodietjes en een mooi geheel. Erg lekkere beats tot nog toe en ook de mc vind ik wel aangenaam om naar te luisteren. Hij heeft een apparte maar wel aangename stem, het is even wennen aan die stem en ook wel aan zijn flow maar het klinkt zeker niet verkeerd. Luistert zeer lekker weg, weet wel zeker dat dit een 4 zal worden.

avatar van Delars
Dit klinkt echt heeel erg goed zeg
Het is heerlijk relaxt en de beats zijn gruwelijk!

Rene1979
Goed he Is voor mij de verrassing van het jaar.

avatar van Delars
Misschien komt dit wel in mijn top 10 van 2010!
Heb het nu 2 x beluisterd en het klinkt verschrikkelijk goed

avatar van MJ_DA_MAN
Puur die MC weerhoudt mij om dit te checken, net als bij de vorige plaat.

avatar van Delars
Erg jammer, want je mist dan zeker weten een goede plaat.

Rene1979
Hoezo wat is er mis met SmooVth dan MJ?

avatar van thgryda
Ik begrijp em wel denk ik, hij heeft een vrij vreemd stemgeluid en flow. Ik vind hem zeker ook geen super mc maar de producties maken erg veel goed vind ik. En om te zeggen dat ik smoovth super storend vind, gaat er misschien wat over. Ik moet er allessinds ook nog even aan wennen maar met deacon, redman en virtuoso nog te checken is er genoeg afwisselig om dit album tussendoor te laten groeien. Want de sfeer op dit album is echt superrelaxed, heel verrassend album dit ja...

edit: Net opnieuw geluisterd in 1 ruk, geen seconde aan de mc gestoord, dope album. 4 sterren en kandidaat voor de top tien.

Rene1979 schreef:
Hoezo wat is er mis met SmooVth dan MJ?

Dat vind ik van hem.

avatar van thgryda
Hij heeft inderdaad een zachte, monotone stem... Zeker niet uitzonderlijk maar de producties zijn wel erg dope en zijn wat saaie stijl past hier vreemd genoeg wel bij. Het zijn allemaal van die rustige, frisse producties waar hij rustig overheen komt gerapt. Zeer aangenaam album

avatar van Rhythm & Poetry
Wat maakt deze plaat volgens de liefhebbers beter dan de gemiddelde jazzy-plaat van de laatste jaren? Ik wil dit namelijk best wel beluisteren maar krijg sterk het idee dat dit een dertien in een dozijn-album is.

Rene1979
Ik denk dat jij dit gaat vinden Rob.

avatar van Chrisseh
Rene1979 schreef:
Ik denk dat jij dit gaat vinden Rob.

Maar wát hij het gaat vinden, dat is de vraag.

Ja dat klopt. Alleen ik denk dat Rob het 13 in een dozijn vindt

avatar van thgryda
Ik weet dat niet zo bij mindsone, shinshight trio en bop alloy zal hij dit allicht wel denken. Ik denk toch dat deze producties minder standaard zijn al vind ik die andere platen zeker geen 13 in een dozijn platen, hij vond dat van bop alloy allessinds wel. Toch denk ik dat het de moeite loont dit album te checken R&P, vooral omdat je toch wel vaker bagger muziek beluisterd en een lage rating geeft Er zijn allessinds platen die stukken slechter zijn die je wel beluisterd hebt en dus denk ik niet dat dit album per se tijdverlies is... Ik zou zeggen gewoon proberen, vind je het leuk dan zeg je thx rene voor de tip, vind je het niet leuk tja dan stem je toch gewoon een 2

Zo simpel is het R&P.
Je hebt de keuze tussen: Luisteren en niet luisteren.
Ik zou de eerste doen als ik jouw was.

avatar van thgryda
Klopt ik luister hem nu weeral daar kan zelfs snowgoons niets aan veranderen al staat hij in de playlist vlak erachter. Ik ga smoovth echter eerst nog afluisteren super chille sfeer, ideaal om mijn presentatie van namiddag wat na te kijken en aan te passen

