Deaf Center - Owl Splinters (2011)

Noorwegen
Electronic / Neoklassiek
Label: Type

1. Divided (4:23)
  2. Time Spent (2:10)
  3. New Beginning (Tidal Darkness) (6:19)
  4. The Day I Would Never Have (10:42)
  5. Animal Sacrifice (4:34)
  6. Fiction Dawn (2:32)
  7. Close Forever Watching (7:55)
  8. Hunted Twice (4:47)
avatar van Tha)Sven
Deze opvolger heeft veel te lang op zich laten wachten. Pale Ravine is nog altijd een van mijn favoriete albums, hoewel ik Svarte solo minder goed kan waarderen. Hopelijk weer een prachtige mix van klassiek en ambient.

avatar van hawkins
Samples, overigens is de verwachting dat deze 3 februari op Boomkat gereleased wordt.

Nu dus.

avatar van Tha)Sven
Boomkat released hem zo vroeg al?
Die vinyl ziet er goed uit, transparante platen, maar ik wel eerst het artwork zien voordat ik hem koop. Samples klinken namelijk weer onmogelijk goed.

avatar van Rhythm & Poetry
Goed dat er af en toe wat pianostukken voorbij komen, anders was het wellicht eentonig geweest. Nu valt dat heel erg mee en kan ik prima genieten van de sfeer die geschept wordt op Owl Splinters. Ideale muziek voor de koude winteravond, hoewel dat ook weer een probleem van de cd is: enigszins cliché blijkt het namelijk wel te zijn. Ach ja, ik vind het een fijne plaat om naar te luisteren.

avatar van Nakur
oeh goed nieuws, een nieuwe Deaf Center. De 7" Vintage Well uit 2008 is overigens ook zeker de moeite. maar Owl Splinters ga ik zeker een kans geven.

avatar van Eveningguard
Och, is ie al uit? Volledig langs me heen gewaait.

avatar van Nakur
Ten opzichte van Pale Ravine onderscheidt Owl Splinters zich vooral door de nadrukkelijke aanwezigheid van het solo werk van Erik Skodvin (Svarte Greiner). Sommige nummers zijn een stuk gruiziger en naargeestiger dan het toch al niet al te vrolijke debuut. Echt als een verrassing komt de plaat niet, tenminste, qua sound. Maar dat deert me niet, het is nog steeds erg goed en een waardige aanvulling op de discografie.

avatar van Eveningguard
Voor de liefhebbers: er is een orange vinyl edition beschikbaar bij Boomkat. Wees er wel snel bij want deze is zeer gelimiteerd!

Owl Splinters (Orange Vinyl Edition) by DEAF CENTER - LP - Boomkat - Your independent music specialist - bit.ly

avatar van hawkins
Dat is echt flauwekul, dat zet Boomkat er tegenwoordig zo'n beetje overal bij. Oplage van 500 --> zéér gelimiteerd, wees er snel bij, dit vliegt de deur uit, nu kopen voordat je te laat bent! Desalniettemin een leuk hebbedingetje en de oplage zal wel zo'n 100 of 200 zijn, maar ik vraag me toch af wat de redenen zijn van die herdruk. Zat er niet echt op te wachten.

Sietse
tsja, mooie verkoop stunt toch? Maar ik verwacht wel dat deze snel weg gaat.
Volgens mij was de versie met cd erbij ook binnen een paar daagjes uitverkocht, al dan niet binnen een dag.

avatar van Eveningguard
Mooie plaat van Deaf Center, al had het net zo goed een soloproject van Erik kunnen zijn. Nummers als The Day I Would Never Have zijn grandioos, maar waar ik een beetje van baal is het feit dat sommige tracks wat saai zijn. Dat ben ik niet van Deaf Center gewend!

avatar van Dr-Gonzo
Ik heb Owl Splinters nu een keer of tien à vijftien gehoord. Conclusie: ik vind deze beter dan Pale Ravine. Dat kan maar één ding betekenen, aangezien Pale Ravine van mij 4,5* kreeg, Owl Splinters krijgt een maximumscore. 5*
Ik ben het dan ook niet met Eveningguard eens dat sommige tracks wat saai zijn. Owl Splinters heeft over het hele album net een wat dreigender sfeer en dat spreekt mij erg aan. Fenomenale uitschieter is, dat ben ik wel met mijn voorganger eens, The Day I Would Never Have (een van de meest dwingende ambienttracks die ik ken). De rest van het album doet daar echter zeker niet voor onder. De lichtvoetige piano afgewisseld met de zwaarte van strijkers en electronica (de ene keer sterk op de voorgrond, de andere keer als dreigende stilte), is voor mij de ideale combinatie.

avatar van dix
dix
Dr-Gonzo schreef:

Ik ook ....
Want gevarieerder, aardser, meer verstild en soms ook meer upfront, maar bovenal beklemmender.

avatar van perrospicados
Voor mij is Otto Totland de held van dit duo. Zijn solo werk kan ik ook zeer waarderen

tuktak
Gezien de geweldige discografie van Erik Skodvin vind ik dat een gewaagde mening.

Sietse
Ik ook, vooral omdat ik het meeste solo werk van Otto Totland toch niet zo heel erg bijzonder vind. Steekt niet boven zijn peers uit, terwijl Svarte Greiner/Erik Skodvin solo dat toch wel weet te doen.

Misterfool
The Day I Would Never Have .
Geweldig nummer.

avatar van Jazper
Pale Ravine heb ik echt veel vaker beluisterd dan deze Owl Splinters.

Maar na deze jarenlang niet gehoord te hebben, moet ik zeggen dat het allemaal goed is blijven hangen.

Pale Ravine vind ik wat onderscheidender, deze zuigt je wat makkelijker mee de diepte in.

OOOOO
Jazper schreef:
Pale Ravine heb ik echt veel vaker beluisterd dan deze Owl Splinters.

Mooi dat hier nog nieuwe berichten verschijnen. Een van mijn lievelingsplaten die nooit verveeld. Ik zet deze ook altijd nog vaker op dan pale ravine. Ik weet niet wat het is, het trekt me altijd ontzettend aan.

avatar van Jazper
OOOOO schreef:

Twin | Svarte Greiner - svartegreiner.bandcamp.com kan je dan wellicht ook wel bekoren (mocht je het niet al kennen).

"Twin" is a 40 minute interpretation of Deaf Center's "Owl Splinters" by Erik K Skodvin under his Svarte Greiner alias.

OOOOO
Jazper schreef:

Jazeker!
Twin zit gewoon bij de re-release van Owl splinters. Dus die heb ik al een jaartje geloof ik.
Mooi spul!