Gamma - Gamma 1 (1979)

Label: Elektra

1. Thunder and Lightning (4:31)
  2. I'm Alive (3:14)
  3. Razor King (5:53)
  4. No Tears (4:50)
  5. Solar Heat (3:09)
  6. Ready for Action (3:39)
  7. Wish I Was (5:10)
  8. Fight to the Finish (6:17)
avatar van Bush Beast
Band rond gitarist Ronnie Montrose and zanger Davey Pattison. Dit is hun eerste LP / CD met een aantal prima nummers, waarvan "Fight to Finish" commercieel het bekendst is. Geef zelf meer de voorkeur aan "Solar Heat" and "Razor King"

Als je deze goed vind raad ik je zeker Gamma 2 aan die is nog beter dan deze
Toch geeft ik deze ook 4*

avatar van argus
"Fight to Finish" blijft een geweldige song en "I'm alive" een geweldige 'Hollies'-cover. "No Tears","Wish I was" en "Thunder and Lightning" zijn toch ook niet zo slecht. 4*

avatar van rockosaurus
Prima debuut van destijds nieuwe band van Ronnie Montrose. Een wat ondergewaardeerde gitarist die echter de blauwdruk heeft gelegd voor heel wat VS-hardrockbands uit de jaren 80 (denk aan Van Halen).
Prima zang van Davey Pattison

avatar van R-Know
Iets minder dan de 2e Gamma.
Ooit eens gaan luisteren op aanraden van Alfred Lagarde.
Wie kent 'm nog?

avatar van Rockfan
Alfred Lagarde? dat was toch die begon met Betonuur of zo of Vara's Vuurwerk later gevolgd door Hanneke kappen ?

avatar van lebowski
Dat was hem: een van de beste dj's / producers die Nederland ooit had.
Prima album, maar de tand des tijds heeft er wel wat sterretjes afgesnoept.

avatar van Rockfan
Ach..... welke albums niet in die tijd?

avatar van vielip
Laat ik dan maar weer tegendraads zijn; ik vind deze eerste net wat beter dan de tweede Gamma. Het ontloopt elkaar niet bijster veel maar op dit debuut pakken de songs me net wat meer.

avatar van iggy
vielip schreef:

Alweer eens met Vielip.
De eerste twee nummers zijn wat mij betreft de zwakke broeders op deze plaat. Met name I'm Alive vind ik slappe poep. De overige 6 nummers zijn prima te noemen.
De Synthesizer blijft ook wat meer op de achtergrond dan op de volgende twee platen. Waardoor het allemaal wat steviger is. Montrose krijgt wat meer ruimte en dat kan ik alleen maar toejuigen. Razor King is daar oa een goed voorbeeld van.

avatar van gigage
Het album opent met een wel erg op Foreigner geschoeide song, a la Head Games, maar mag er wezen. De The Hollies cover I'm Alive laat te wensen over maar daarna wordt het toch wat avontuurlijker. Gitarist Ronnie Montrose heeft een prima zanger ingehuurd om zijn bluesy hard rock van vocalen te voorzien. Het album ademt de late 70's typerende sound (bijvoorbeeld het met synths doorspekte instrumentale Solar Heat) en als je er voor in de stemming bent is het een prima plaatje. Echte krakers zoals een Rock Candy , I got the Fire of Badmotorscooter ontbreken misschien maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt door het vlammende spel van Montrose. Met het geweldige (met een the Who like intro ) Fight to the finish eindigt het album met één van de highlights.

Inderdaad van de drie Gamma albums hun eerste en tevens hun beste. Top musici die elkaar perfect aanvoelen.

De eerste en de beste. Tracks als Razor King (5:53) Fight to the Finish (6:17) zijn instant klassiekers maar ook het Bad Co achtige No Tears en het geweldige Wish I Was tikken perfectie aan! De rest hangt daar net onder. Geweldige band, een van mijn all time favorieten. Zag onlangs op spotify een nieuwe(?) live registratie.