Exit 9 - Straight Up (1975)

Funk
Label: Brunswick

1. Jive Man (5:06)
  2. Straight Up (3:20)
  3. Julie I Love You (3:45)
  4. Fly (3:38)
  5. Miss Funky Fox (3:37)
  6. Thoughts of You (5:05)
  7. Thoughts of You (3:03)
  8. Rhapsody in Funk (3:41)
  9. M. F. B. (4:09)
avatar van Angelo
New York, the city that never sleeps. Dat zeggen ze, tenminste. Niet dat dat zo verwonderlijk is hoor met zoveel rasechte muzikanten zoals onder andere deze negenkoppige band die rond 1975 hun kunsten vertoonden in deze roemruchte wereldstad. Met hetgeen Exit 9 ons voorschotelt wil je écht niet slapen, enkel uit je dak gaan en genieten van het moois dat het album te bieden heeft. Straight up betekende helaas wél gelijk de exit van Exit 9, want meer albums dan deze, hun debuut, zijn er nooit verschenen. Ontzettend jammer, want de muzikaliteit van deze band is ongekend. Hé, dat mag de pret niet drukken, want gelukkig hebben ze op z’n minst één album mogen maken. Zelden heb ik bij een funk album zo’n moddervette instrumentatie gehoord, die van begin tot eind consistent van hoogwaardige kwaliteit blijft.

En dit is ‘m dan, een plaat die even betoverend en net zo veelzijdig is als New York, alleen ditmaal op muzikaal vlak: funk, soul, rock, jazz, plus zelfs latin en conga, en misschien nog wel veel meer dan dat komen aan bod. De schelle blazers, redelijk zware drumpartijen, vette gitaarriffjes, en een frontman die de nummers met vocalen op zeer coole, bij vlagen vlotte wijze inzingt zijn een garantie die de heren de luisteraar bieden. Als leuke bijkomstigheid blijkt ook nog eens dat ieder nummer de moeite waard is! Slechts één nummer is wat minder in vergelijking met al het andere, en dat is één van de twee ballads, namelijk Julie I love you. Het is verre van een slecht nummer, maar de heerlijke losse, doch ritmische georganiseerde en spacy sfeer die het gehele album zo kenmerkt, ontbreekt hier. Daar staat wel weer tegenover dat ze een zeer dromerige, romantische en warme sfeer neerzetten die nergens (te) glad of (te) zoet wordt. Ze zoeken de grens op, maar blijven binnen de lijntjes. De andere ballad, Thoughts of you, is dan wel weer een pareltje, ook deze is voorzien van een dromerige sfeer, maar wat hem vooral zo uniek maakt is de hypnotiserende vibe die je gewoonweg blijft boeien. De invloeden van jaren ’70 latin worden nog ‘ns extra aangedikt als de zanger een refrein uit I love you! Love you completely in de Spaanse taal bezingt. O ja, voordat ik het vergeet, het plagerige Miss Funky Fox heeft een verslavende werking op je hersenen; eenmaal in je hoofd, gaat hij er nooit meer uit. Gij zijt bij deze gewaarschuwd.

Dat de zanger de woorden “We’re gonna fly...” liet vallen, is niet gelogen: de zweverigheid van deze muziek laat de luisteraar vliegen door een muzikale reis, mede mogelijk gemaakt door deze heren.