Maggie Björklund - Coming Home (2011)

Denemarken

met Rachel Flotard

4. Vildspor (4:29)

met Jon Auer

5. Falling (1:16)
  6. The Anchor Song (4:19)

met Rachel Flotard

7. Insekt (4:34)
  8. Coming Home (4:44)

met Mark Lanegan

9. Frost (3:32)
  10. Playground Stars (4:44)

met Jon Auer

11. Finale (3:20)
Deze Deense op pedal steel werkt samen met o.a. Mark Lanegan. Een zanger die we wel vaker overal zien opduiken (het is net Antony).
De nummers waar hij op meedoet doen me heel erg denken aan zijn samenwerking met Isobel Campbell en dat is zeker niet verkeerd.
Verder is dit een album zoals we ze wel vaker horen binnen dit genre en dan mag je het knap noemen dat het toch voldoende weet op te vallen.
Zeer fijne folkliedjes met een country-touch (dankzij de pedal steel) en als je een zanger als Mark Lanegan weet te strikken zit je al snel goed. Daarbij zijn de bijdragen van Rachel Flotard (kristalheldere stem) en Jon Auer zeker ook de moeite waard. De instrumentale nummers die daar tussendoor gevlochten zijn maken het geheel afwisselend en in zekere zin luchtig omdat het album er niet sleperig van wordt.
Het is en blijft voer voor liefhebbers en je moet er ook een beetje voor in de stemming zijn (late uurtjes of een zonnig lentedagje als vandaag zijn ideaal), maar dan heb je wel wat.

Als je er snel bij bent kun je Coming Home nog beluisteren via de Luisterpaal van 3voor12.

avatar van Poles Apart
Leuke plaat inderdaad die fris en toch ook vertrouwd klinkt. Het tweeluik aan het eind, "Playground Stars"/"Finale", zou bijvoorbeeld zo maar van een band als Calexico kunnen zijn.

avatar van BB King
Calexico altijd