Delars schreef:
Ik zou de eerste doen als ik jouw was.
Zijn wat was?

avatar van Dungeon
MJ_DA_MAN schreef:
Zijn wat was?

zn onderbroek.

avatar van Rhythm & Poetry
De samples zijn in ieder geval al te subtiel voor een dertien in een dozijn plaat. Klinkt op het eerste gehoor wel erg lekker. Met name de producties zijn toch wel geweldig: ze geven mij een ouderwets, warm gevoel. De raps vind ik wel wat minder, hoewel ze weinig afdoen aan Little Boy Blue. Ze zijn rustig aanwezig waardoor ze goed opgaan in de instrumentaties, SmooVth zijn kalme flow bevalt me eigenlijk wel.

Rhythm & Poetry schreef:

Eens !

avatar van Bedorvenkebab
SmooVth doet me denken aan Masta Killa, en dat in positieve zin. Rustige, kalme flow alsof hij de wijsheid zelve is. Lekker album, op aanraden van DuLars.

avatar van V.B.
Ik had soms het gevoel alsof ik een verbeterde versie hoorde van Dion Mase!

avatar van Rhythm & Poetry
Subtiele hiphop, het bestaat. Het komt zeker niet vaak voor, maar zo nu en dan wordt er een dergelijke plaat uitgebracht die je met het gehele gezin kunt beluisteren. Relaxte, veelzijdige producties liggen vaak aan dit soort projecten ten grondslag, terwijl de rustige vocalen lekker aanwezig zijn en toch in dergelijke instrumentaties versmelten. Little Boy Blue van SmooVth voldoet aan deze omschrijving, is daardoor geen moment spannend maar om dezelfde reden wel een aanrader voor de liefhebber van ontspannen muziek.

Een introductie: SmooVth is een 25 jaar oude rapper uit New York. Opvallend aan de rapper is zijn hoge productiviteit, want met Little Boy Blue meegerekend heeft hij in twee jaar tijd al zes albums - hetzij solo, hetzij als duo (Tha Connection) - op de markt gebracht. Verder is de rapper van sterrenbeeld kreeft, wat volgens de astronomie inhoudt dat het hier om een rustig, emotioneel persoon gaat die naar een gezellig familieleven streeft. En hoewel je wel of niet in deze zweverigheid kan geloven, het is van toepassing op Little Boy Blue.

De jazzy vibe, gecreëerd door de delicate samples, vormt een belangrijk element binnen de muziek van SmooVth. Ongestoorde blazers, vredig gepingel op de piano en soulvolle stemsamples zijn de voornaamste ingrediënten van de plaat. De melodieuze beats die gemaakt zijn door diverse producers als Krypto, Ackryte en Baker passen bij de raps van SmooVth, omdat de rapper zo uiterst smooth (what’s in a name) klinkt. Ongedwongen flowt de rapper in eenzelfde tempo, op dezelfde kalme manier: tekstueel wordt het nergens bijzonder.

Inherent aan dergelijke muziek is het wegdromen. Hoewel dit een fijn bijeffect is, komt het daardoor wel voor dat delen van de muziek niet bijblijven. Een track die voor een energieboost zorgt had op Little Boy Blue niet misstaan, maar het is niet onoverkomelijk dat SmooVth juist voor louter rustige muziek heeft gekozen. Hij is en blijft natuurlijk wel gewoon een kreeft.

www.hiphopleeft.nl

avatar van alexander-r
Durfde hem nooit uit te checken, maar ik hoorde net het nummer What's mines is yours voorbij komen, en nu kan ik het niet laten deze ook te checken. SmooVth vind ik meestal saai rappen, maar de producties zijn meestal geweldig en hij heeft met het nummer So mijn favoriete nummer van 2010 afgeleverd. Ik ben benieuwd