Dexter Gordon - Sophisticated Giant (1977)

Jazz
Label: Columbia

1. Laura (7:37)
  2. The Moontrane (6:36)
  3. Red Top (8:51)
  4. Fried Bananas (7:53)
  5. You're Blasé (9:49)
  6. Insensatez (4:53)
  7. It's Only a Paper Moon (5:08)
avatar van Metalhead99
Een erg sterk album van DG. Weer lekker sfeervol, gewoon weer een heerlijke plaat voor de liefhebbers.

avatar van Mssr Renard
Best wel interessante plaat met soms een big band-feel en soms meer een meanderend, bijna neoklassieke inslag.

Dexter leidt hier een elf-koppige band met oa Woody Shaw, Slide Hampton en Bobby Hutcherson. De aanpak is volledig akoestisch, dus jazz en geen fusion, maar toch klinkt het wel jaren '70.

Er staat een Shaw en een Gordon-song op en verder songs van anderen zoals How Insensitive van Antonio Carlos Jobim.

De nummers zijn overihens niet door Dex maar door Slide Hampton gearrangeerd, en dat heeft hij meer dan prima gedaan.

Echt ontzettend fantastisch en uniek is het allemaal niet, maar het klinkt goed, luistert lekker weg en er staan ook fijne solo's op. Ruim voldoende dus.