Coldplay - Mylo Xyloto (2011)

Label: Parlophone

1. Mylo Xyloto (0:42)
  2. Hurts Like Heaven (4:02)
  3. Paradise (4:38)
  4. Charlie Brown (4:45)
  5. Us Against the World (4:00)
  6. M.M.I.X. (0:48)
  7. Every Teardrop Is a Waterfall (4:01)
  8. Major Minus (3:30)
  9. U.F.O. (2:18)
  10. Princess of China (3:59)

met Rihanna

11. Up in Flames (3:13)
  12. A Hopeful Transmission (0:33)
  13. Don't Let It Break Your Heart (3:54)
  14. Up with the Birds (3:46)
  15. Charlie Brown [Live] * (3:44)
  16. Life Is for Living [Live] * (1:58)
  17. Every Teardrop Is a Waterfall [Live] * (3:36)
TEQUILA SUNRISE schreef:

De nummers missen stuk voor stuk diepgang en beklijven niet bij me helaas.

Dat is dus precies wat ik vind. Ze hebben een geluid geperfectioneerd dat erg makkelijk in het gehoor ligt, maar dat gaat ten koste van de ziel, de diepgang en de songs. Het klinkt als een sjabloon. U2 heeft dat wat mij betreft ook de laatste paar albums, het klinkt mooi, je herkent het direct als U2, maar de échte passie en kwaliteit uit de tijd van pakweg War, the Joshua tree en Achtung Baby is weg. Dat is moeilijk uit te leggen, heeft iets met magie te maken. Bij Coldplay heb ik sterk het idee dat ze zó graag de grootste band van de wereld willen zijn, dat ze show en commercialiteit boven diepgang stellen. Dat vind ik jammer, want in de eerste twee albums hoor ik veel potentie.

avatar van Cannabooze
0,5

avatar van Leptop
wandercats schreef:

Ik voel hetzelfde. Wel lekker makkelijke nummers, vrolijk gestemd, meezingers. Vooral poppy.

Paradise en Charlie Brown vind ik overigens wel hele goede nummers. Hurts like heaven ook wel.

avatar van Leptop
Ik vind dat nochtans een bijzonder dure onderzetter...

avatar van adri1982
Stem teruggebracht naar 4 sterren. Wel een heel goed album, maar niet zo goed als de vier studioalbums die de band daarvoor uitbracht. 'Paradise' en 'Charlie Brown' blijven overigens mijn favorieten van deze plaat. Misschien dat ik vanavond 'Ghost stories' weer eens ga luisteren.

Kan hier echt niet meer voor geven.
Vind ik nogal erg beledigend voor het album en de band.

avatar van Cannabooze
0,5
De band is nu eenmaal ernstig achteruit gegaan. Vond het bij Viva La Vida al tergend slecht worden, en deze vind ik gewoon echt vreselijk.
Het nieuwe album doe ik me nieteens meer de moeite voor.
Mijn liefde voor de eerste 3 albums zal sterk blijven. Maar voor de rest is deze band dood voor mij.
Smaak enzo

Cannabooze schreef:
Het nieuwe album doe ik me nieteens meer de moeite voor.
Smaak enzo
zonde Ik hou nog steeds van de muziek die deze groep maakt.

avatar van Bluebird
Ik kan het met Cannabooze geheel eens zijn. XM heeft nog wat genietbare momenten maar de lichtvoetigheid druipt er van af en het houdt je amper meer gevangen. Inderdaad een kwestie van hoe je het zelf ervaart en wat je eigen referenties zijn v.w.b. een bepaalde band. Dan heb je vaak een verwachtingspatroon en dat levert dan verrassingen op die goed en minder geslaagd uit de verf kunnen komen. Coldplay wist mij te boeien met directe, geladen en aansprekende songs die je raakten en daarvoor is XM mij gewoon teveel muzak geworden. Leuke plaat verder, maar het nieuwste produkt is nog verder van (mijn) huis geraakt helaas.

avatar van LucM
Mylo Xyloto nog een keer beluisterd maar het valt niet mee. Die geluidsmuur en overproductie staan mij steeds meer tegen en het songmateriaal is ook vrij mager op enkele uitzonderingen na. Hun nieuwste Ghost Stories vind ik een stuk beter maar ook geen hoogvlieger.

avatar van matthijs
LucM schreef:
Mylo Xyloto nog een keer beluisterd maar het valt niet mee.

