Doves - Lost Sides (2003)

Label: EMI

1. Break Me Gently (Incidental) (1:25)
  2. Darker (5:51)
  3. Your Shadow Lay Across My Life (3:45)
  4. Meet Me at the Pier (3:02)
  5. Down to Sea (4:22)
  6. Crunch (4:00)
  7. Zither (2:32)
  8. Valley (4:23)
  9. Northenden (4:02)
  10. Hit the Ground Running (2:54)
  11. Willow's Song (3:58)
  12. Far from Grace (4:26)
  13. Words [Echoboy Remix] * (7:25)
  14. N.Y. [Chris Coco Remix] * (4:27)
  15. M62 [Four Tet Remix] * (6:26)
  16. The Sulphur Man [Rebelski Remix] * (4:56)
  17. The Last Broadcast [Magnet Remix] * (5:24)
  18. Where We Are Calling From [Hebden Bridge Remix] * (6:43)
  19. Satellites [Soulsavers Remix] * (5:04)
JonnieBrasco
De eerste 12 nummers zijn de afvallers van het grandioze debuut-album Lost Souls. Dat klinkt wat minderwaardig maar de restjes hier zijn nog aardig goed te pruimen. In het begin komen we Darker tegen, een aangename, zeer vette, snellere en subtiele variant van Firesuite van het hoofdalbum. Het instrumentale Meet Me at the Pier is ook van hoofdalbum-kwaliteit. Down to Sea is een wat jammere kale kloon van Sea Song, maar bij het nummer Crunch sloeg mijn hart een paar keer over, want ik werd geconfronteerd met rock van een... laat ik zeggen Achtung Baby-kaliber. De mooiste nummers wel genoemd.

Op de tweede cd staan remixes van het tweede album the Last Broadcast. Met een wat kale versie van Words maar ook met een prachtige mix van M62 (onmiskenbaar Four Tet ten tijde van Rounds). Ook mooi gedaan is The Sulphur Man, terwijl The Last Broadcast hier helaas een veel te vlotte beat heeft gekregen, waardoor het droom-element compleet verloren gaat. De laatste twee nummers zijn dan wel weer prachtig.

Beste Doves-liefhebber, luister en zoek je favoriete plaatjes er tussenuit hier, ook voor jou staan ze er ongetwijfeld tussen.

Als Doves fan van het eerste uur ken ik deze plaat natuurlijk. Juweeltjes sraan hier op! Vooral Break me Gently en Meet Me At The Pier.

JonnieBrasco
Vijf sterren voor een album met ook duidelijk zijn zwakke momenten, Bloompje? Ok, het album is niet voor dovemansoren gemaakt (eeeh...), maar de nog niet genoemde nummers zitten toch lang niet op 5,0* koers... Je maakt mij niet wijs dat je deze cd net zo goed vindt als Lost Souls.

Oke oke. Je hebt me overtuigd. Ik ga nog eens met goeie oren en volle aandacht luisteren. Je hoort nog van me!

Geluisterd! Ik blijf het een mooie collectie lost sides vinden. Niet elk nummer is even geniaal maar het blijft leuk om naar te luisteren. De remix versies zijn ook aan te raden! Stem wel verlaagd want haalt idd niveau van Lost Souls niet.

Er staan zeer en zeer goeie dingen hierop.
Maar ook een hoop mindere, helaas. Ik heb Darker overigens wel platgedraaid, zo fantastisch goed is dat.

zalwelnikszijn!
Uitstekende verzameling verloren zijdes van de vingerverfloze coole Coldplay.