MENU

Kate Bush - 50 Words for Snow (2011)

3,76

met Stefan Roberts
  3. Misty (13:32)
  4. Wild Man (7:17)

met Andy Fairweather Low
  5. Snowed in at Wheeler Street (8:05)
    met Elton John
  6. 50 Words for Snow (8:31)
    met Stephen Fry
  7. Among Angels (6:49)

geplaatst op 2 oktober 2013, 17:10 uur, permalink
Mjuman schreef:
CD-show, SuperrrCleanDreammachine, VN, HP en uiteraard NME of Sound. Het viel wel mee - en bij de platenzaak had je altijd de overzichten met nieuwe releases en de vriendelijke verkoper die je smaak wel kende. Het was niet helemaal The Dark Ages.

OOR is voor mij nimmer een baken geweest om blind op te varen - daarvoor hadden ze te vaak en te veel misperen.

Ik bedoelde eigenlijk de beginjaren zeventig. En ik had het over Bert v.d. Kamp, niet over andere recensenten. Natuurlijk wist ook ik in die tijd de betere platenzaak te vinden. Tegenwoordig kun je, als je dat wilt, in de meeste gevallen het hele album al horen voordat het in de winkel ligt.

avatar van devel-hunt
geplaatst op 2 oktober 2013, 17:39 uur, permalink
Lura schreef:
[Tegenwoordig kun je, als je dat wilt, in de meeste gevallen het hele album al horen voordat het in de winkel ligt.

Welke winkel? Cd winkels zijn een schaarsheid geworden, laat staan van die muziek winkeltjes waar ook nog vinyl en collectors items zijn te vinden. Met een man, meestal een man, achter de toonbank die een soort muziek autist is, waar leo Blokhuis maar een hele kleine jongen bij is.
Ik bestel mijn cd's online, want naast top 40 spul is er maar weinig te vinden.

geplaatst op 2 oktober 2013, 17:57 uur, permalink
Er zijn er niet zoveel meer, dat klopt. Cd's online bestellen is gemakkelijk, maar toch loop je dan geregeld hele mooie dingen mis. Laatst was ik weer eens sinds lange tijd bij Roots Mail Music in Breda. Alhoewel ik durf te stellen, dat ik behoorlijk wat van muziek weet, komt hij toch weer met een hoop albums aanzetten waar ik nog nooit van gehoord heb en die nog eens prachtig zijn ook. Muziek die niet in de meeste gangbare winkels te krijgen is. In zijn winkel hing nog een poster van Record store day. In zijn winkel had in april onder andere Alex Highton opgetreden. Een artiest, die ik pas onlangs zelf ontdekte via een muziekblad. Het album was in 2012 heruitgegeven (De songs zijn wel opnieuw in een ruimere bezetting opgenomen). Volgens mij ben ik zo'n beetje de enige die hem kent op MusicMeter, maar hij kende het album al jaren. Was hij soms de muziekautist die jij bedoelde?

geplaatst op 2 oktober 2013, 17:58 uur, permalink
Lura schreef:

Ben je niet een beetje in de war - het debuut van Kate is 1978; dat weet ik heel goed omdat dat het jaar was waarin ik voor het eerst ging samenwonen en dat album markeerde die periode. OOR
debuteerde weliswaar in 1971, maar het gaat hier toch over Kate?

Overigens was in die periode de wekelijkse toepmiddag met muziekmaten een prima gelegenheid om elkaar bij te praten over muziek - we hadden weliswaar geen digitaal forum, maar een wel een actief sociaal platform: de bruine kroeg, hartje Utrecht. Helaas is die inmiddels verdwenen in dezelfde periode dat hier ook veel platenwinkels verdwenen.

Tegen elkaar bijpraten en/of de loef afsteken met de nieuwste aanwinst uit de UK kan geen spotify op - kwalitatief niet; maten waken wel voor het geven van halfslachtige aanbevelingen

geplaatst op 2 oktober 2013, 18:07 uur, permalink
Daarom schrijf ik, ik bedoelde eigenlijk de beginjaren zeventig. Zo oud ben ik nu ook weer niet, dat ik niet meer zou weten wanneer dat album van Kate Bush is uitgekomen.
En in 1978 schreef v.d. Kamp een recensie over The kick inside, dan weet ik 100 procent zeker.
Vroeger, was volgens mij, muziek veel meer een gespreksonderwerp dan tegenwoordig onder jongeren.

geplaatst op 2 oktober 2013, 18:14 uur, permalink
Lura schreef:

Da's een waarheid als een koe - de jongeren die hier 'rondhangen' voldoen evenwel niet aan dat beeld; dus er is nog hoop voor de natie.

