Cowboy - Reach for the Sky (1970)

Label: Capricorn

1. Opening (1:53)
  2. Livin' in the Country (3:07)
  3. Song of Love and Peace (2:38)
  4. Amelia's Earache (0:41)
  5. Pick Your Nose (1:50)
  6. Pretty Friend (4:14)
  7. Everything Here (5:26)
  8. Stick Together (2:43)
  9. Use Your Situation (3:15)
  10. It's Time (4:27)
  11. Honey Ain't Nowhere (1:55)
  12. Rip & Snort (4:15)
  13. Josephine, Beyond Compare (4:25)
Ozric Spacefolk
Meer countryrock dan southern rock.

Over het geheel genomen een erg aangename plaat, met veel aandacht voor de harmonie-vocalen en akoestische gitaren van Boyer en Talton.

Het is enigszins vergelijkbaar met CSN&Y, Poco en Eagles.

Als de band rockt (zoals op Rip & Snort) dan klinkt het als The Outlaws, maar dat is pas aan het eind van de plaat. De rest van de plaat is erg rustig en erg country/folk.

avatar van philtuper
It's time is een bijzonder fraai en harmonieus nummer.

avatar van Mssr Renard
Cowboy is Scott Boyer en Tommy Talton (beide gitaar en leadzang) aangevuld met Pete Kowalke, Bill Pillmore, George Clark en Tommy Wynn.

Deze eerste plaat zou (net als The Allman Brothers Band) uitkomen op Capricorn, maar zover was Phil Walden nog niet met z'n label en kwam het uit op het ATCO-label (net als The Allman Brothers Band).

Achter de knoppen het duo Sandlin/Dowd, wat zorgt voor een heldere, warme productie. Het is ook een erg mooie plaat, met mooie songs, klasse gitaarspel en goede harmoniezang.

De band wordt gemakheidshalve bij de southern rock ondergedeeld, maar verschilt enorm van de andere bands uit dit genre. De muziek van Cowboy doet mij eerder denken aan de muziek van West Coast California, zoals CSN&Y, zeg maar.

Voor een debuutplaat erg veelbelovend en er komen nog wat fijne platen, maar de band breekt nooit door.