Hey Luc, Kom ik je alweer tegen vandaag, ook al is deze plaat wat minder inspirerend dan die plaat van Alice. Sommige platen vind ik (deels) niet om aan te horen, maar deze is prima door te komen. Beetje Skyradiomuziek: muziek die niet heel bijzonder is, niet echt verrast, maar ook niet echt irritant (tenzij je t 3 x per dag hoort langskomen op Skyradio, maar gelukkig geldt dat niet voor mij).
Major Minus en Princess of China zijn nummers die ik graag nog eens hoor.

avatar van gherdt
Onderschat felkleurig popmeesterwerkje. T is hypercommercieel, in dat segment toch behoorlijk origineel en ver vewijderd van eigen belegen kaas platen als X&Y en Ghost Stories.

avatar van james_cameron
Het album waar definitief voor een meer commerciële weg werd gekozen. Niet dat dat zo erg is, maar deze weg blijkt wel geplaveid met matige songs. Met afstand dan ook het minste en vooral vlakste album van Coldplay, al zijn er hier en daar nog wel een paar aardige songs te ontdekken. De band weet nog steeds een lekker geluid neer te zetten, maar het songmateriaal schiet grotendeels tekort.

avatar van Rinus
Ben mijn Coldplay collectie aan het complementeren en dit geen fout album. Vind de meeste tracks toch bovengemiddeld en de productie is geweldig. Dat hoor je vooral op een goede installatie of hoofdtelefoon. De (semi) akoestische gitaren staan zo mooi in de mix, de baslijnen zijn zo perfect te volgen en bijvoorbeeld bij een nummer als Charles Brown staat Martin gewoon in het midden van je huiskamer te zingen.

avatar van zaaf
Rinus schreef:
Mijn compliet voor je positieve duiding.

avatar van esteban
Toevallig vandaag deze disc (na vier jaar verloren te zijn) teruggevonden. Meteen opgezet. Nog steeds uiterst genietbaar van begin tot eind. Wat een plezier! Een blijvertje, deze plaat.

avatar van DeWP
Een makkelijke pop-plaat. Veilig en goed in het gehoor liggend, that's it.

en up in flames dan! heeft toch wel de sfeer van de scientist

avatar van Gert1980
1,5
Verreweg mijn minste Coldplay album. Ik was destijds zo teleurgesteld in dit album, dat ik mijn interesse in de band ook echt even verloor. Overigens kwam dat in 2014 weer helemaal goed met het geweldige Ghost Stories!
Maar Mylo Xyloto... het meeste is er allemaal wel over gezegd, songs missen diepgang, album als geheel te commercieel. Ben het er allemaal wel mee eens, al ben ik ook eens met degenen die zeggen dat het evengoed allemaal nog wel lekker klinkt.

Als fan zeg ik 'duidelijk hun minste'. Wel weer grappig dat ik juist van dit album een paar versies heb, de boxset met picture disc LP erin en de vinyl versie met die cut sleeve. Tja...

Vandaag ook maar eens weer beluisterd. Niet hun beste album maar dramatisch slecht is het ook niet. Gezien de meesten hier op musicmeter de plaat/band volledig afkraken vind ik het nog wel te doen. Matig, inderdaad vele malen minder dan hun eerste werk, maar als je commercieel word dan heb je het op deze site afgedaan. Mag schijnbaar niet..

avatar van Gert1980
1,5
SjakieB schreef:

Ik kan niet voor anderen spreken, maar van mij mag een artiest of band zeker wel commercieel worden, maar dit album gaat nergens over, mist werkelijk iedere diepgang die het had kunnen hebben. En dat viel velen op.

Ik ben overigens een groot fan van de band, maar dit album... nee!

GothamCity
Zo beetje hun slechtste album, staan maar 2 leuke nummers op.