Amon Tobin - ISAM (2011)

6. Wooden Toy (2:25)
  7. Mass & Spring (4:16)
  8. Calculate (1:33)
  9. Kitty Cat (4:16)
  10. Bedtime Stories (3:44)
  11. Night Swim (5:56)
  12. Dropped from the Sky (7:10)
  13. One Last Look * (2:40)

avatar van Nakur
Hopelijk wordt ISAM beter dan Foley Room. Dat was een zeer knap gemaakt album met te weinig muzikale ideeën op het vlak van ritmes & melodieën. En stiekem hoop ik dat Amon Tobin weer richting Bricolage gaat.

Top Gear zal overigens wel weer blij zijn met nieuwe tracks, na 200X gesampled te hebben van de Splinter Cell OST, Bricolage en Supermodified

avatar van FlyLo
En niet alleen Top Gear. Amon Tobin wordt echt belachelijk vaak gebruikt in docu's en reportages. Ook door BBC en één bv.

Ik hoop vooral op meer à la Adventures in Foam, maar dat is eigenlijk ijdele hoop.

avatar van Driehoek
Ik denk dat hij meer de dubstep kant op gaat. Ik kijk er wel naar uit in ieder geval!

tuktak
preview, voor wat het waard is, klinkt erg jazzy. terwijl tobin de laatste periode toch wel steeds harder en rauwer is gaan worden.
foley room vind ik overigens een topplaat. wel echt een groeier, ondanks dat je zou denken van niet. hij zal ongetwijfeld wel weer met iets verrassends komen.

avatar van Noere
Hmm Foley Room is zelfs mijn favoriete Tobin plaat. Sowieso een release om naar uit te kijken natuurlijk.

avatar van Mjuman
Ben ook heel benieuwd, maar eerlijk gezegd is Folet Room zeker niet mijn fave Tobin album. Bricolage of Permuation eerder.

Bericht verwijderd.

tuktak
dikke powertrip van dhr a. tobin.

de laatste periode wat fragmentarischer aan het werk, zo ook op deze plaat. het breakbeat georiënteerde van vroeger is er uit, echter is de jazzy ondertoon met veel sfeer en bombast nog steeds volop aanwezig.

bijkomend op deze plaat is de schandalig harde bass die het diepere element toevoegt. een van de weinige platen waarbij mijn speakers en draadloze koptelefoon geen gehoor meer geven. heb mijn dj koptelefoon erbij gehaald om de bassen volledig te kunnen horen. en dat geeft een gigantische trip, die zonder die bass toch wel een stuk minder tot wasdom komt.

geen makkelijk verteerbare plaat, maar als je door de geluidsbrij heen weet te geraken, ontdek je een nieuw meesterwerk van amon tobin.

avatar van FlyLo
Ik heb momenteel vooral moeite met het gebrek aan enig tempo. Het springt zowat van het ene naar het andere zonder herkenbare samenhang.
Kan nog verandering in komen natuurlijk.

avatar van Mjuman
Tobin gaat verder op de weg die ie met Foley Room was ingeslagen: collages van geluiden verwerken tot een geluidscompilatie die nauwelijks nog songs/tracks vormen.

Is het boeiend? Absoluut - hij blijft gedreven bezig met soundscapes te maken die mij aan mijn stoel gekluisterd houden en me doen wensen dat ik toch die peperdure Stax headphone set had gekocht.

Dit draai je laat, erg laat en dan voel je de energie. Gemakkelijk? Nee, zeker niet, maar wel heel diep. Ideale muziek om je maten het huis uit te krijgen, of om gezamenlijk die hele fijne fles Macallan in het leger op te nemen (soldaat te maken) - alhoewel het met die 15 jaar oude Cubaanse rum ook wel wil lukken. Hoe ik de kreet ook verafschuw - dit is een trip!

avatar van samslam
Hmmm... enkele keren geluisterd. Niet onder de indruk. Dit lijken mij ideetjes die het niet gehaald hebben en nummers die niet af zijn. Totaal niet te vergelijken met de vorige platen.

Soms niet slecht, soms wel.

