U.S. Royalty - Mirrors (2011)

Label: Family

1. The Mirror (1:30)
  2. Hollywood Hollows (4:21)
  3. Monte Carlo (4:49)
  4. Equestrian (4:11)
  5. Vacation Vacation (4:52)
  6. Old Flames (3:01)
  7. Fool to Love (Like I Do) (4:09)
  8. Give Up the Ghost (5:34)
  9. The Desert Won't Save You (6:53)
  10. Voice Memo (4:11)
indiegator
Mirrors begint met het instrumentale The Mirror en gaat daarna over in het Lennon achtige (Cold Turkey) Hollywood Hollows.
Gelijk die prachtige stem van John Thornley en een refrein dat word opgeluisterd met West-Coast backings (L.A won't let me be).

Monte Carlo heeft een Fleetwood Mac achtige vibe (Rumours). Lindsey Buckingham gitaar riff en weer die prachtige samenzang in een catchy refrein.
Langzaam maar zeker krijgt de plaat ook een Local Natives achtige sfeer mede door de drums van Luke Adams.
Vooral het volgende nummer Equestrian doet heel erg aan het debuut van Local Natives denken. Het is een vreselijk pakkende melodie (Eqestrian is ook de single trouwens) met prachtige gitaarpartijen.

Vacation Vacation heeft een Fleet Foxes sfeer en ze hebben inderdaad ook veel naar deze tijdgenoten geluisterd.
Toch heeft U.S. Royalty een compleet eigen steil die de vergelijkingen steeds doet vergeten.

Old Flames is een geweldige akoestische ballad met een aangenaam 60's gevoel.

Fool To Love begint met een Beatleesque gitaar riff en zou zo van George Harrison kunnen zijn.
Weer die prachtige stem van John Thornley.

Give Up The Ghost begint Bluegrass (Roots) achtig en heeft weer die 60's vibe.

The Dessert Won't Save You is voor mij het hoogtepunt van de cd. Een Jack White zanglijn en een Page gitaarsolo van Paul Thornley op een Zeppelin beat.
Lekker om te horen hoe Luke Adams en bassist Jacob Michael de ritmesectie op gang houden.

De cd eindigt met Voice Memo en laat ook die transparante heldere mix horen die het hele album domineert.
Bij de laatste noten wil je alleen maar meer.

Nog een keer draaien dan maar?

avatar van Snoeperd
Heerlijke plaat, raar dat hier geen aandacht voor is want het is erg fijne en toegankelijke muziek. Ik denk dat iedereen die het begin van deze plaat hoort, dus The Mirror en de overgang naar Hollywood Hollows al verkocht is. Wat een geniaal begin, die overgang met die diepe bass die er in komt Ga hier binnenkort een cijfer aan binden, ik kan nu al zeggen dat er heel wat pareltjes op staan. Mensen, ga dit luisteren als je van een mix van rock, folk en catchy riffs en deuntjes houdt.

Geweldig album. Na de eerste luisterbeurt al verkocht. De nummers zitten goed in elkaar en het is lekker afwisselend. Monte Carlo toch wel mijn favoriet. 5*

avatar van jassn
The Desert Won't Save You

Goeie cd maar dit lied springt er wel degelijk uit. Dit wordt zeker 4 sterren misschien nog iets meer.

avatar van The Eraser
Verschrikkelijk goede cd, bedankt Indiegator om deze plaat in de aandacht te brengen met je recensie

avatar van Mctijn
Ik hoor Fleetwood Mac. Zeker niet slecht dit.....
Morgen ff grondig uitproberen

avatar van Mctijn
Beter dan de meeste releases in dit genre dit jaar, incl. Arctic Monkeys, The Editors en beide albums van de broertjes Gallagher.

Jammer dat dit album toch ondergesneeuwd dreigt te raken.

Steve McQueen
Kan me helemaal aansluiten bij de review van indigator. Een prachtig album. Doet niet onder voor Fleetwood Mac's Rumours vind ik en dat wil wat zeggen
Ondergewaardeerde band sowieso dit. Dit verdiend echt meer aandacht maar niet getreurd. Heb net het nieuwe album Blue Sunshine toegevoegd