Ray Charles - The Definitive Ray Charles (2001)

R&B
Label: WEA

1. Mess Around (2:42)
  2. It Should Have Been Me (2:40)
  3. I've Got a Woman (2:55)
  4. This Little Girl of Mine (2:33)
  5. A Fool for You (3:02)
  6. Drown in My Own Tears (3:20)
  7. Leave My Woman Alone (2:40)
  8. Hallelujah I Love Her So (2:37)
  9. Lonely Avenue (7:53)
  10. (Night Time Is) the Right Time (3:28)
  11. What'd I Say (Part 1 & 2) (6:28)
  12. I Believe to My Soul (3:02)
  13. I'm Movin' On (2:21)
  14. Come Rain Or Come Shine (3:41)
  15. Dont Let the Sun Catch You Crying (3:45)
  16. Sticks and Stones (2:14)
  17. Georgia on My Mind (3:40)
  18. Ruby (3:53)
  19. One Mint Julep (3:05)
  20. I'm Gonna Move to the Outskirts of Town (3:45)
  21. Hit the Road Jack (1:58)
  22. Unchain My Heart (2:51)
  23. Baby It's Cold Outside (4:11)

met Betty Carter

24. At the Club (2:59)
  25. I Can't Stop Loving You (4:21)
  26. Born to Lose (3:20)
  27. You Don't Know Me (3:16)
  28. You Are My Sunshine (3:00)
  29. Your Cheatin' Heart (3:35)
  30. Take These Chains from My Heart (2:57)
  31. Busted (2:11)
  32. That Lucky Old Sun (4:26)
  33. Crying Time (2:58)
  34. Cincinnati Kid (2:25)
  35. Let's Go Get Stoned (3:03)
  36. I Don't Need No Doctor (2:36)
  37. In the Heat of the Night (2:37)
  38. Yesterday (2:48)
  39. Eleanor Rigby (2:59)
  40. I Can Make It Thru the Days (3:56)
  41. Rainy Night in Georgia (6:15)
  42. The Jealous Kind (4:41)
  43. Shake Your Tailfeather (2:50)

met The Bluesbrothers

44. Seven Spanish Angels (3:52)

met Willie Nelson

45. I'll Be Good to You (4:57)
  46. Imagine (4:28)
Een behoorlijk omvangrijk verzamel-album kunnen we dit wel noemen. Ray Charles vind ik lekkere muziek maken, maar ik vind ook dat de verafgoding de laatste tijd iets buitenproportioneels begint te krijgen.

In een opwelling besloten dat ik wat van Ray in huis moest hebben. Dit is een prima overzicht. Oud en nieuw door elkaar. Wist niet dat die man achter zoveel van die duizend keer gecoverde hitjes zat... Toch wel een muzikaal genie. Bestrijkt een breed spectrum van stijlen, jazz, soul, blues, rock, funk, brit pop (geintje), etc...Gewoon lekker, een 3,5.

Omnivoor schreef:

Seg Omnivoor, ik hoop dat je beseft dat Ray Charles de liedjes zelf coverde en dat onder andere Yesterday en Eleanor Rigby wel degelijk van de beatles zijn? Kijk maar eens op de voorlaatste pagina van het boekje . De tweede cd is een volledige cover-cd lijkt me. Wel leuk

*3,5

Lekkere CD vol prachtige muziek dat gemaakt is met echte instrumenten en mooie zang. Prima tracklist, al miste ik het (gecoverde) nummer "Bye, bye, love". Krijgt van mij 4,5 sterren!

Social_Mask

Prachtig dit. Dit is hoe R&B hoort te zijn. Zo ontzettend mooi is dit. Prachtige, gevoelige stem van Ray Charles pakt me direct. CD 1 is echt geniaal mooi. 2de is wat minder maar ook ontzettend mooi.

Dit is mooi, dit is leuk, dit is prachtig, dit is ontroerend, dit is muziek, dit is Ray Charles!

Een vraagje:

Is Ray Charles de grondlegger van Soul?

rico-bballer
van r&b toch? tenminste de originele r&b bedoel ik

rico-bballer
Niet dat ik er veel verstand van dit genre heb maar zag de film en daarbij nog een soort van docu.

