Ike & Tina Turner - Outta Season (1968)

Blues / Soul
Label: Blue Thumb

1. I've Been Loving You Too Long (3:40)
  2. Mean Old World (2:20)
  3. 3 O'Clock in the Morning Blues (2:35)
  4. Five Long Years (3:20)
  5. Dust My Broom (2:30)
  6. Grumbling (2:35)
  7. I am a Motherless Child (3:30)
  8. Crazy 'Bout You Baby (3:25)
  9. Reconsider Baby (2:40)
  10. Honest I Do (2:20)
  11. Please Love Me (2:10)
  12. My Babe (1:50)
  13. Rock Me Baby (2:45)
avatar van Angelo
Niet alleen Otis kon er wat van, ook Tina’s versie van ‘I’ve been loving you too long’ wordt met zoveel bezieling gebracht. Prachtig gewoon! De rest van ‘Outta season’ gaat richting blues. Een genre dat mij normaliter niet echt ligt, maar die Tina weet het voor mij toch weer een interessant te maken. Net als bij het genre ‘soul’, vind ik het belangrijk dat bij blues iedere noot met passie, bezieling en oprechtheid wordt gezongen. Bij Tina Turner ben je dan -uiteraard- aan het goede adres! Haar rauwe stem, in combinatie met de laidback instrumentatie zorgen voor een meer dan goed album. Ook de ‘Honest I do’ cover vind ik errrrrrrrrrrrrrrrrg fijn. Helaas is ‘Outta season’ een onbekend album van dit duo. Een duo die samen toch iets magisch uitstraalden (al kwam dat voornamelijk door Anna Mae Bullock zelf natuurlijk). Eén van de beste bluesalbums die ik ken.

‘I’ve been loving you too long’ heeft overigens een extra couplet erbij gekregen, namelijk een dialoog tussen meneer en mevrouw:
Ike: You can make me do anything you want me to do
Tina: You can make me do anything you want me to do
Ike: And I'll say
Tina: And I'll… I'll even say anything you want me to say
Ike: Buy you
Tina: I'll buy you anything you want me to buy you
Ike: If ya…
Tina: If you just stay and make, and make love to me…

avatar van spinout
Een mooi blues album van het befaamde duo, maar het hoogtepunt voor mij is de gospel I Am A Motherless Child.

avatar van Larzz
spinout schreef:
Geweldig gezongen door Tina. Wat een soul, wat een blues. Briljant album. Ike speelt ook geweldig blues gitaar.

avatar van Minneapolis
3 O'Clock in the Morning Blues en Five Long Years zijn 2 lekkere bluesnummers waar Ike (neem ik aan) erg verdienstelijk gitaar speelt. Vooral Five Long Years klinkt fijn; traag, kaal (naast de gitaar nog een een orgeltje, rustig slagwerk en een erg lekkere bas).
Maar ik ben het het met bovenstaande reacties eens dat I Am a Motherless Child het hoogtepunt van de plaat is. Tina kon aardig zingen.. Bijzonder nummer binnen hun oeuvre, zeker als je hun werk vanaf het eerste album aan het luisteren bent.

gastheerg
Heerlijk Blues album alleen ik heb een totaal andere hoes. Met Ik en Ina op voor en achterkant in het wit geschminkt. Volgens mij is dat ook de hoes die gebruikt is toen het album vescheen

avatar van gaucho
Die laatste heb ik ook, en die is volgens Discogs ook de originele Amerikaanse uitgave. Bovenstaande hoes is uitgebracht in Engeland en diverse andere Europese landen. In Frankrijk verscheen de plaat in weer een andere hoes.

Ik heb een correctie ingediend.