Björk - Biophilia (2011)

7. Virus (5:26)
  8. Sacrifice (4:02)
  9. Mutual Core (5:06)
  10. Solstice (4:42)
  11. Hollow [Original 7 Minute Version] * (7:08)
  12. Dark Matter (With Choir & Organ) * (3:25)
  13. Nattura * (3:51)
Ik was Björk een beetje zat geworden, omdat ik haar niet goed vond zingen. Vooral technisch niet; ze neemt duidelijk hoorbaar een flinke hap adem voordat ze begint met zingen, terwijl de meeste zangers dat juist niet willen laten horen. Ook zit er heel veel 'ruis' (lucht) in haar stem. Ze kwam altijd op mij over als iemand die niet naar haar zangleraar wilt luisteren en doet wat ze zelf wilt.

En haar fans vinden hoe dan ook alles van haar prachtig. Als ze een pizza op een draaiende grammofoon-speler legt, de naald laat zakken en het geluid daarvan opneemt en op CD uitbrengt, zullen haar fans dat kopen en zeggen dat het geweldig en vernieuwend is.

Toch heb ik een paar maanden geleden Biophilia gekocht en toen ik het de eerste paar keer luisterde, vond ik het artsy fartsy muziek zonder emotie.

Maar daarna ging me iets opvallen: Bjork zingt anders. Ze heeft nog steeds haar typische stemgeluid, maar ze zingt technisch veel beter, waardoor ze meer met haar stem kan. Ik kan op Biophilia echt van haar stemgeluid genieten, helemaal in combinatie van het koor wat in de meeste nummers is te horen.

De muziek is experimenteel en ontoegankelijk. Dus het duurde even voordat ik daarin de schoonheid kon ontdekken. Maar de schoonheid zit er!

avatar van stef212
Dit wilde ik uwer allen niet onthouden: YouTube - Virus on Piano (Bjork - Biophilia)
Wat een juweeltje.

avatar van Leander1991
Interessant album dat barst van de creatieve ideeën maar helaas niet genoeg onder de huid kruipt.
Vele nummers missen de emotionele diepgang van haar vroegere meesterwerken.

avatar van levenvergeten
Bjork & David Attenborough over dit album, de gedachte erachter, de relatie tussen natuur en muziek, et cetera. Ik vind deze docu veel inzichtelijker en helderder dan de interviews die zij net na dit album deed.

avatar van wizard
Het eerste album van Björk dat ik, op aanraden van een collega, luister. De muziek vind ik mooi, avontuurlijk, en totaal anders dan wat ik normaal luister. Björk's stemgeluid was even wennen aanvankelijk, maar begon me na een tijdje steeds beter te bevallen. Daarentegen ben ik niet zo wild met Björk's accent, dat voor mij afbreuk aan het geheel doet.

3.0*

avatar van Lukas