Blu - Jesus (2011)

7. 4U (2:23)
  8. Doo Whop (2:55)
  9. Birdz N Beez (1:47)
  10. Jesus (4:28)
  11. Do the Knxwledge (1:25)
Rene1979
Dit moet je echt zien als tussendoortje, want zo klinkt het ook wel een beetje. Moet het nog even goed horen voor ik definitief oordeel. Het album is al digitaal uit, maar op bandcamp staat 1 juni dus datum houden we hier dan maar aan.

avatar van Delars
Zal hem even checken.

avatar van Rhythm & Poetry
Opgenomen met een slechte geluidskwaliteit, nee dit tussendoortje stelt inderdaad geen drol voor. Soms een aardige productie, maar de raps van Blu verpesten die vaak. Hij klinkt behoorlijk zeikerig. Doo Whop is nog wel een aardig nummertje.

avatar van Delars
Wat een ongelofelijk slechte kwaliteit dit.
Een terechte 2*.

Rene1979
Terug naar het album, het stelt inderdaad niets voor en ik hoop dat NoYork een stuk beter wordt dan deze crap!

avatar van kobe bryant fan
0,5
Een Blu plaat om snel te vergeten. Inderdaad wordt er veel verpest door de slechte kwaliteit.
Maar er zijn wel meer dingen hieraan die een dieptepunt zijn in Blu's carriere.
Bijvoorbeeld de beats zijn erg slecht er zit weinig variatie in en die vervelende voice samples door de nummers heen is ook totaal overbodig. Maar ook Blu hebben we al beter gezien hier en daar legt hij een paar leuke verzen af maar hij blijft op de meeste numers middelmatig rappen.
Ja ik had hier toch wel veel meer van verwacht, volgende keer beter Blu.

avatar van Harderwiek
Meneer is productief dit jaar Even luisteren binnenkort, verwacht er niet teveel van. Laatste projecten waren ook niet echt geslaagd!

avatar van MAS
MAS
Rhythm & Poetry schreef:

Alweer een album/tape met slechte geluidskwaliteit van Blu. Blu kan toch wel een goede studio fixen...

avatar van Silky & Smooth
Ja hij heeft al eerder een album met slechte kwaliteit gemaakt... Ik ga deze nu maar eens beluisteren!

edit: Waarom brengt Blu zoiets uit? Dit klinkt ongemaakt en is ook nog eens van een superslechte kwalititeit. Ik kan eigenlijk niks leuks hieruit halen. Soms klinkt een sample leuk, maar dan vraag ik me snel weer af waarom hij gestopt is met verdere bewerking. Ik vind dit een overbodig tussendoortje en ik hoop niet dat dit een opwarmertje is voor NoYork!

Improvision

0,5
Improvision schreef:

9. produced by 9th Wonder
10. produced by Madlib

, nooit verwacht dat 9th Wonder en Madlib ooit nog zo'n slechte beat zouden maken.

avatar van Silky & Smooth
Is niet eens de slechte beat. Ik vind het gewoon raar dat ze het niet eens op normale kwaliteit uitbrengen...

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Zijn twee prima beats hoor . Ik denk niet dat ik dit album verder ga luisteren gezien de negatieve reacties en het feit dat Blu mij nooit zo heeft weten te boeien.

avatar van -marco-
Komt toch een official retail version!!

Check

B (aka Blu) - Jesus - Audio CD - Underground Hip Hop - Store - undergroundhiphop.com

Zag ook dat Exile met een nieuw album komt, genaamd 4 track mind.

Rene1979
Hij lijkt nu gmasterd te zijn... Ik luister die versie nu maar het lijkt wel of Blu op de WC staat terwijl hij rapt.

avatar van Harderwiek
Rene1979 schreef:

Same here. Word hier alles behalve vrolijk van. Blu zijn flow is echt vreselijk en hij lijkt zonder enige motivatie te rappen. Producties vallen ook zwaar tegen, Alchemist levert nog wel aardig werk af op Doo Whop, maar dat Madlib en 9th Wonder ooit nog eens zoiets slechts en in zo'n slechte kwaliteiten zouden uitbrengen had ik niet verwacht.

Rene1979
Komt zelfs op Wax uit en op cd... Beetje zonde van als dat plastic enzo... Slecht dit...

