Trainspotting (1996)

Electronic / Rock
Label: EMI

1. Iggy Pop - Lust for Life (5:11)
  2. Brian Eno - Deep Blue Day (3:56)
  3. Primal Scream - Trainspotting (10:33)
  4. Sleeper - Atomic (5:08)
  5. New Order - Temptation (6:59)
  6. Iggy Pop - Nightclubbing (4:12)
  7. Blur - Sing (6:00)
  8. Lou Reed - Perfect Day (3:43)
  9. Pulp - Mile End (4:30)
  10. Bedrock - For What You Dream Of [Full on Renaissance Mix] (6:24)

met KYO

11. Elastica - 2:1 (2:32)
  12. Leftfield - A Final Hit (3:15)
  13. Underworld - Born Slippy .NUXX (9:43)
  14. Damon Albarn - Closet Romantic (3:08)
Leuke, niet al te zware plaat. (of soundtrack??)

Soundtrack natuurlijk. En alle nummers zijn voltreffers! Als er zoiets bestaat als lijffilm (ivm lijflied) dan was dat destijds wel Trainspotting voor mij: mooie film over vriendschap waarin zoveel geweldige muziek zit. Als volbloed britpopper kon ik er destijds maar niet over uit.

avatar van gemaster
Door deze film heb ik echt veel nieuwe muziek ontdekt. Underworld, Iggy Pop, Lou Reed, ik had er allemaal nog nooit van gehoord.

herman schreef:

Soundtrack natuurlijk.

Mag er dan geen link gelegd worden naar MoM?
Vraag het niet aan mij, ik zou niet weten hoe dat te doen

dani
Het nummer Sing van Blur is werkelijk betoverend mooi. Een nummer wat heel goed het algehele gevoel van de film weerspiegeld. Prachtig dromerig en erg gevoelig. Andere muziek van Iggy Pop e.d. boeit me dan weer minder. Daarom blijf ik nu even op de 3,5* hangen. In ieder geval 5* voor Sing.

Dat is inderdaad een geweldig nummer en ook meteen het hoogtepunt uit de film. Verder vind ik de nummers van New Order, Elastica en Damon Albarn ook erg goed, maar Sing... Wauw.

Jaa, deze soundtrack was geweldig. Maanden heeft deze cd in mijn cdspeler gezeten. Gisteren op Studio Brussel nog horen zeggen dat Born Slippy toch wel het beste nummer uit 1996 is. Dat nummer van Blur is om je vingers bij af te likken. Ongeloofelijk dat dit een nummer is van hun debuut Leisure, het had op Think Tank kunnen staan. Mile End van Pulp...geen woorden voor. Jaja, deze soundtrack en film die hebben mijn Britpop jaren wel gekleurd.

Ik heb deze hoes nog nooit gezien. Ik heb zelf de versie met deze hoes en kom die hoes ook altijd bij anderen tegen:

(maar dan in een iets betere kwaliteit)

avatar van Flipman
Ja, ik heb ook een andere hoed, maar wat maakt 't uit ? Sublieme soundtrack bij sublieme film! Boek is ook erg goed, beter dan de film, maar dat maakt de film niet minder geweldig dan ie is .

avatar van Toon1
Flipman schreef:
Ja, ik heb ook een andere hoed

Een bolhoed misschien?

avatar van Flipman
Hoes, sorry .

Die temptation van New Order had beter vervangen kunnen worden door Temptation van Heaven 17. Die van New Order zit eigenlijk niet eens in de film, (afgezien van dat stukje dat je Diane ziet die een stukje uit dat nummer zingt, in dat afkickstukje geloof ik. "you've got blue eyes, you've got green eyes, you've got grey eyes, and I've never seen someone quite like you before")
Maar de Temptation van Heaven 17 hoor je echt in de film (in een stukje dat ze in een discotheek zitten)

Maar iig een gave cd, al vind ik die electro nummers wat minder.

Je hoort Temptation van New Order op de radio als ze aan de ontbijttafel zitten nadat Renton bij Diane geslapen heeft. Vlak daarna zingt Diane het ook nog eens. Het zit er dus wel degelijk in.

fastpulseboy
Bloompje schreef:

sing was in eerste instantie zelf alleen maar een b-kantje. Na het succes bij transpotting hebben ze op leisure een ander nummer vervangen door deze bij de nieuwe persingen.

EVANSHEWSON
Bloompje schreef:

De muziek is voor mij hier stukken beter dan de film... van de film kreeg ik werkelijk hoofdpijn, die enerverende manier van filmen, enfin, kwestie van smaak.

Gelukkig vind ik de soundtrack nog steeds top, de film kan het bij mij nooit meer redden, het is mijn ding gewoon niet.

Voor de score, want daar gaat het hier om :

4.5

****1/2

avatar van Psycholamp
Born slippy is een allerbelabberst Underworld onwaardig @#%$!!-nummer! Verder wel een aardige soundtrack, hoor!

avatar van woutorrmusic
Één van mijn favoriete films, één van mijn favoriete soundtracks. Born Slippy is zowiezo hét filmnummer, perfect gebruikt, past helemaal in de film en verrijkt hem zelfs. Uiteraard zijn Perfect Day, Nightclubbing, Deep Blue Day en vooral Sing geweldige nummers.

Super soundtrack met geweldige platen, waardoor ik destijds fan werd van Underworld. De cd's kende ik natuurlijk allang door de meesterlijke film, maar ik heb vorig jaar dan eindelijk de originelen aangeschaft voor een prikkie in Edinburgh zelf

Psycholamp schreef:

Tja, dat mag je vinden natuurlijk
De 1e lp van Underworld is mij eeuwig dierbaar maar born slippy is dat ook, wat een klassieker!

avatar van heartofsoul
De film heb ik helaas niet gezien, maar deze soundtrack is erg de moeite waard. Er staan geen zwakke tracks op, al vind ik wel dat Perfect Day van Lou Reed enigszins detoneert - maar misschien past het nummer heel goed in de film? Hoogtepunten zijn voor mij Blur, Brian Eno en vooral de prachtige tracks van Damon Albarn en Leftfield; voor die laatste twee tracks is mijn aankoop in de kringloopwinkel (soms heb je wel eens mazzel) al gerechtvaardigd.

avatar van hrmnbstr
heartofsoul schreef:
De film is geweldig! Ik zou 'm zeker aanraden!
Perfect day wordt geweldig (en ironisch) ingezet in de film

avatar van trebremmit
Waarom staat dit eigenlijk onder verzamel nieuw? Meer dan de helft van de nummers zijn eerder uitgebracht volgens mij.