Steve Miller Band - The Very Best Of (1991)

Rock / Blues
Label: Arcade

1. Space Intro (1:14)
  2. Fly Like an Eagle (4:45)
  3. The Joker (4:25)
  4. Abracadabra (3:39)
  5. Give It Up (3:35)
  6. Rock N' Me (3:05)
  7. Macho City (3:23)
  8. Serenade from the Stars (3:12)
  9. Threshold (1:06)
  10. Jet Airliner (3:34)
  11. Keeps Me Wondering Why (3:39)
  12. Jungle Love (3:08)
  13. Take the Money and Run (2:49)
  14. True Fine Love (2:36)
  15. Wild Mountain Honey (4:51)
  16. Winter Time (3:11)
  17. The Stake (3:57)
  18. Swingtown (3:26)
  19. The Window (4:17)
avatar van Jan Wessels
Geweldige verzamelaar waar zo'n beetje alle leuke nummers van Steve Miller opstaan. En wat heeft die man eigenlijk veel mooie nummers gemaakt. Heel herkenbare sound ook: rock met van die synhesizer lagen erachter (vooral die overgangen van Space intro naar Fly like an eagle en Threshold naar Jet airliner). 4,0

avatar van Gert P
Mooie verzamelaar alleen jammer dat Macho city er niet in de volle 17 minuten opstaat.

avatar van LucM
Heel sterke verzamelaar van Steve Miller Band met 19 tijdloze relaxte rocksongs die duidelijk Beatles-invloeden verraden, maar ook eigentijdse ontwikkelingen (synthesizer). "Abracadabra" vind ik het beste nummer, "Fly Like an Eagle", "The Joker", "Rock N' Me" hebben eveneens de status van popklassieker.

avatar van kaztor
Steve wordt nooit tot de grootsten der groten gerekend. Daarvoor is zijn muziek net iets te pretentieloos en dicht bij de basis. Maar toch klinkt het allemaal even prettig.

avatar van Maestro B
Young Hearts: Complete Greatest Hits
Misschien nog beter!

avatar van rmiroir
Inderdaad goeie verzamelaar, ik ben altijd verzot geweest op de Space Intro die doorgaat tot 30 sec in Fly Like an Eagle.

avatar van YellowSubmarine
Maestro B schreef:
Young Hearts: Complete Greatest Hits
Misschien nog beter!

Nee daar staat "Give It Up" niet op!

avatar van musician
Voor de jaren 1968-1973 bestaat welgeteld één verzamelaar. Miller's periode van 1973 tot en met 1983 heeft juist vele compilaties en Greatest hitsen om uit te kiezen. Voor de muziek daarná moet de eerste verzamelaar nog verschijnen.

Dat maakt in ieder geval duidelijk wat Steve Miller's meest commerciële periode was. Eigenlijk zou je je daarover moeten verbazen: als iedereen Book of dreams en Fly like an eagle al in huis heeft, waarom dan nog bijvoorbeeld de compilatie Greatest hits 1974-1978 gekocht?

Maar nee, iedereen stort zich, zo is gebleken, met liefde nogmaals op een dergelijk verzamelalbum, al was het alleen maar om Miller nogmaals eer te bewijzen voor die vruchtbare periode in zijn carriere.

Ook het leeuwendeel van deze The Very best of is weer grotendeels van het duo Book of dreams en Fly like an eagle afkomstig. Met als nieuwe 'entree' een drietal tracks van Abracadabra.

Ik vind het achteraf een beetje een gemakzuchtige keuze, de tracks waar nu voor is gekozen. Bovendien had men in 1991 de al overbekende nummers best een beetje kunnen aanvullen met tracks van albums die zijn verschenen na Abracadabra.

Nog maar gezwegen over het feit dat een album als Circle of love nagenoeg is vermeden. Terwijl de titelsong daarvan, Heart like a wheel en Get on home allen in ieder geval de single-lijsten hebben gehaald.

