Charles Bradley - No Time for Dreaming (2011)

Soul
Label: Daptone

1. The World (Is Going Up in Flames) (3:23)
  2. The Telephone Song (3:48)
  3. Golden Rule (3:30)
  4. I Believe in Your Love (3:55)
  5. Trouble in the Land (1:02)
  6. Lovin' You, Baby (5:28)
  7. No Time for Dreaming (2:53)
  8. How Long (3:55)
  9. In You (I Found a Love) (3:22)
  10. Why Is It So Hard? (4:10)
  11. Since Our Last Goodbye (4:17)
  12. Heartaches and Pain (2:56)
  13. Heart of Gold * (3:03)
  14. Stay Away * (3:11)
avatar van rkdev
Gisteren de docu gezien op Canvas, dat in combinatie met het gedeelte dat ik van zijn optreden heb gezien op North Sea Jazz maakte me nog nieuwsgieriger naar zijn muziek.
The World (Is Going Up in Flames) vond ik al super, maar het hele album klinkt inderdaad geweldig. Ouderwetse soulmuziek. En bij deze plaat kun je de verhalen achter de nummers (door de docu) gewoon niet los zien van de liedjes die je hoort (goede marketing van Daptone ook trouwens).
Meteen (met dank aan lennon) kaarten gekocht voor zijn optreden in Paradiso. Lekkerrr

avatar van lennon
Wat een heerlijkheid dit album!

Hoorde pas van deze man afgelopen zondag op NSJ. Was meteen onder de indruk om hem te zien spelen.

Zelfde docu als Rkdev gekeken, en besloten meteen maar tickets te halen voor Paradiso 24-10.

Dit album vind ik leuker dat de tweede (ook al is die ook erg prettig)

Ga m eerst nog even tig keer draaien om dan vervolgens een mooie beoordeling te geven

Beste lennon: make my day!

Had ik toch zijn concert in Paradiso gemist... Snel kaarten gekocht! Grazie grazie!

Ik zet dit briljante soulalbum nog maar eens op.

west schreef:
Beste lennon: make my day!

Kijk, da's leuk om te horen!

avatar van lennon
Vandaag de vinyl versie binnen gekregen! Die gaat zo eens lekker ronddraaien

avatar van Mark17
Wat is dit geweldige muziek. Ik ben helaas niet geboren in de jaren '60, maar dit moet de soul uit die tijd wel belichamen. Stuk voor stuk mooie nummers, maar How Long is mijn favoriet op dit moment. Een strot en bezieling om u tegen te zeggen!

avatar van lennon
Ik heb ook een vinyl met alle instrumentale versies daarop. Die is ook erg prettig!

Staat nog niet op MuMe.. zal ik eens gaan veranderen...

Edit: hier is ie al: Charles Bradley & Menahan Street Band - No Time for Dreaming - The Instrumentals (2011)

avatar van heartofsoul
Dit eerste album van Charles Bradley wil bij mij, ook na herhaalde beluistering, maar niet honderd procent aanslaan, zoals bij sommige andere liefhebbers die daar in de diverse berichten blijk van geven. Het klinkt als een klok, maar toch vergelijk ik het onwillekeurig met allerlei soulalbums uit de sixties en de vroege jaren 70, en die klinken toch vaak wat directer.
Maar het is vooral de stem van Bradley, die ik minder expressief vind dan die van zijn voorbeelden. Vergelijk je dit met bijvoorbeeld Otis Redding of James Brown, dan hoor ik een duidelijk verschil, al speelt de leeftijd van Bradley wellicht ook een rol, evenals verschil van smaak bij het beoordelen.
Omdat ik het album pas een paar maanden in mijn bezit heb, kan mijn stem nog worden verhoogd, maar voorlopig houd ik het op 3,5*.

avatar van heartofsoul
heartofsoul schreef:

Al blijven mijn bezwaren voor een deel overeind (James Brown, Wilson Pickett, Joe Tex, James Carr en allerlei andere zangers in het genre vind ik nu eenmaal net een slag beter dan Bradley), toch heb ik het album het afgelopen half jaar met ontzettend veel plezier beluisterd, en dat rechtvaardigt de 4* die ik er nu aan toeken. De begeleidende musici vind ik namelijk heel spannend, en de songs zijn prachtig, en dat draagt het album voor mij. Wat zou Neil Young trouwens van de cover van Heart Of Gold vinden? Ik vind hem in ieder heel erg goed.