Grouper - A I A : Alien Observer (2011)

Electronic
Label: Yellowelectric

1. Moon Is Sharp (6:49)
  2. Alien Observer (3:56)
  3. Vapor Trails (9:05)
  4. She Loves Me That Way (8:34)
  5. Mary, on the Wall (For Betre Jackson) (6:08)
  6. Come Softly (For Daniel Dalzell) (4:34)
avatar van The Scientist
Deze is echt ontzettend mooi, van de week een keer op gehad en de plaat wat 2x om voor ik er erg in had... Inmiddels ook besteld

avatar van robbizzel
dit is echt hemels mooi

avatar van Near
Mary, on the Wall

avatar van Streup
Wie geeft dit album de 20ste stem zodat hij bovenaan de 2011-lijst prijkt?

numnumnum
Streup schreef:
Wie geeft dit album de 20ste stem zodat hij bovenaan de 2011-lijst prijkt?

Iemand met een 3.5

avatar van masterdude
erg mooi!

1,5
Wat voor soort muziek is dit?

Sietse
combi tussen psychedelische folk, drones en shoegazer (ofzoiets)...

1,5
Oké. Geen idee wat drones en shoegazer is, maar dat is uit te vinden.

avatar van Streup
Check trouwens ook het tweelingalbum Dream Loss

Hier een video voor de title track: YouTube - Grouper - Alien Observer

avatar van Yann
Prachtig zeg, deze! Even nog een paar keer vaker luisteren en goed op me in laten werken voordat ik er een stem aanhang, maar die zal hoe dan ook goed uitpakken. Fijn, want ik vind 2011 tot nu toe nog een beetje mager qua goede releases.

J.B.
Ik hield al wat langer de muziek van Liz Harris in de gaten, maar sinds ik Dragging A Dead Deer Up A Hill in mijn collectie heb, ben ik toch wel een fan geworden. Na de goede berichten bij dit album en bij Dream Loss, is het zo te horen weer tijd om m'n collectie uit te breiden.

avatar van Rhythm & Poetry
Leuke snoezelmuziek. Wie geeft het pluche dolfijn aan mij en masseert mijn voeten? Verder niet al te boeiend.

avatar van OldRottenhat
Ben 'm nu weer even aan het beluisteren, en ik hoor dat She Loves Me That Way bijzonder veel raakvlakken heeft met het eerste nummer van deze plaat: Aidan Baker - The Sea Swells a Bit... (2006) Hoe dan ook... vooral in de late uurtjes is dit een erg fijn album!

1,5
Muziek voor de liefhebber ongetwijfeld. Ik hoor daar niet bij. Ik vind het saai, totaal niet boeiend. Ik vind het ook allemaal op elkaar lijken. Sorry, maar ik vind dit helemaal niks.

(Wat dit overigens met rock te maken heeft...)

Sietse
ik vraag me af hoe je er eigenlijk bij komt om dit te gaan luisteren...past totaal niet in je straatje wat betreft je hier verder hebt gestemd.

Misschien beter eens haar album Dragging a dead dear up a hill luisteren, of misschien iets wat wat minder onaards is. Julianna Barwick haar 3 album bijv (wat mij betreft niet zo mooi, maar wel stuk toegankelijker en voor de leek/mainstream luisteraar wat beter te behappen).

1,5
Ik wist helemaal niet wat ik moest verwachten van dit album. Dus ik dacht, laat ik het eens proberen. Maar goed, ik vind het dus vreselijk...

avatar van trebremmit
She Loves Me That Way

Mooi hoor deze van Grouper.

avatar van dix
dix
Voor wie net als ik de platenspeler onder een hondertal zilveren schijfjes heeft staan :
inmiddels ook op CD verkrijgbaar.

Inderdaad, als dubbelaar samen met A I A : Dream Loss

avatar van GrafGantz
Rhythm & Poetry schreef:

Het zal vast vloeken in de kerk zijn maar ik heb vaak het gevoel dat ik naar een ietwat vertraagde versie van de debuutplaat van Enya aan het luisteren ben. Niets mis mee overigens, maar inderdaad ook weer niet zo bijzonder.

Sietse
Het is eerder hele trage shoegazer, dan hele trage new age.

avatar van GrafGantz
Wellicht ken je de eerste plaat van Enya niet, lijkt me sterk dat mensen deze overeenkomst kunnen missen.