Nog steeds merk ik dat ook in den buitenlande de goedgesorteerde platenzaak een prima plek is voor info over lokale (muziek)cafés, concerten en bands - zo ben ik ooit aan Orishas (Spaans/Cubaans) gekomen, aan Buraka Som Sistema (Portugees/Angolees) en woonde ik een kleinschalig concert van The Knife bij (Musikverket - Stockholm). Wat ook altijd tot aanspraak leidt, is je pasgedane vinyl-aankopen in een nog eens bekijken in een café.

geplaatst op 2 oktober 2013, 18:21 uur, permalink
El kilo van Orishas heb ik grijsgedraaid, mooi album. Maar nu kunnen we er maar beter mee stoppen, anders nemen dadelijk samen nog de hele muziekgeschiedenis door.
Of anders eventueel verder gaan via mail.
Zo zijn Keith Richards en Mick Jagger ook met elkaar in contact gekomen. Doordat de een met een stapeltje platen onder zijn arm op het station op de trein stond te wachten. Waaronder een album van Robert Johnson. Ik neem aan dat Keith Richards de platen bij zich had.

avatar van Ducoz
geplaatst op 2 oktober 2013, 18:47 uur, permalink
Nope, mick. Was een verzamelaar van blues lps

avatar van Hans Brouwer
geplaatst op 2 oktober 2013, 19:10 uur, permalink
Lura schreef:
Wij "ouderen" lullen op kantoor nog dagelijks over muziek. Wat is wel en wat is geen goede muziek? "50 Words for Snow (2011)" behoort wat mij betreft tot de eerste categorie.

avatar van meneer

geplaatst op 2 oktober 2013, 19:44 uur, permalink
Ik geef les aan 12-17 jarigen. Ik heb regelmatig Spotify opstaan. Bij '50 words for Snow' wordt er (in de winter dan) toch wel stil gewerkt.

Als ik andere soorten muziek opzet wordt er ook over gepraat. Sommige vinden ze saai en andere muziek vinden ze mooi. Bijzonder is dat er altijd bij klassieke muziek stil wordt gewerkt. Zo leren ze van mij andere muziek horen en ik dan ook weer van hen.

Favoriet is meestal Top 2000 muziek (kennen ze van thuis).
De tegenwoordige hitlijsten worden ook zeer gepruimd natuurlijk.

Ik heb weer 'nieuwe muziek' van hen leren kennen ( Kendrick Lamar, Kanye West, 'Hengelo' enz. Maar vooral veel Rap/Hip Hop. Dat zijn vooral de jongens (en die praten vooral graag over de teksten van rappers).

Ik vind het ook leuk om nieuwe bands als Elbow, Volcano Choir, Sound of Contact enz. aan ze te laten horen. Sommigen vinden het leuk, anderen vinden het niks.

Meiden (sorry dames) blijven 'Bakvissen' met Bieber, One Direction, Mainstreet (en toch zet ik dat ook voor ze op).Die praten dan weer liever over het uiterlijk van de Boys..

Schijnt dat ik ook nog les geef, maar soms moet je wat afwisseling doen en ik merk wel dat muziek deze leeftijd stimuleert tijdens het werken/leren.. En ja, ze praten er graag over.

' Vroegah ' bestaat nog steeds volgens mij.

Is dit een Kate Bush topic ?

geplaatst op 3 oktober 2013, 7:41 uur, permalink
Ducoz schreef:
Nope, mick. Was een verzamelaar van blues lps

Maar volgens mij is Keith Richards een groot fan van Robert Johnson. In het bijgaand boekje van die verzamelbox van Robert Johnson komt hij uitgebreid over zijn adoratie aan het woord. Maar je zult wel gelijk hebben, want het is zo lang geleden dat ik dat artikel over hun ontmoeting gelezen heb.

avatar van Ducoz
geplaatst op 3 oktober 2013, 8:48 uur, permalink
Staat in de bio van Mick, maar Keith was ook n groot bewonderaar.