Mr_White
Jammer van de kwaliteit. Blu gaf zelf al aan dat dit vooral teksten zijn die niet op NoYork! belandden maar hij ook niet kon weggooien, en dus maar snel in één take heeft opgenomen in een goedkope studio. De slechte geluidskwaliteit zit echter te veel in de weg en dat haalt een vermakelijk album omlaag.

avatar van -marco-
Toch besteld, ondanks.............

avatar van Silky & Smooth
Een paar jaar geleden werd Blu nog gezien als één van de meest belovende hiphopartiesten. Met Below the Heavens wist hij de harten van menig hiphopliefhebber te stelen en op A Day Late & A Dollar Short (2009) voorzag hij Sene van sfeervolle beats. Blu’s talent is onmiskenbaar, maar de laatste tijd groeien de twijfels rond hem. Dit is grotendeels te wijten aan zijn soloprestaties die worden gekenmerkt door onvoltooid werk en de daarop beloofde re-releases. Zo werd TheGodLeeBarnesLP geannuleerd na het kwijtraken van de gemasterde versie, waarna begin dit jaar HerFavoriteColo(u)r als officieel debuut werd gepresenteerd. Dit was een lichte teleurstelling, aangezien dit project al ruim een jaar als mixtape op het internet was te vinden. Een ander goed voorbeeld van de rommelige discografie van Blu is zijn tweede album Jesus, dat onverwachts uitkwam als opwarmertje voor NoYork!. Vanwege de slechte kwaliteit beloofde Blu op 30 augustus een verbeterde versie uit te brengen, maar dat is tot op heden niet gebeurd. Dat is dan ook de reden voor deze late recensie.

Blu neemt in tegenstelling tot HerFavoriteColo(u)r niet de hele productie op zich, maar hij wordt ditmaal bijgestaan door onder anderen de meer ervaren producers The Alchemist en Madlib. Zij doen het goed, maar ook Blu zelf en de onbekende producers Knxwledge en Rome leveren keurig werk. Blu houdt enerzijds de luchtige, jazzy stemming van zijn vorige album aan. Zo is de soul van artiesten als Aretha Franklin en The Montclairs gesampled. Anderzijds lijkt hij de meer elektronische kant, zoals bij zijn samenwerking met Dela op Translation Lost, op te willen gaan. De lange uithalen van de zangsamples worden veelvuldig herhaald en soms wordt de toon verhoogd, waardoor de sfeer melancholisch aanvoelt. Tot zo ver is het experiment geslaagd. Helaas is niet het hele productieproces afgerond, want de afmixing ontbreekt. Naast de ruis die continu is te horen lopen de samples niet lekker in elkaar over, zijn de drums blikkerig en klinkt de zang schel en onzuiver.

Een deel van de schuld ligt bij Blu zelf. De opgewekte rapper uit Los Angeles die met zijn verhalen de luisteraars moeiteloos meenam naar zijn wereld lijkt van het podium te zijn verdwenen. Hij lijkt bezig met het verleggen van zijn grenzen, wat zeker valt aan te moedigen. Ook qua raps gaat Blu verder in de stijl van Translation Lost. De originele halfrijm die hij op het album van Dela ter gehore bracht (Lucy&LooseLeafs) klinkt zonder passie en eerder gemakzuchtig dan creatief. Jammer, want woordspelingen als “And all the beautiful things//Ay yo, Superbowl ring//Yeah, you niggaz stupid though sing!” zijn vindingrijk. De fantasie weegt echter niet op tegen de lusteloosheid van Blu. Hij geeft de indruk verveeld te zijn en laat alleen op Jesus en Doo Whop zijn kwaliteiten horen. Bij het laatste nummer lijkt hij niet te willen onderdoen voor de gastbijdrages van Planet Asia en Killa Ben, die gezien het hele album hier een welkome afwisseling als wel verbetering zijn.

Het ontbreken van de afmixing en een verveelde Blu zijn minpunten die de fijne producties overschaduwen. Jesus heeft namelijk wel de potentie om een goed album te zijn en is daardoor vergelijkbaar met een ruwe schets van een mooi schilderij: de grove lijnen zijn uitgezet, maar de kleuren ontbreken. Toch getuigt het van weinig respect dat Blu zijn fans haastig, afgeraffeld werk voorschotelt en het is niet de eerste keer dat hij hen teleurstelt. Het is te hopen dat er alsnog een re-release van Jesus uitkomt, want het wordt tijd dat Blu de mensen weer eens van zijn kwaliteiten overtuigt.

Hiphopleeft

Rene1979
De vinyl versie is beduidend beter te beluisteren dan de mp3 versie die ik eerder geluisterd heb.