Sietse
Mogelijk ken ik die inderdaad niet.
Hit me up with a youtube link ofzoiets...

1,0
Twee woorden : saai en monotoon . Duurt ook eindeloos lang. Nee, ik kon er niet van genieten en dommelde voortdurend in.

Dikkop
In mijn vriendenkring krijg ik vaak de vraag; "Wat vind je nu eigenlijk zo goed aan artiesten zoals My Bloody Valentine en A Place to Bury Strangers?"
Uitleggen waarom je iets precies goed vind is niet altijd gemakkelijk.
Soms lukt het, soms lukt het niet.
Maar in elk geval begrijp ik en weet ik wel wat ik er goed aan vind.

Hier is dit niet het geval. Een duidelijke melodie of songstructuur ontbreekt.
Ritmisch gezien is hier zelfs helemaal niets te vinden.
Toch vind ik dit mooi. Ik kan alleen niet zeggen waarom.

avatar van De-noir
Vapour Trails is werkelijk onaards mooi. Afgelopen week dit eens op een katerige ochtend opgelegd. Het kwartje is gevallen hoor

Wazige plaat, ligt echt fantastisch in het gehoor.

Resoneert op hoog volume met het de helft van mijn interieur.. Fantastisch!

avatar van Johnny Marr
Recensie voor Super Tip-Topper.

Ambient. Een genre waar ik de laatste paar jaar een enorm zwak voor heb gekregen. Dit met grote dank aan met name Gas. Ik kon bij de kringloper voor een spotprijsje z'n verzamelaar Gas - Nah und Fern (2008) scoren. Daarna bleef ik z'n albums maar draaien en draaien, nacht na nacht, voor en tijdens het slapengaan.

Ik wou buiten Gas en The Disintegration Loops van William Basinksi, jullie waarschijnlijk welbekend en ook bloedmooi, meer ambient gaan ontdekken, maar daar kwam lang niks van in huis. Enter this topic. Ik kreeg een intrigerende tip van Koen en de klik was er al meteen na de eerste luisterbeurt. Visioenen van mistige landschappen gevuld met verlangens die ik niet kan beschrijven en de -cliché incoming- nostalgie naar dingen die ik niet eens heb beleefd. Een zeldzaam brokje talent, dit album en deze vrouw. Ik was hier zo van onder de indruk dat ik 'm bijna meteen in de bestelling heb geplaatst.

Vorige week heb ik AO ontvangen, en as we speak tijdens het typen van dit stukje zit het album nu z'n rondjes te draaien in m'n CD-speler. Dit is echt zo'n album dat je moet horen terwijl je hier een beleving probeert bij te schetsen. Het toffe aan het fysiek in bezit hebben van dit album is dat je er het zusteralbum Grouper - A I A : Dream Loss (2011) gratis en voor niets -knipoog natuurlijk- bijkrijgt, en dat die niet eens heel veel onderdoet in kwaliteit.

AIA: A.O. opent met 'Moon Sharp', en hoewel Koen het niet graag zal horen, doet dit nummer me wel heel sterk denken aan de IJslandse band Sigur Rós. Eén van m'n favoriete bands ooit nota bene, zeker en vast m'n favoriete band na 2000. Dan komen de vocalen van het titelnummer inzetten en verlies ik mijn shit, om te janken zo mooi. Wat een engelengezang die boven de muziek lijkt te zweven. Ik kan hier wel proberen dit nummer tot in detail te gaan beschrijven zoals mijn voorgangers dat zo mooi lijken te kunnen, maar ik moet jullie hier teleurstellen. Ga dit gewoon luisteren, wat een pracht. Misschien wel het sleutelnummer van het album. Het nummer dat het best blijft hangen, dat alvast wel.

Na de snelle afloop van het titelnummer krijgen we de langste brok van Alien Observer, een bloedmooi stukje genaamd 'Vapor Trails'. Dromeriger krijg je ze toch niet vaak. Die fluwelen stem ook weer, begraven onder een dikke laag ambient synths, phoeh, raap me op hoor. Simpel misschien, of doch zo lijkt het, maar zo effectief. Het vliegt werkelijk voorbij, tijd lijkt even niet te bestaan.

