The Flashbulb - Kirlian Selections (2005)

Canada
Electronic / Neoklassiek
Label: Sublight

1. Eyes of June (1:15)
  2. Binedump (3:42)
  3. Passage D (2:00)
  4. Lawn Wake IX (2:35)
  5. Mellann (2:11)
  6. Kirlian Isles I (1:37)
  7. Kirlian Isles II (3:35)
  8. Dishevel (2:26)
  9. My Life of Loving Ghosts (2:09)
  10. Kirlian Shores (3:19)
  11. At One Last Night (1:19)
  12. Black Out (1:25)
  13. Creep (3:05)
  14. Autumn Insomnia Session (3:25)
  15. Shortcuts (2:50)
  16. Kirlian Choices (5:03)
  17. OFE Highways (1:52)
  18. ISPE Highways (3:19)
  19. Dakota June (1:53)
  20. Parkways (2:48)
  21. Lifeless Indoors (1:43)
  22. Six Months Without Light (3:03)
  23. ᎡᎯᏍᏛ ᏠᏓ (2:32)
  24. California Dreaming (3:43)
  25. Kirlian Changes (1:46)
  26. Kirlian Isles III (2:13)
  27. Miles and Miles (3:03)
  28. Five Karots (1:45)
avatar van orbit
Geweldige plaat dit!! Raar dat ik hier in het verleden kennelijk nooit aan toe ben gekomen, het staat me bij dat ik hem een paar jaar geleden een keer had binnengehaald maar dat ik hem simpelweg op een verkeerde plaats heb bewaard en ben verloren. Maar die halve keer dat ik hem toen had beluisterd heeft me geen schim van een idee gegeven van hoe sterk deze plaat is! Uitermate sterk! Eigenlijk vanaf het begin wordt je lustig binnengeslingerd in een kleurrijke wereld van breakbeat, klassiek, mellow, en nog veel meer dat de electronic wereld te bieden heeft. Doet me ook meteen denken aan het magistrale Rossz Csillag van Venetian Snares, maar dan een iets lichtere versie. Hoewel hier ook absoluut beukers op staan, maar de algehele sfeer is redelijk euforisch en sprankelend. Vrijwel onmogelijk ook om hier favorieten op aan te wijzen, zoveel tracks zijn zo strak dat ze nauwelijks voor elkaar onder doen en ook een onmisbare schakel zijn naar de volgende. Eéntje die er wel meteen uitsprong was het fenomenale Kirlian Choices, een van de steviger tracks ook met een beat en patroon waar je gelijk wild van wordt als je het hoort. Maar eigenlijk staat de plaat vol met pareltjes die wat mij betreft ook geregeld wat langer hadden kunnen zijn. Meteen ook het enige nadeel aan de plaat, de tracks duren vaak te kort en willen zich daarom niet altijd echt in je hoofd schroeven. Maar dat het surplus aan talent bij deze jongen aanwezig is, is volkomen duidelijk. Mijn eerste kennismaking Reunion was nog een beetje een natte scheet, maar hier is het bingo! Misschien toch maar weer eens wat checken van deze meneer.

avatar van Bardt1980
Goed om te horen Orbit Al ben ik bang dat dit toch zijn beste plaat uit het ouvre is. Hoewel ik Red extensions of me en Girls suck but you don't ook wel kan waarderen.

Haha, ik kan me herinneren dat je dit nog eens betiteld hebt als wannabe-Aphex Twin. Goed dat je eindelijk het (zak)licht hebt gezien

Zou als ik jou was idd meer richting Red Extensions of Me en M3 gaan, Soundtrack of a Vacant Life bevalt je mss ook wel, het nieuwere werk waarschijnlijk niet.

avatar van orbit
Sommige dingen van hem leunen ook erg dicht tegen werk van Aphex aan, maar deze plaat staat juist behoorlijk op zichzelf. En is beter dan het meeste dat ik van AT ken zelfs! Dus ik check graag je tips uit, bedankt daarvoor!

Het zijn idd 2 muzikanten met een gelijkaardige opvatting over muziek, dat maakt the Flashbulb nog geen wannabe Ik moet je wel alvast waarschuwen, het niveau van Kirlian Selections halen die platen allemaal niet. Maar dat is dan ook praktisch onmogelijk...

avatar van Bardt1980
Hoewel ik beide artiesten erg hoog heb zitten, onderscheidt Benn Jordan zich vooral door het grootste gedeelte gebruik te maken van echte instrumenten (ook live!) Check deze videos maar eens: YouTube - The Flashbulb - Improvised MIDI Guitar
YouTube - BAMM.tv Presents: The Flashbulb - "Virtuous Cassette" (Live at SXSW)

Voor de Kirlian-liefhebbers, is dit album ook een absolute aanrader!

avatar van Bardt1980
Thanks voor de tip! Ik zal het eens gaan uitchecken.

avatar van kobe bryant fan
Geweldige plaat.
De fantastisch klinkende breakcore wordt prachtig gecombineerd met klassieke muziek, IDM en zelfs zijn er Rock invloeden te vinden. Het sitarspel van Benn dat af en toe te horen is is ook geweldig. Een plaat die ik zeker meer ga draaien.
Stem volgt bij meer luisterbeurten.

avatar van vork666
Mooie IDM, maar ik mis wat samenhang. Het album klinkt meer als een samenraapsel van (veelal overigens zeker geslaagde) experimenten dan als een album.
De echte hoogtepunten (vooral Passage D, My Life of Loving Ghosts, ᎡᎯᏍᏛ ᏠᏓ) zijn in ieder geval stuk voor stuk geweldig.

avatar van Bardt1980
Dit album eindelijk voor een schappelijke prijs weten te bemachtigen!

avatar van T.O.
Zitten best mooie stukjes in, maar is als geheel me wat te kitscherig. Dat heb ik wel vaker met die albums die tegen neoklassiek aan (willen) schuren.

avatar van Juul1998B
Aanrader voor idm en glitch fans!!
Experimenteel fantastisch waarbij ik de samenhang juist goed vind