Glen Campbell - Ghost on the Canvas (2011)

Country
Label: Surfdog

1. A Better Place (1:50)
  2. Ghost on the Canvas (4:12)
  3. The Billstown Crossroads (1:03)
  4. A Thousand Lifetimes (4:08)
  5. It's Your Amazing Grace (3:14)
  6. Second Street North (0:35)
  7. In My Arms (3:26)

met Chris Isaak, Dick Dale en Brian Setzer

8. May 21st, 1969 (1:36)
  9. Nothing but the Whole Wide World (3:42)
  10. Wild and Waste (1:13)
  11. Hope on Hope (3:32)
  12. Valley of the Sun (0:56)
  13. Any Trouble (3:00)
  14. Strong (3:32)

met The Dandy Warhols

15. The Rest Is Silence (0:50)
  16. There's No Me.... Without You (6:16)
avatar van Bartjeking
Helaas de laatste plaat van deze legende. Onlangs is bekend geworden dat hij de ziekte van Alzheimer onder de leden heeft en zodoende geen muziek meer kan maken. Erg jammer want ik hoopte op een soort van 'American Recordings' van dhr. Campbell. Hopelijk kan hij nog zo lang mogelijk genieten van zijn legacy en ik ga met gemengde gevoelens deze plaat opzetten, erg cru allemaal.

Ik kreeg de tip van iemand en dacht yeh sure, Glen Campbell. Maar ja dat prikkelt en kijk aan: het is een mooie plaat geworden. In ieder geval wel een fraaie afsluiting van een lange carriere.

avatar van Bartjeking
Ik ben inmiddels al een paar luisterbeurten verder en vind het erg ontroerend. Dit komt vooral door het verhaal dat er aanhangt (probeer maar eens te luisteren naar Any trouble zonder rillingen op je rug te krijgen). Net zoals de meeste mensen heb ik ook een geliefd iemand verloren aan deze verschrikkelijke ziekte en dat zet je toch aan het denken. Ik wacht nog even met een beoordeling, maar als Glen een paar nummers had laten zitten, dan was het bijna perfect geweest, maar misschien dat hij dat vergeten is te doen (too soon voor een Alzheimergrapje? ) De twee laatste nummers The Rest Is Silence en There's No Me...Without You hebben voorlopig een lichte voorkeur.

Luisteren mensen!

avatar van spinout
Dit bleek dus niet de zwanenzang van Glen Campbell te zijn; hij bleek nog twee albums in zich te hebben. Als geheel is dit een mooi album te noemen, met de korte sfeernummers tussen de "echte" liedjes. Naar mijn smaak is de stem van Campbell hier op z'n best. Ik wil n.a.v. dit album Jakob Dylan eens gaan beluisteren, want zijn nummer is één van de hoogtepunten hier.

Bedoeld als een laatste album na de diagnose Alzheimer. Uiteindelijk kwamen er dan toch nog 2 albums achter voordat hij dit aardse bestaan verliet. De man van, voor mij, Gentle on my Mind, nog altijd een classic voor mij binnen zijn oeuvre maar ook binnen de muziek in het algemeen. De melodie, tekst en gevoel wat dat nummer brengt, waan ja. Deze dan. Heel eerlijk een geweldig maar ook sterk album geworden. Dat verbaasde me echt ja. Sterk songmateriaal en een nog immer krachtige en vaste stem. De productie meer eigentijds waar werkelijk niks op valt aan te merken neen. 16 nummers waarvan verschillende zeg maar intermezzo's als opmaat naar het volgende nummer. Maar de echte songs sterk en beklijvend. Melodieus en sfeervol. Nummers als A Better Place, Ghost on the Canvas, A Thousand Lifetimes en It's your Amazing Grace tonen Glen in grote vorm. Kortom ik was meer dan aangenaam verrast door deze schijf. Uit inmiddels, 2022, op vinyl picture disc. Xtra fraai ook nog eens. En ook een waardevolle toevoeging aan het Glen oeuvre. Topper dus