Southside Johnny & The Asbury Jukes - Hearts of Stone (1978)

Rock / R&B
Label: Epic

1. Got to Be a Better Way Home (3:22)
  2. This Time Baby's Gone for Good (3:28)
  3. I Played the Fool (3:29)
  4. Hearts of Stone (4:31)
  5. Take It Inside (3:22)
  6. Talk to Me (4:02)
  7. Next to You (3:39)
  8. Trapped Again (4:21)
  9. Light Don't Shine (4:33)
avatar van heicro
Intense, bluesgetinte rock-'n-roll nummers met een vrolijke noot ala Springsteen. Met Hearts of Stone als single kregen ze enige bekendheid in NL.

avatar van Ampivinni
''The best album Bruce Springsteen never recorded''

en terecht!

avatar van Kikuichimonji
...hoewel Springsteen en Van Zandt natuurlijk wel praktisch alle nummers op dit album geschreven hebben. Alleen aan Trapped Again heeft Lyon zelf meegeschreven.

Neemt niet weg dat ik dit album stiekem minstens net zo goed vind als Born to Run, en beter dan alle andere Springsteen albums uit die tijd.

avatar van vielip
Dit album toch maar eens gaan luisteren...

Onbegrijpelijk dat er maar zo weinig reacties zijn op dit album van Southside Johnny & the Asbury Jukes. Ik vind het namelijk tot een van de betere platen die ik heb gehoord tot nu toe, alles klopt aan de nummers en er staat geen enkel minder nummer op. Deze band en dit album verdient veel meer aandacht dan dat het nu krijgt! 4,5 ster voor mij.

avatar van Rogyros
Ik heb tijdens de 2016 editie van het Ribs en Blues festival in Raalte Southside Johnny gezien met zijn Asbury Dukes. En ik vond het een prachtig optreden. Een band die goed op elkaar is ingespeeld, met uitstekende muziek. erg van genoten. Ik kende deze club wel van naam en had ook wel eens een liedje van hen gehoord. En natuurlijk was de connectie met Springsteen bekend. Maar dat was het ook wel.

Ik heb besloten dat ik mij wat albums van deze man eigen ga maken en dacht dat ik met deze maar moest beginnen. Het leuke is dat ik aardig wat nummers hiervan al wel kende, sommige via vertolkingen van Springsteen. Hij heeft hier natuurlijk ook een aardig schrijversaandeel en Steve van Zandt nog veel meer (zo'n driekwart van het album geloof ik). Ik vind dit heerlijke muziek. Ik kan hier erg goed naar luisteren. Fijne nummers, waar je de oude Springsteen stijl wel regelmatig in terug hoort. Dit gaat zeker op mijn kooplijstje en ik ga ook absoluut meer van deze man en zijn band kopen.

Er is helaas niet bijzonder veel belangstelling voor Johnny Lyon.
Voor nu vier sterren.

Al meer dan 40 jaar speelt Johnny Lyon als frontman van de band Southside Johnny & The Asbury Jukes een mix van oude rock-‘n-roll, soul en rhythm & blues. Southside Johnny wordt de grootvader van de Jersey Shore sound genoemd.

Southside Johnny opereert in de schaduw van twee andere New Jersey rockers: Bruce Springsteen en Bon Jovi. Southside Johnny heeft niet zo veel klassieke songs en platen gemaakt als Springsteen of Bon Jovi,. Toch heeft Southside Johnny & The Asbury Jukes een rijk oeuvre aan albums en songs.

Hearts of Stone uit 1978 is hun meesterwerk Het is een soulvol album dat boeit van het eerste tot het laatste nummer. Met top songs als Hearts of Stone en Talk to Me (beide van de hand van Bruce Springsteen), Trapped Again, Next to you, Take it inside en de ballad Light Don’t Shine.

De band heeft een energieke live reputatie en een trouwe fanschare. Vrijwel jaarlijks spelen ze in het Amsterdamse Paradiso.

Deze artiest + groep is bij mij redelijk onbekend. Ik haalde hem eigenlijk door elkaar met Little Steven, van deze artiest heb ik wel wat muziek. Waarschijnlijk dat de muziek van beiden wel verwantschap hebben met elkaar, net zoals de muziek van Bruce Springsteen. Wat ik begreep is dat Southside Johnny een beetje heeft egzorgd voor de bakermat van de Jersey Shore Sound, een mooie mengvorm van Beatle achtige rock and roll vermengd met de Motown sound. Het swingt als een gek, het is energiek.
Ik heb deze voor een prikkie op vinyl meegenomen.
Zo eind jaren 70 had ik niet zo veel belangstelling voor deze muziek, ik ben van de progressieve muziek richting new wave gegaan en dit hoorde er niet bij. Wel begin jaren 80 Little Steven, maar dat had ook te maken met de geëngageerde teksten van Little Steven.
Ik weet niet hoe het zit met politieke boodschap van Southside Johnny, lijkt me minder dan bij Little Steven. Dit album is geproduceerd door E street bandlid Stevie van Zandt, dus alles komt wel wat bij elkaar. Dit album wordt het hoogst gewaardeerd op deze site en ook elders wordt dit toch als beste album gezien.