Social_Mask
Van R&B weet ik wel, maar soms hoor ik ook wel wat dat je kunt vergelijken met soul. En dits is tamelijk oud, vandaar dat ik het me afvraag.

Social_Mask schreef:
Een vraagje:

Is Ray Charles de grondlegger van Soul?

Sam Cooke is DE grondlegger van de Soul.

Ray Charles werd toendertijd R&B genoemnd (Blues met Rhythm, zoals het hoort vergeleken met de R&B van nu). Maar nu wordt dat weer soul genoemd.

Ohw okej, bedankt.
Sam Cooke, aantal nummers van hem heb ik in bezit, maar nog niet echt serieus aan hem begonnen. Wordt tijd..

fredpit
Biography
Ray Charles was the musician most responsible for developing soul music. Singers like Sam Cooke and Jackie Wilson also did a great deal to pioneer the form, but Charles did even more to devise a new form of black pop by merging '50s R&B with gospel-powered vocals, adding plenty of flavor from contemporary jazz, blues, and (in the '60s) country

Nu kletsen ze ze wel eens uit hun nek bij Allmusic maar dit is toch wel de algemeen aanvaarde theorie.

avatar van Reijersen
Ik aanvaard die theorie niet Nou heb ik bijvoorbeeld al talloze documentaires gezien over soul, en Sam Cooke is DE man van de soulmuziek.

fredpit
Prima Reijersen. Hierbij is het dan officieel

Sam Cooke is DE man van de soulmuziek

JEEJ

fredpit schreef:

Bij het boekje van deze CD staat ook dat Ray Charles de grondlegger is van Soul.

Maar jah als Reijersen het zegt...

Pieter Paal
Volgens mij is dit de best samengestelde compilatie die er ooit van Ray Charles verschenen is. TOP!

Father McKenzie
De eerste ceedee swingt als een flinke TIET, de tweede bevat meer rustiger soulballads, ik verkies de eerste cd, voornamelijk bij What'd I Say kan ik onmogelijk blijven zitten.
Prima verzamelaar.

Harald
Absolut met je eens, Patrick!

avatar van LucM
De meest complete verzamelaar van Ray Charles, al had ik iets meer uit zijn beginperiode gewild.
Ray Charles is samen met Sam Cooke en James Brown de grondlegger van de soul (door blues en gospel te vermengen) en hij was de eerste zwarte artiest die de crossover maakte met jazz en zelfs country.
Zijn invloed op de latere generatie is dan ook groot. Stevie Wonder en Joe Cocker bv. hebben de mosterd bij hem gehaald.

avatar van Reijersen
Luister vooral cd-1 van deze compilatie. Ray is natuurlijk een fantastische zanger dus je ziet sowieso wel goed met zijn muziek.

beaster1256
van harte bedankt father mc kenzie voor je dubbelcd op te zenden , ik kende ray charles niet goed , alleen enkele singles , had de film wel gezien , zeer goed , maar deze dubbel cd slaat alles , fantastische zanger , zeer sterk , dit ga ik nog veel opleggen

en beste mensen , the father kent zijn pappenheimers hoor !!!!!!!!

cheers mate

Father McKenzie
Reijersen schreef:

Juist, ik ook, die vluggere soul en r&b nummers vind ik toch het lekkerst; What'd I Say en consoorten, die trage op cd 2, daarvoor moet ik echt wel in de stemming zijn....

avatar van LucM
Zelf verkies ik ook de meer swingende CD1, temeer omdat op CD2 meer covers bevat. Opmerkelijk dat Ray Charles twee Beatles-nummers heeft opgenomen.

Social_Mask
Heb precies hetzelfde . Vind dan wel de ballads toch het mooist. Voor de tweede moet ik gewoon in de stemming zijn, dan is die ook prachtig.

avatar van Rinus
Als je nog niets van de beste man hebt, is deze compilatie een absolute must. !! Zoals gebruikelijk, weer zeer verzogt door Rhino / WEA.