Gemakzucht dus, een aantal tracks die ik beduidend minder vind, nooit op single verschenen zijn maar toch altijd weer op Miller's compilaties zijn terug te vinden (The Stake, True fine love) maken dat ik er maar maximaal 4**** voor kan geven.

avatar van bikkel2
Onderhoudende verzamelaar van The Steve Miller Band . Toendertijd vrijwel gelijk aangeschaft .
We hebben het over een Greatest Hits , en die staan hier dan ook keurig genoteert .
Als je van de hits in Nederland uit kan gaan tenminste . Wat de heer Miller en consorten elders in de wereld aan hits hebben gescoord zou ik niet weten . ( wellicht musician wel .)
Blijft in ieder geval een feest der herkenning deze liedjes .
Miller's finest moments ontstonden in de mid jaren 70 met prima albums als Fly Like An Eagle en Book Of Dreams , en daar is dus flink uitgeput . Sterke frisse rockertjes met smaakvol gitaarwerk van Steve zelf . The Joker uit 1973 (?) vind ik eigenlijk het flauwste liedje van het hele gebeuren . Ik kan er erg melig van worden . Ook Macho City is niet aan mij besteed . Ik vind het wel leuk gevonden , maar als liedje aan de eentonige kant .
Abracadabra en Keeps Me Wondering Why zijn leuke zomerhits , maar Fly Like An Eagle , Jet Airliner ( 1 van de eerste singletjes die ik kocht .) Take The Money And Run , maar vooral het prachtige , veel's te kort durende Wintertime en The Window zijn magistraal .

Wellicht ga ik nog wel eens dieper in Steve Miller's werk duiken , vooralsnog doet deze al heel wat jaartjes prima dienst .

avatar van LucM
Deze overigens prima samengestelde compilatie is het enige wat ik van Steve Miller Band bezit. Hij brak door in 1973 met The Joker (werd opnieuw een hit in 1990) om dan tussen 1976 en 1982 diverse hits te scoren maar tot mijn verbazing merk ik dat hij in 1968 reeds actief was en nu nog steeds albums uitbrengt.

Steve Miller wordt niet de grootsten gerekend - wat kaztor zegt - maar dat heeft ook te maken met het feit dat hij geen album heeft uitgebracht die tot de verbeelding spreekt, hij is toch meer bekend van zijn vele hitsingles. Eigenlijk vind ik alle nummers op deze compilatie behoorlijk tot uitstekend. Misschien toch eens een regulier album van hem aanschaffen?

avatar van musician
Ja, dat zou ik zeker doen!

Er zitten wat hardnekkige aannames bij Steve Miller (1943) die ik toch even zou willen ontkrachten. Wanneer behoor je eigenlijk tot de allergrootsten? Steve Miller (bijnaam Stevie 'Guitar' Miller dus sowieso een goede reputatie) behoort tot de 30 meest verkochte artiesten aller tijden.

Hij heeft ook een herkenbare stijl van gitaar spelen. Gewéldige albums vanaf zijn allereerste cd Children of the future (1968) tot nu aan toe. Uiteindelijk toch wel heel divers (en daardoor ook van wispelturige kwaliteit), van de rockpyschelica van de eerste jaren, de blues/rock van Fly like an Eagle/Book of dreams, de commerciële bubblegumrock van Abracadabra (1982) naar het jazzy Born 2B blue.

Zijn Greatest hits 1974-1978 heeft in de VS weliswaar nog niet helemaal de allure van Their Greatest hits 1972-1975 van The Eagles maar het komt een heel eind.

De laatste twee jaar heeft hij (na een lange afwezigheid) twee prima cover albums gemaakt in "Miller-stijl", prachtig, alsof hij nooit is weggeweest. Met een geweldige nieuwe band, met o.a. co-vocalist Sonny Charles. Vorig jaar voor het eerst zelfs een optreden in Nederland. Het lijkt er op dat hij op termijn ook weer met een eigen geschreven album komt.

Dus voor wie er nog onbekend mee is, hier is een hele wereld te ontdekken!

