The Steve Miller Band - Brave New World (1969)

Rock / Blues
Label: Capitol

1. Brave New World (3:30)
  2. Celebration Song (2:31)
  3. Can't You Hear Your Daddy's Heartbeat (2:32)
  4. Got Love 'Cause You Need It (2:27)
  5. Kow Kow (4:27)
  6. Seasons (3:51)
  7. Space Cowboy (4:56)
  8. LT's Midnight Dream (2:29)
  9. My Dark Hour (3:06)
avatar van Droombolus
Dit was het eerste album na het vertrek van Boz Scaggs en toetsenist Jimmy Peterman. Het is direkt merkbaar. De muziek op Brave New World is wat lichter van toon en door het gebrek aan afwisseling kwa composities en lead zang is het geheel wat minder gevarieërd dan beide voorgangers. Toch is het zeker geen foute plaat en op In My Dark Hour horen we zowaar al de Fly Like An Eagle riff voorbijkomen .........

avatar van Shangri-la
Met natuurlijk het schitterende Seasons.

avatar van musician
9 stemmen op MuMe, 3 berichten met deze er bij: het is droevig gesteld met belangstelling en waardering voor het oude werk van de Steve Miller band.

Laat iedereen de oude lp's ongeïnteresseerd en niet afgedraaid in afgesloten dozen zitten?
Nee, ik ben bang dat rond het uitkomen van Brave New World de muzikale belangstelling van de Nederlandse en Belgische platenkopers bepaald niet bij Steve Miller lag.

Jammer.

Droombolus weet zelfs nog te schrijven over het vertrek van Boz Scaggs en Jimmy Peterman en de invloed daarop op Brave New world. Dat is wel heel specialistische kennis.

Ik vind BNW vooral een heerlijke cd om naar te luisteren. Het rockt, kent een redelijk tempo, het onmiskenbare stemgeluid van Steve Miller. Er rustte nog geen taboe op het gebruik van bijvoorbeeld een mondharmonica.

Space cowboy, Kow kow en Seasons mogen hoogtepunten worden genoemd.
En er zijn veel Steve Miller cd's gemaakt rond deze tijd, allemaal aan te raden voor wie nog weer eens iets anders/aanvullends zoekt.

Alleen de wel erg korte lengte van de cd, minder dan een half uur, is toch een minpuntje

Father McKenzie
Vreemd, musician, ik dacht dat ik al lang een stem had uitgebracht op deze mooie plaat; door deze posts te lezen krijg ik terug zin in een portie Steve Miller, ik hou het meeste van deze toch vroege periode van de "Space Cowboy".
Dus nu al, reeds: 10 stemmen, jawadde!

musician schreef:

Ik ben dan ook muziek-verslaafde die is opgegroeid in de 60s en Steve Miller heeft gevolgd vanaf zijn 1e plaat ......

Bijdeweg: Als iemand ergens een goede .jpg ziet van de Rock Love hoes....... Die staat er nog steeds niet op en noch mijn scan van de hoes noch de plaatjes die ik ervan op het web gevonden heb zijn niet door de moddereter-commissie gekomen

avatar van musician

Ik heb dat helemaal opgegeven, extra cd's in te voegen. Veel te ingewikkeld voor een computer analfabeet als ik en het past inderdaad nooit. Zeer vervelend, als je eerst al dat voorwerk hebt gedaan.

avatar van willemmusic
musician schreef:

Miller was muzikaal wonderkind.. na carrière als rockstar deed hij het wat "rustiger aan" door met zoetverdiend geld een supermarktketen op te kopen... toch gingen de vingertoppen jeuken en begon een doorstart als The Joker.

Social_Mask
Dit is een veel te sterke plaat om een 3,58* als gemiddelde toegedeeld te krijgen! Brave New World kent bijzonder veel hoogtepunten en het rockt ook als de tierelier wat puur genot oplevert. Ja, dit is toch wel een erg goed album. Van begin tot eind fantastisch.

avatar van musician
Ik kan niet anders dan het helemaal met je eens zijn.

Wie ooit nog eens een mooie campagne bedenkt om dit soort, ja, toch eigenlijk vergeten (in ieder geval bij de jeugd), práchtige platen weer eens succesvol te promoten, verdient wat mij betreft een medaille.

Voorlopig zullen wij het moeten doen door Brave New World af en toe wat aandacht te geven op musicmeter. Hopelijk kunnen we met die eerste rockjaren van Steve Miller toch een paar mensen geïnteresseerd krijgen en ze daar uiteindelijk een groot plezier mee doen!

musician schreef:
Dan heb je, Steve Miller volgend, het de laatste 15 jaar zeker lekker rustig aan kunnen doen................... Wat een luilak! .