(en 23 mei verrast die gewoon iedereen met de echte plaat ).

avatar van Jacktherapper
Volmaakt.

avatar van Jannemanneke
daarstraks even in de Saturn enkele nummers beluisterd en het blijft toch knap wat hij doet....binnenkort in Brussel live te zien ,vrees dat zo'n one man show niet echt boeiend is om live aant werk te zien...

avatar van Tha)Sven
Die bass is wel echt gruwelijk ja, maar op het eerste gehoor heerlijk jazzy. Interessant dat de meningen hier zo uiteenlopen. Mij bevalt hij wel.

avatar van trebremmit
Wat een te gekke plaat is dit zeg, experimenteel en vernieuwend maar dan niet zoals wel vaker met een afstandelijk geluid, maar met enorm veel sfeer.
Lange tijd niet gehad dat ik zo onder de indruk was van een album.

avatar van Lennart_M
Jannemanneke schreef:
boeiend is om live aant werk te zien...

Denk je? Tjek even wat voor visual show erbij komt ( YouTube - ‪Amon Tobin 'ISAM' Live (Trailer)‬‏ ). Ik ben er in ieder geval bij in de Melkweg volgende week!

avatar van De-noir
Jaloers hoor. Die visuele show lijkt me echt heel vet. Helaas al uitverkocht. Check ook dit: YouTube - ‪Amon Tobin 'ISAM' Live : Mutek Premiere (Official)‬‏

avatar van Nakur
Wel een erg mooie foto van een Koninginnepage op deze hoesvariant!

avatar van Nakur
Ik lees veel wisselende reviews op zowel deze site als elders... mij bekruipt het gevoel dat de negatieve reviews zijn gebaseerd op de eerder gelekte 192kbts versie. Die doet totaal geen recht aan het origineel. ISAM spat uit elkaar van geluiden, ritmes, contrasten en kleuren. Al ben ik er nog niet over uit of ik het nu geniaal of mislukt vind.

avatar van Nakur
Ik vrees het Foley Room effect: knal de eerste 5 nummers goed door met vette beats, ingenieuze samples en toffe melodieën, en eindigt de 2e helft van de cd met voortkabbelende samples zonder een duidelijke lijn. Ik ben absoluut niet vies van abstracte, richtingloze samples (hell no), maar Amon Tobin weet het nog steeds niet echt spannend te maken.

avatar van Mjuman
En ik wilde 'em nog wel kopen op vinyl ...

Maar goed: aanvankelijk vond ik Foley Room ook maar matig. Iemand geweest trouwens, in de Melkweg?

tuktak
live was heel erg gaaf, fenomenale show, waarin het album erg goed tot zijn recht kwam. ook wat oude nummers gehoord en wat nieuwe two fingers, wat het ook allemaal goed deed overigens. dit album is gemaakt voor goede speakers, zonder dat mis je gewoon teveel.

avatar van FlyLo
Dit begint enorm te groeien bij mij. De omstandigheden moeten goed zitten maar dan komt deze plaat echt goed tot zijn recht

avatar van orbit
Amon Tobin, dat was toch hip 10 jaar geleden ofzo?

avatar van korenbloem
Dit album live op Lowlands 2011!

avatar van Noere
orbit schreef:
Amon Tobin, dat was toch hip 10 jaar geleden ofzo?

Hihi, net of hij de afgelopen 10 jaar niks relevants meer heeft gedaan..?

Volgens mij is hij nog aardig hip

Noere schreef:

Hihi, net of hij de afgelopen 10 jaar niks relevants meer heeft gedaan..?

Lees de andere 'meningen' van The Orb bij Tobin en je bent klaar: "jazzy"

avatar van Osiris Apis
Aurum schreef:
Volgens mij is hij nog aardig hip

Indrukwekkend.

avatar van Eis-T
Dit album heeft mijn perceptie van wat muziek is veranderd. Ondertussen helemaal grijsgedraaid en sommige stukken kan ik niet meer aanhoren (kitty cat). maar wat een baanbrekende plaat zeg! deze is voor de eeuwigheid!

avatar van Dreten Bukgat
net nog even uit de platenkast gehaald, twee maal na elkaar beluisterd (wil al veel zeggen) en score direct opgewaardeerd. wat een album!