Kelly Clarkson - Stronger (2011)

Label: RCA

1. Mr. Know It All (3:52)
  2. Stronger (What Doesn't Kill You) (3:41)
  3. Dark Side (3:44)
  4. Honestly (3:36)
  5. You Love Me (4:04)
  6. Einstein (2:59)
  7. Standing in Front of You (3:59)
  8. I Forgive You (3:04)
  9. Hello (2:59)
  10. The War Is Over (3:56)
  11. Let Me Down (3:24)
  12. You Can't Win (4:19)
  13. Breaking Your Own Heart (3:48)
  14. Don't You Wanna Stay * (4:19)

met Jason Aldean

15. Alone * (3:01)
  16. Don't Be a Girl About It * (3:27)
  17. The Sun Will Rise * (3:33)

met Kara DioGuardi

18. Why Don't You Try * (4:47)
avatar van Angelo
1,5
Toch maar geprobeerd, de nieuwe van Kelly Clarkson. Vraag maar niet waarom. In een interview gaf ze aan dat diverse genres de basis vormen voor Stronger, maar eigenlijk probeerde ze gewoon te zeggen dat ze geen inspiratie had en dat ze haar bankrekening weer wilde spekken. Maar laat ik ‘ns beginnen met Mr. Know It All, de prima voorbode van het album dankzij een frisse productie en een zeer pakkend refrein. Toen de audioclip op YouTube in première ging was ik positief gesteld over deze single, maar nu hebben ze aan de versie die op deze plaat staat gesleuteld en is er om wat voor reden dan ook zo’n ontzettend lelijk pianoriedeltje eroverheen gegooid waardoor 't nummer nogal erg goedkoop overkomt.

De rest van het album is echter nog een stuk dramatischer dan de single, vooral wanneer blijkt dat het beste nummer als bonusmateriaal dient. Dan heb ik het over het country liedje Don’t You Wanna Stay, een duet met Jason Aldean. Het is eigenlijk het enige liedje dat nog vrij naturel overkomt, ofwel: waar niet (te) veel aan gesleuteld is. Misschien is het wel noemenswaardig om te zeggen dat het niet eens haar liedje is, het verscheen namelijk al op het album van die Jason (waarvoor het ook bedoeld was). Oké dan, What Doesn’t Kill You (Stronger) klinkt ook wel behoorlijk, vooral het refrein blijft goed hangen, maar het is jammer dat het flink (over)geproduceerd is. Het overige materiaal varieert van droevig naar droeviger naar droevigst. Ze probeert van alles, overtuigen doet het niet. Een groot struikelblok, voor mij persoonlijk, is de zwakzinnigheid van de teksten. Het wordt nooit leuk of interessant en de songteksten getuigen vooral van veel onvolwassenheid. Eén van de slechtste albums die ik dit jaar heb beluisterd.

Het talent is er, een goed repertoire echter niet. Volgende keer beter.