Beter laat dan nooit: Nou dat viel erg mee want na Book Of Dreams hield ik het voor gezien .......

avatar van musician
Om de waarheid te zeggen......................

Het gevaar schuilt er natuurlijk altijd in dat je niet weet wat je mist als je het niet meer koopt, maar inderdaad, Steve Miller's beste werk is niet vanaf de periode 1977 maar ligt daar voor.

Dus je hebt weer eens gelijk, het pleit overigens nog meer voor de aanschaf van o.a. Brave new world. Hoewel ik aan de andere kant moet toegeven dat Abracadabra (met al z'n heerlijke niemandalletjes) waarschijnlijk mijn meest gedraaide cd is van Steve Miller , vooral erg gewild bij zomerse temperaturen.....

NB: je hebt toch nog wel de dubbele live-cd "King Biscuit Flower hour presents..." met prachtige opnames uit 1973 en 1976 gekocht (uit 2003)?

Zorin
Ook dankzij de ouwe knarren hier vind je weer eens wat 'nieuws'. Ik ken wel zijn mid 70's werk , maar het begin nog niet. Moet deze nog wel wat vaker beluisteren om te "zien" of ik er echt iets mee kan, maar wie niet schiet, kan ook niet 'scoren'.....

Social_Mask
musician schreef:

Volgens mij begint het te werken.

avatar van Shangri-la
Yeah, en dat verdienen ze!

musician schreef:

Die is mij tot nu toe nog steeds ontsnapt ............. maar gaat er natuurlijk ooit nog eens komen. Werden die shows niet damaals op de NL TV vertoond onder een andere noemer ? Ik herinner me iig nog een show met de SMB met Dicky Thompson op toetsen van rond The Joker ........

avatar van musician
Je kennis gaat mij volledig boven de pet , ik heb echt geen idee.

Mijn hoes beweert Recorded live from Shady Grove, Washington DC 1973 en The Beacon Theater, New York city 1976.

Een aantal nummers van The Joker en Fly like an eagle maar ook veel leuke dingen van daarvoor (zie bij deze cd op musicmeter)

Van Brave new world ontdek ik live versies van My dark hour, Seasons en Space cowboy!

Ik trek alles in!!!!!
Wat een buitengewoon actieve, hardwerkende man!!

In juni 2010, na 17 jaar, een nieuwe cd van The Steve Miller band genaamd Bingo! (Godallemachtig wat een titel) en Europese concerten in o.a. Antwerpen en Amsterdam!!

Volgens Miller grijpt hij helemaal terug naar zijn oude roots van de beginperiode van de band, dus van de periode Brave New World!

avatar van Shangri-la
Goed nieuws! Er is zelfs al een nummer van dat nieuwe album op zijn website te horen.

avatar van lebowski
Het is een album met covers, dat drukt de pret wel enigszins.

avatar van Davidus
gedweldige plaat.

Kow Kow , Seasons en dan naar Space Cowboy, heerlijk

avatar van musician
Ik ga eens op 5 sterren zitten.
Ik hoor graag wat er op tegen zou zijn, waarom het album geen 5 sterren waardig zou zijn. Ik hoor geen fouten, geweldige composities en prima (enthousiast) spel.

Eigenlijk vind ik, van de vijf albums die Steve Miller heeft gemaakt in zijn pre-commerciële periode 1968-1970, deze de beste.

Nu is het ook nog eens een keer zo dat juist deze week de 5 albums uit die tijd geheel geremasterd en gerestaureerd zijn verschenen: ik zou haast zeggen dat een beter vermaak niet mogelijk is.

Brave New World schalt opgefrist uit je box, de bas blaast je helemaal van je stoel. Het onweer aan het begin van Brave New World doet je onwillekeurig naar buiten kijken, zo echt en ook volledig zonder krasserige bijgeluiden wegens gelimiteerde mogelijkheden uit het analoge tijdperk.

Het is waar dat juist Boz Scaggs en Jim Peterman na de eerdere twee albums waren vertrokken. Maar het heeft niet geleid tot een minder album, integendeel.

Een prachtig informatief boekje is bijgesloten, met ook prachtige, heldere foto's uit het eigen archief van Steve Miller.
Informatie over de opnames, over Glyn Johns die het album produceerde en tegelijkertijd bezig was met de productie van de Get back/Don't let me down single van de Beatles.

