Autumn - Cold Comfort (2011)

Label: Metal Blade

1. The Scarecrow (5:15)
  2. Cold Comfort (5:36)
  3. Black Stars in a Blue Sky (4:43)
  4. Retrospect (5:00)
  5. Alloy (7:17)
  6. End of Sorrow (4:35)
  7. Naeon (4:46)
  8. Truth Be Told (Exhale) (5:56)
  9. The Venamoured (6:29)
  10. Changes for the Bitter * (4:11)
  11. The Mute (Inhale) * (4:36)
Sprookjesachtig, sfeervol, engelenzang, pracht CD !! Sorry voor de vergelijking, echter deze CD kan zich meten met de betere CD's van The Gathering.

avatar van Rinus
Dit is een album, waar je even voor moet zitten. Het is echt een luisteralbum, en je moet het echt wel weer een paar keer draaien, voordat het mooi op zijn plaats valt. Het is een donker en meeslepend sfeervol album. Ook de productie is donker. Marjan zingt ook erg ingetogen, soms geeft ze wat meer volume aan haar stem. De band evolueert steeds verder naar een andere sound, zoals bijvoorbeeld ook Anathema doet, maar ook The Gathering komt inderdaad in gedachten op Alleen blijft Autumn zijn stevige roots goed behouden. En de band doet dat evolueren, in mijn oren althans, op een goede manier. De band bewijst de laatste drie albums veel klasse en kwaliteit in huis te hebben, en durft zich ook te onderscheiden van andere female-fronted bands.

avatar van legian
voor mij een totaal onbekende band, zag hem toevallig liggen in de platenwinkel.
vooral de sticker die erop zat trok mijn aandacht daarop staat: for fans of Katanonie, Porcupine Tree and The Gathering.

nou ben ik een groot porcupine tree lieverhebber, dus heb ik deze eens opgezet, en na een aantal nummer meteen maar gekocht.
zit nu in de eerste luisterbeurt en het klinkt vooralsnog erg goed.

ga binnenkort maar eens de andere bands opzoeken, en uiteraard wat ouder werk van Autumn .

avatar van wizard
legian, het oudste werk van Autumn is niet hele spannende gothic metal. De 2 albums voor deze waren stevige rockalbums. Ben trouwens benieuwd naar dit schijfje, wist niet dat ze een nieuw album hadden.

avatar van legian
gothic metal, hmm
niet mijn favoriet, ach ga de vorige 2 albums wel eens proberen.

kan wel zeggen dat dit een erg fijn album is.

avatar van permafrost
Het spijt me zeer maar ik vind dit maar zeer matig en dan met name de zangeres. Er zijn in dit genre zoveel betere zangeressen dat dit de middelmaat niet ontstijgt. Met Nienke de Jong vond ik dit een lekkere band maar daar is weinig van over.

avatar van ProgMetal
permafrost schreef:

Gelukkig zijn daar verschillende meningen

Gaat mij om de muziek en het totaalplaatje en dan vind ik de combinatie van de zang en de muziek van de hoogste plank.

De zang ondersteund hier als instrument op perfecte manier de muziek.
Als “verteller” vind ik haar ook de teksten prima dragen.

Als solozangeres zijn er zeker betere maar hier in dienst van deze plaat……. Perfect.

Nergens geen “kijk mij eens goed zijn”-solo’s waar dit genre vaak onder te leiden heeft. Maar constante hoge kwaliteit door alle nummers heen.

Trots dat dit een product van eigen bodem is. Als ik dan toch een nadeel moet geven; je moet hier wel voor in de stemming zijn of het bepaalt wel erg je stemming.

avatar van jorro
De band heeft een paar albums nodig gehad om de juiste draai te vinden. Dit is nu het derde album op rij dat aantoont dat ze nog steeds op het goede spoor zitten. Dat de zangeres niet zo goed zou zijn dat hoor ik er niet aan af. Menig zangeres zou die stem willen hebben denk ik.
De band wordt vergeleken met de Gathering. Ook een band die een aantal albums heeft gezocht naar de optimale sound. