Josh T. Pearson - Last of the Country Gentlemen (2011)

Folk
Label: Mute

1. Thou Art Loosed (3:14)
  2. Sweetheart I Ain't Your Christ (11:45)
  3. Woman When I've Raised Hell (6:59)
  4. Honeymoon Is Great, I Wish You Were Her (13:00)
  5. Sorry with a Song (10:50)
  6. Country Dumb (10:13)
  7. Drive Her Out (2:34)
  8. Last of the Country Gentlemen * (8:06)
avatar van Bartjeking
Deek, heb je er geen woorden voor hoe goed dit is?

avatar van The Scientist
Denk dat hij niks aan mijn bericht toe te voegen heeft.

avatar van blonde redhead
The Scientist schreef:
Dit op Take Root live gezien, daar onder de indruk, maar nog niet 100% overtuigd, maar de plaat vind ik echt veel mooiier, nog veel meer diversiteit.. Gaat komende tijd veel beluisterd worden denk ik...

Zijn stem komt net wat beter uit de verf hier, en zijn gitaarspel is wat minder eentonig.. Ook de bijdragen van Warren Ellis zijn weer heel herkenbaar en voegen een hoop toe, zonder ergens overmatig te worden... Blij dat ik hierheen ben geweest

Ik vond zijn gitaarspel alles behalve eentonig op take root maar dat terzijde. Want verder ben ik het wel met je eens. Wel een geweldige kerel.

avatar van Masimo
Vooralsnog de beste plaat van 2011..

Stijn_Slayer
Met kilometers afstand.

Gelukkig te zien dat meer mensen dit DE plaat van 2011 vinden. Ik snap er geen reet van waarom deze topplaat bijv. in de eindlijst van OOR niet voorkomt. Over smaak valt altijd te twisten maar dit kan niet.

avatar van Masimo
Helaas was MusicMeter het ook niet met ons eens - eindigde buiten plaats honderd in het jaarlijstje.

Dan zal ik er als tegenprestatie maar extra van gaan genieten.

Mogelijk dat deze plaat bij nog veel luisteraars moet rijpen zoals een goede wijn (of wiskey in dit geval), Ik blijf mijn omgeving in elk geval nog stimuleren om deze plaat te luisteren omdat het zonde is om zoiets moois voor jezelf te houden.

Stijn_Slayer
Vanaf de eerste luisterbeurt vond ik dit een meesterwerk, maar het is inderdaad geen gemakkelijke plaat. Ik kan het me goed voorstellen dat mensen na vijftien luisterbeurten nog moeite met het album hebben. Het is alsof je Pearson voor je ogen afgebeuld ziet worden in de gloeiende zon op een akker. Besmeurd met modder, compleet leeg gestreden. Deze plaat doet soms bijna pijn!

Deze cd viel vandaag in de brievenbus. Ik zit nu in de woonkamer met de koptelefoon op deze cd voor het eerst te beluisteren. Borrel en biertje binnnen handbereik en laptop op mijn schoot. De rest van het het gezin kijkt naar de Voice .

Ik ben pas op de helft maar ik durf nu al te beweren dat dit een meesterwerkje is. Alles klopt, gitaarspel, zang, teksten, sfeer enz. Deze zal nog vaak de weg naar mijn cd-speler weten te vinden.

avatar van Patrick h.
De vinylversie is weer veruit te verkiezen boven de gewone cd-versie:
Het is een dubbel-elpee, je krijgt er een extra nummer bij (Drive her Out) en je krijgt de cd er nog eens gratis bij... En de prachtige cover is zo veel mooier op groot formaat...

Stijn_Slayer schreef:
De vergelijkingen met Neil Young kan ik echt niet plaatsen. Muzikaal niet, en vocaal zeker niet.
Nogal laat, maar ik kan me herinneren dat de strijkersme deden denken aan de strijkers op Ambulance Blues. Het is niet zo'n groot raakvlak, eigenlijk, bedenk ik me. Ach, ze maken allebei nogal goede muziek.

avatar van Paalhaas
Dit gebeurt me niet zo vaak. Nu heb ik toch al een aantal keer dit album beluisterd en ik ben er nog steeds niet uit of ik het nou een geweldenaar vind of een aanstellerige, zelfkastijdende zanikerd die een uur lang de one trick pony uithangt... Of zou er zelfs nog een tussenweg zijn?

Hendrik68
Ik denk inderdaad dat er een tussenweg is. Het is absoluut geen aanstellerige, zelfkastijdende zanikerd, maar een geweldenaar gaat mij ook veel te ver. Ik heb dit album sinds 2011 al vele malen geprobeerd. Vaak haalde ik het einde niet, vanwege de enorme langdradige nummers. Het was voor mij ook niet mogelijk om er een voldoende voor te geven. Toch had ik het gevoel dat deze plaat meer in zich had en dus bleef ik het proberen. Eerst maar eens nummer voor nummer en daarna het hele album ineens. Dat heeft gewerkt. Inmiddels vind ik dit album ruim voldoende. Vooral tekstueel valt er het een en ander te beleven en het gitaarspel is ook zeer lekker her en der. De strijkers zijn zeer goed in de stukken verwerkt. Qua melodie blijft het echter wel behoorlijk achter en dat is jammer. Bovendien was 1 nummer van boven de 10 minuten wel genoeg geweest. Laat dat een les zijn voor zijn volgende album, wanneer die ook mag komen.

avatar van niels94
Grappig.

Luisterbeurt één: veel te langdradig, niets wat blijft hangen of memorabel is... dit wordt een taaie kluif.
Luisterbeurt twee: ik luister hem gewoon nog een keertje. Wow, wat prachtig. Misschien wat ik de eerste keer gewoon niet in de stemming, zogezegd.
Wat een ongelooflijk mooi, eerlijk, emotioneel, zwaar en diepgaand album. Mag ik dit na drieënhalve luisterbeurt al één van de platen van dit decennium noemen....? Ik heb wel de neiging

"No one knows more that than I that I was wrong
And still I can barely say I’m sorry with a fucking song
"

avatar van Ducoz
Ik heb Josh vanavond live mogen zien. Aparte verschijning. Tegenwoordig zonder lang haar en baard in een strak cowboypak... Hij vertelde dat hij zichzelf 3 jaar in de bossen in Texas heft 'verstopt' om deze nummers niet te hoeven spelen en in de tussentijd "niets uit te voeren". Sinds kort schrijft hij weer nummers en daarvan liet hij er vanavond 3 horen.

Meer van hetzelfde. Niet slecht, maar hij citeert rijkelijk uit de nummers van deze plaat. Zoals '...because I was Off to save the world' en in een ander nummer, 'Still Born to Rock', bezingt hij 'If I had the balls to make you pregnant'. Ander nummer ging over Maria. De toon is nogsteeds donker en licht hopeloos, maar de alcohol lijkt er uit te zijn.. Verder werkt hij aan een nieuwe plaat in een duo; Honkytonk Songs.. waarin ze oude hymns brengen. Dat vond ik niet bijzonder, maar de tijd zal het leren. Of zoals Josh zei: Misscien krijg ik het in 10 jaar af -vrije vertaling- .

Ik heb 'Woman, When I Raised Hell' trouwens opgenomen tijdens deze performance in de Janskerk in Utrecht, plus wat minuten van het nummer dat er na kwam. Wie daar nieuwsgierig naar is, kan mij een PM sturen..

avatar van The Scientist
Ik kwam onlangs een plaat van hem tegen met pianoversies van Sweetheart I Ain't Your Christ en Country Dumb... geheel overbodig om te zeggen heb ik deze natuurlijk geen seconde laten liggen.. De nummers ook even op 't net opgezocht, wellicht leuk voor geinteresseerden:
Sweetheart I Ain't Your Christ
Country Dumb

avatar van Chet
Bijna tien jaar geleden schreef ik de volgende email aan Erwin Zijleman (de krenten uit de pop)

Hallo,

Ik heb een ( wellicht lastige ) vraag. Een paar jaar terug heb ik hier een recensie gelezen van een prachtig album. Wat herinner ik mij: sober album, zanger met zeer lang haar, hoes met volgens mij de zanger en een blote vrouw.

Ik ben al tijden aan het zoeken, maar ik vind het album niet meer terug.

Enig idee? Alvast bedankt!

Reeds na anderhalf uur had ik een reactie. Erwin wist direct wie ik bedoelde, maar kon eerst niet op de naam komen. Wel wist hij dat de man uit Denton Texas kwam en toen had hij snel het antwoord.

Nog steeds zet ik het album wel eens op. Op de een of andere manier grijpt het je naar de strot en maakt het, althans op mij, iedere keer weer indruk.