avatar van fatima
geplaatst op 3 oktober 2013, 10:26 uur, permalink
En wat vond Kate ervan?

avatar van vigil
geplaatst op 26 maart 2014, 22:22 uur, permalink
Ik vind het toch wel een erg mooie plaat, echt een luisterplaat. Zet dit niet op als achtergrondmuziek of als er visite is, heeft geen zin je hoort een beetje geneuzel in de ruimte. Ga er echt voor zitten en geniet.

avatar van DutchDavehead

geplaatst op 1 april 2014, 23:32 uur, permalink
Met de aankondiging van de concertreeks 50 Words maar weer eens een paar keer beluisterd en ik kan zeggen dat ie aardig bezonken is inmiddels. Ik vond het meteen al een intrigerende plaat, maar na er een vrij lange tijd niet naar geluisterd te hebben, landt hij onmiddellijk. Kan zonder moeite in een luistermiddag tussen Kick en Hounds meegenomen worden.
Gaat er hier nog iemand naar Londen in september trouwens?
Ik wel \o/

geplaatst op 1 april 2014, 23:43 uur, permalink
Ik niet en ik wil dat niet meer lezen ook (wat een rotdag was dat als je iedereen, inclusief vrienden, blij ziet zijn met kaarten en zelf een droom in rook ziet opgaan)

geplaatst op 2 april 2014, 7:24 uur, permalink
Misschien komt ze nog een keer naar Nederland, dat zou kunnen. Als de concerten in Engeland goed bevallen, waagt ze misschien de overstap.

Wel bizar overigens, dat je 35 jaar geen concerten meer hebt gegeven.

geplaatst op 2 april 2014, 9:07 uur, permalink
En juist door dat laatste en het feit dat ze in Londen op 1 vaste plaats blijft geloof ik nooit dat ze naar NL komt (en als het zou gebeuren wat ik dus echt niet geloof dan zal het weer een drama worden om aan kaarten te komen). Het was voor mij gewoon extra zuur dat er aardig wat mensen waren die ik ken wel tickets konden scoren. Toonde aan dat het niet onmogelijk was.

Nou ja, ander onderwerp zullen we maar zeggen

Dit album bijvoorbeeld waar ik nog steeds niet erg warm voor loop.
Als ze dit in z'n geheel live gaat brengen vind ik het al wat minder erg denk ik

geplaatst op 2 april 2014, 13:25 uur, permalink
Ja, de setlist is niet geheel onbelangrijk bij Kate Bush.
Voor nummers van dit album zou ik ook niet erg warm lopen

geplaatst op 2 april 2014, 14:12 uur, permalink
musician schreef:
Ja, de setlist is niet geheel onbelangrijk bij Kate Bush.
Voor nummers van dit album zou ik ook niet erg warm lopen

Nee, want dan smelt de sneeuw meteen

Overigens zag ik net pas dat maat uit Reading me (zaterdag) had gemaild of ik interesse had in 2 kaarten; bevriend stel kon niet mee en dus .... kaarten over; gebeld waren al voetsie

geplaatst op 2 april 2014, 22:03 uur, permalink
Je kunt je niet voorstellen dat er niet één of andere uitbreiding komt van haar tour, als voor 25 concerten de kaarten zo snel zijn uitverkocht.

Anders wordt het de dvd, het zal ongetwijfeld tot in de perfectie worden geregistreerd.

avatar van Supersid
geplaatst op 2 april 2014, 22:08 uur, permalink
Prachtig album in mijn optiek maar het vedient, niet gek te bedenken bij "ons Kate", de juiste sfeer en het juiste moment...

Naar het einde toe komt de échte pracht naar boven, toppertje dat geduld vergt...

Ze slaagt er zelfs in om ome Elton nog eens te laten "kloppen"!

geplaatst op 9 oktober 2014, 19:26 uur, permalink
Ik heb haar 19 september j.l. live gezien in Londen en wat was zij enorm goed. Haar stem heeft nog niks afgedaan aan vroeger en wat we voorgeschoteld kregen was echt een Kate Bush-show. Geen nummers van haar eerste vier albums en dat is toch best gewaagd te noemen als je al 35 jaar niet meer hebt opgetreden. Het was fantastisch en ik zal het nooit van mijn leven nog ooit vergeten!