En dan val ik misschien in herhaling, maar ook het daaropvolgende nummer 'She Loves Me That Way' is weer wonderschoon. De reverb en drones vliegen je om de oren, maar wat hou ik ervan. Dit is echt een nachtplaatje, of op z'n minst laatavondmuziek. Ik heb er ook even de tekst bijgenomen, maar die is van ondergeschikt belang op deze plaat. Het draait 'm hier voornamelijk om sfeer en gevoel. En deze dame maakt iets los hoor, jeetje. Ondertussen hebben de belletjes van 'Mary, on the Wall (For Betre Jackson)' m'n oorschelp bereikt en loopt Alien Observer helaas al weer bijna op z'n einde.

'Come Softly (for Daniel Dalzell)' is de gedroomde afsluiter, haar stem lijkt hier ook ietwat anders, duidelijker en helderder ofzo. Een spookachtig mooie stem die eerder een onderdeel van de muziek is, een extra instrument als het ware. Een soortgelijke ervaring heb ik ook met ( ), voor mij het mooiste album ooit gemaakt. Wat een vergelijking zul je misschien denken, ik kan dat alleen maar als een heel groot compliment opvatten.

Ik kan hier maar moeilijk genoeg van krijgen en besluit dan ook om Dream Loss hierna ook nog maar eens te draaien.

avatar van TornadoEF5
Dit ga ik nog eens moeten opleggen, want het was niet echt onder de ideale omstandigheden. Voor één of andere reden deden mijn oren ook erg pijn (zelfs als ik het volume kleiner zette). Dat kan gelegen hebben aan de frequentie van de muziek. Of aan de muziek die ik eerder die dag luisterde dat toch wel best hard was.

Goed, ik geef het zeker nog een kans om te kijken of het bij een tweede luisterkijkbeurt ook nog altijd "pijn" doet, want dat is jammer want eigenlijk is dit echt heel mooi. Het probleem is dat er iets te weinig variatie voor mij lijkt in te zitten, waardoor het misschien net iets te weinig boeit. Maar ik ga het zeker nog eens luisteren, misschien ook maar eens wat anders proberen van Grouper (de dubbel single / EP lijkt ook wel de moeite waard F.Y.I. -> volgens RYM de 17e 17e beste EP ooit gemaakt nl. Paradise van Grouper.) Dat lijkt mij tevens ook geen ambient muziek te zijn, dus dat leg ik nog eens op.

avatar van TornadoEF5
Tweede keer beluisterd, gelukkig was blijkbaar mijn "oorpijn" van de vorige keer op het moment zelf. Ik denk ook dat ik toen heel veel albums had beluisterd of muziek had beluisterd op korte tijd + met onhandige oortjes, terwijl ik nu een betere koptelefoon gebruik. Het probleem is onlangs wel eens teruggekeerd bij een paar liedjes van Aphex Twin, en de volumeknop iets zachter zetten, helpt dan wel. Ik denk ook dat het optreedt bij overbelasting.

Als ik mijn last.fm van toen - 29 maart bekijk (en ook 28 maart), kan ik goed geloven waarom dat zo was. Het was het laatste album van de dag, diep in de nacht, maar ook nadat ik een bijna hele dag naar onder andere het oeuvre van Crystal Castles had beluisterd , en ik herinner me inderdaad dat toen het volumeknop veel te hoog stond, want na het derde album van CC had ik oorsuizingen (hoewel ik dat niet zo vaak heb - gelukkig), en ik denk wel dat ik in die periode effectief wat last had van oorpijn, deels omdat mijn oortjes nogal vervelend deden bij overbelasting. Het zit gewoon niet comfortabel in de oren bij veelgebruik, net zoals een mondmasker ook aan de oren begint te snijden in je vel als je het constant draagt. Hetzelfde principe als doorligwonden dus.

Goed, ik merk wel - ik vind het prachtige muziek - maar het is muziek op het randje omdat het echt trilt door de frequenties die de muziek aanneemt, en dus bij een te hoog volume of overbelasting omdat ik voortdurend muziek luister er wel last van heb. Maar dat maakt het niet minder mooi. Ik vind het echt prachtige muziek, maar ik kan mijn volume wel niet op 100% zetten hier. Muziek op zich ligt me wel enorm, zo een prachtige stem en heel mooi instrumenteel. Alien Observer is wellicht één van de beste nummers ooit gemaakt.