The B-52's - Bouncing Off the Satellites (1986)

Label: Warner Bros.

1. Summer of Love (4:07)
  2. Girl from Ipanema Goes to Greenland (4:24)
  3. Housework (4:06)
  4. Detour Thru Your Mind (5:09)
  5. Wig (4:23)
  6. Theme for a Nude Beach (4:54)
  7. Ain't It a Shame (5:32)
  8. Juicy Jungle (4:52)
  9. Communicate (4:08)
  10. She Brakes for Rainbows (4:40)
avatar van PEN15
Mijn favoriete nummers zijn uiteraard.. de welbekende love shack en rock lobster.
Dit album heeft een hoog emotionele waarde voor me, ik vond de 9 nummers niet zo veel aan, maar het ene overige nummer waar ik spontaan verliefd op werd was Girl froim ipanema goes toe greenland. Dat vind ik echt zo mooi gespeeld, zo mooi gezongen en het maakt me altijd vrolijk. De tekst was misschien niet zo bijzonder, omdat het niet meer dan welgeteld 4 zinnetjes bestaat en de videoclip was ook niet zo hot, maar ik kan niet meer zonder dit nummer. Ik moet hem elke week minstens 1 keer draaien.

avatar van PEN15
Hmm.. ik heb even uitgezocht of er ergens iets mis was met deze plaat en toen kwam ik er achter dat gitarist Ricky Wilson vlak na het uitbrengen van deze plaat was overleden waardoor ze hun plaat niet hebben gepromoot. Naar het schijnt sloeg te plaat nog wel aan en hadden ze alleen met GFIGTG een single. Ik neem trouwens mijn woorden gauw even terug, de videoclip is vanuit jaren 80 perspectieven juist wél leuk. Hij staat alleen niet meer op youtube wegens een of ander copyright??

Ja en dan dit. Eigenlijk een beetje onbegrijpelijk van mezelf waarom ik deze plaat zo heb verwaarloosd. Ik dacht dat ik aan GFIGTG al een parel had gevonden en dat ik de rest kon vergeten. Ik heb door de jaren heen dit nummer belachelijk vaak gedraaid, maar liefst 1138 keer via mijn computer die dit bij kon houden en dat was exclusief 2 jaar afwezigheid in het buitenland waar ik alleen mijn mp3spelertje bij me had waar dit nummer ook verplicht op bleef staan. Een goede reden om deze plaat maar eens in mijn top 10 toe te laten.

Summer of Love doet me denken aan de melodieen van de beste nummers van de Thompson Twins waar ik ook wel wat mee heb. Goed begin van de plaat, leuk en catchy gezongen. 4

GFIGTG mijn absolute topper, het heeft de vrolijkheid, die voluitgaande stem, de opzwepende ritmes en de funky sfeer die me direct raakt en waardoor ik het op mijn heupen krijg. Ik kan er gewoon geen genoeg van krijgen, had graag wel gewild dat er iets meer in de staart zat dan alleen het refrein. Een solide 5

Housework is so happy. Een priemend herhaaldelijk titel stemmetje en een leuk sfeervol nummertje. Bevat die lekkere einde jaren 80/begin jaren 90 samples die ik vaak hoorde in 16bits video spelletjes. Doet echt niet onder voor Rock Lobster 3,5

Detour thru your mind. Beetje instrumentaal met de welbekende lezing-stem van Fred en een refreintje met veel oooeeehs. Toch wel leuk een sfeervol. 3

Wig. Simpel vrolijk nummertje met wel een heel leuk begin. What's that on your head, A WIIIIGGG! A WIGGG. Leuk refreintje in koor en veel gepraat. Redelijke 3

Theme for a nude beach. Nog een praat en zing nummertje maar zeer experimenteel. Leuke achtergrond geluiden, fluitjes of en oeh oeh stem dat op een fluitje lijkt. Omdat ik het refreintje toch sfeervol en mooi gezongen vind geef ik het 4

Aint it a shame. Ai vanaf de eerste speelminuut en de mondharmonica voel ik een serieuse sfeer. Er is weer een zang van alleen pierson en af en toe zingt ze expres neem ik aan een beetje uit de maat. Ik moest er een beetje aan wennen, maar uiteindelijk overtuigde het me en is het ook best een aardig nummertje 3,5

Juicy Jungle begint al meteen in de party modus en wordt de beurt weer overgegeven aan Schneider met zijn bekende praatstem en een leuk refreintje. Ik moet toch wel zeggen dat ik de gitaren hier lekker gaan overheersen en dat dat tuuttuuttuuttuut wat je op de achtergrond hoort nog eens extra opvuurt 3

Communicate. Nog wel een aardig opzwepend nummertje met allerlei kreten van keith en kate.
let loose, let loose, before it tears you apart. c-o-m-m-u-n-i-c-a-t-e
Niet zo heel bijzonder maar toch leuk dat het er op staat. Weer een 3

ja en dan, als ik denk dat alles wel redelijk is met zo rond de 3 krijgen we de afsluiter She brakes for rainbows, ik had het niet meer verwacht, maar wat een mooi nummer, wat mooi gezongen, hier heben ze toch wel een paretlje. Deze moet je horen, alleen jammer dat hij zo in de fading out eindigt. Deze geef ik echt de volle 5

En dat was het dan, zeker omdat ik zo gek ben op GFIGTG wil ik het wel rond de 4 of 4,5 geven.

Dit is goed vanwege de producer Tony Mansfield van het geweldige New Musik.

avatar van Uncle Bulldog
Heb deze op cd maar ben al jaaaaren op zoek naar de elpee. Nergens te vinden!