Dat Miller daarom de Beatles tegen het lijf liep en hij samen met Paul McCartney (werd het pseudoniem Paul Ramon) My dark hour heeft opgenomen. Waarbij McCartney bas en de drums heeft gespeeld en de background vocals heeft gedaan. Daar kennen beiden elkaar van.

Het klinkt inderdaad Beatlesk, en qua sound gaat het dan richting Back in the USSR.

Kortom, na het prachtige werk dat Edsel heeft gemaakt van dit oude album, kan alleen maar worden geconcludeerd dat er een, voor velen nog aan te schaffen en te ontdekken, klassieker met verve opnieuw is uitgebracht.

avatar van Shangri-la
Goed te horen dat de nieuwe uitgave bevalt, ik heb zelf Your Saving Grace besteld dus dan zal het daar ook wel goed mee zitten. Nu maar afwachten tot hij binnenkomt, ben benieuwd!

avatar van musician
Zal ook ongetwijfeld van goede kwaliteit zijn. Ik heb naast Brave New World ook Children of the future ontvangen en Sailor.
Alle drie prachtig. Die andere twee koop ik ook nog wel.

Er staat iets prachtigs in het boekje over platenmaatschappij Edsel, die er voor heeft gezorgd dat de albums zo uitstekend zijn geremasterd en opnieuw uitgebracht.

Oorspronkelijk en ook bij de nieuwe release, hoort Brave New World thuis bij Capitol Records.
Daar staat nu onder:

Manufactured bij Demon Music Group ltd.
Licensed courtesy of EMI Records ltd.
Marketed by Edsel, a dvision of the Demon Music Group ltd
The Demon Music Group is a BBC Worldwide company

Hé? Dat is grappig. Zou een tak van de BBC zich bezighouden met dit soort dingen, dus met het digitaal geremasterd uitbrengen van bijvoorbeeld de oude albums van de Amerikaan Steve Miller?
Interessante ontwikkeling.

avatar van Shangri-la
De andere platen heb ik al en die vind ik ook al van een goede geluidskwaliteit, Your Saving Grace had ik nog niet omdat die out of print was en te duur om hem 2e hands te kopen dus daar ben ik erg blij mee. Nu maar hopen dat ze Recall the Beginning, a Journey from Eden ook nog uit gaan brengen, dan ben ik compleet.

Die is al weer 3 jaar uit op CD hoor ........ kiek moar

avatar van Shangri-la
Ja maar die prijzen zijn bijna twee keer zo hoog, ik had gehoopt dat deze bij de huidige reissues zou zitten.

avatar van Brutus
Dit is het eerste album van Steve Miller die me kan bekoren.
De twee hiervoor zijn om te janken.

avatar van musician
Vreemd. Zo heel erg onderling verschillend zijn die eerste albums van Steve Miller toch niet?

avatar van Droombolus
Zeg dat vooral niet waar Boz Scaggs fans in de buurt zijn .........

Op COTF en Sailor komen 3 leadzangers ( buiten Boz ook Jimmy Peterman ) aan de beurt en op BNW zingt Miller alles. Veel minder afwisseling dus.

Het is boeiend om pas na zoveel jaar het oeuvre van Steve Miller te ontdekken. Juist de albums rond 1970 krijgen niet veel aandacht van mede-muziekliefhebbers. Ten onrechte, want deze periode kenmerkt zich door zeer sterke albums en daarvan is 'Brave New World' een klinkend voorbeeld . De muziek schiet hier en daar alle kanten op en dat kan een valkuil zijn. Op dit album werkt het echter zeer goed, al geef ik de voorkeur aan het tweede gedeelte (iets meer folkrock).

'Brave New World' staat zeer zeker op mijn verlanglijstje, evenals andere Edsel reissues (Five, Book Of Dreams). Ik hoop ook dat van 'Recall the Beginning... A Journey from Eden' & 'The Joker' mooie reissues volgen. Liefst met wat bonusmateriaal én als digipack.

avatar van Droombolus
Vergeet Children Of The Future en Sailor niet ! Beiden nog met Boz Scaggs .......

avatar van kapiteingilo
Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen kenner ben van het werk van Steve Miller met uitzondering dan van de nummers die iedereen van hem kent. Heb dit album een paar kansen gegeven en vind het heel goed. Wat dromerig maar leuk qua opbouw. Je hoort het plezier in de studio terugkomen in de songs. Heel afwisselend en soms speciaal. Heeft de tand des tijds wat mij betreft met glans doorstaan.