Eigenlijk is dit album The Very Best Of de uitgebreide versie van het succesvolle Greatest Hits 1974-1978: Steve Miller Band - Greatest Hits 74-78 (1978)

Alleen het nummer Dance, Dance, Dance staat hier niet op, alle andere nummers wel. Verder is het uitgebreid met de muziek gemaakt door Steve tot 1983, door sommigen als te commercieel bestempeld. Maar ik mag Abracadabra, Macho City & Keeps Me Wondering Why ook graag horen. Er staan 6 van de 12 nummers van het album Fly Like An Eagle op. Dit is te begrijpen, 4 songs waren succesvolle singles, de vijfde is Space Intro. Al met al is het een prima uitgave van Arcade (dat Nederlandse label). De geluidskwaliteit is verrassend goed voor een album uit 1991. Ik las ergens anders dat werk van Steve Miller in 1991 geremasterd is, dat zou zomaar hierop kunnen staan.

Opvallend is inderdaad hoeveel echt (geweldig) goede songs hierop staan. Fly Like An Eagle (met space intro), The Joker, Abracadabra, Rock N' Me, Serenade, Jet Airliner, Take The Money and Run & The Stake vind ik de toppers. Alleen Give It Up vind ik minder. De soms te horen combinatie van gitaar en synthesizer is mooi, net als de dijk van een stem van Steve. Als je dit goed vindt, raad ik je ook Steve Miller Band Live aan.

avatar van Funky Bookie
Mooie dwarsdoorsnede die voor mij bevestigt dat Steve Miller veilige, maar wel degelijk prettige muziek maakt.

avatar van Twinpeaks
Goed overzicht van Miller .Puike singles en voor mij meer dan voldoende in huis van de man. Dat hij een grote is staat vast , maar ik voel me toch nooit geroepen om dieper in zijn oeuvre te duiken. Voor deze 4 sterren .

Duco van Deugen
Uitstekende verzamelaar. Alle grote hits zijn aanwezig. Geluidskwaliteit is goed tot zeer goed. Helaas is de versie van "The Joker" niet de originele versie waar hij ooit mee doorbrak. Heeft waarschijnlijk te maken met het switchen van platenmaatschappij. Zonder dit minpuntje had er een '5' ingezeten...

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Duco van Deugen schreef:
Vertel, wat is het verschil? Weet je hoe dat precies zit? De versie die begin jaren '90 in de Top 40 stond, vanwege de Levis-reclame, was dat ook al niet het origineel?

Duco van Deugen
Simon Smith schreef:

Ik zie dat je in Enschede woont? Misschien eens een bezoekje brengen aan de Brouwerijstraat 8. Dan hoor je vanzelf de verschillen tussen de versie waar hij ooit mee doorbrak, en de later opnieuw opgenomen versies.

avatar van Dibbel
Niet veel toe te voegen aan de rest van de reageerders hier.
Volgens mij nog aangeschaft als de verplichte kwartaalaankoop van ECI.
Uitstekende verzamelaar die 1973 t/m 1982 bestrijkt met alleen maar goede nummers.
De versie van The Joker wijkt inderdaad af, in ieder geval van het 7"-singletje wat ik nog heb uit 1973 en wat ik ook als hit in gedachten heb.
Jammer dat niet de lange versie van Macho City erop staat, dat had nog wel gepast.
Moeilijk om favoriete nummers aan te vinken, maar ik kies dan toch maar voor Jet Airliner, Take The Money And Run, Fly Like An Eagle en Abracadabra.

avatar van nlkink
Aangeschaft nadat een paar keer een reclamefilmpje voorbij kwam op televisie. Dat kwam vroeger nog wel eens voor. De reclame maakte ook indruk op mijn lief, waarna ik de CD heb aangeschaft. Recentelijk nog maar eens beluisterd maar ik moet in alle eerlijkheid wel zeggen dat ik de CD minstens 10 jaar niet had gehoord. Op zich helemaal niks mis met Steve Miller's muziek, maar ik zal het nooit als eerste van de plank pakken als ik zin krijg om naar een CD te luisteren.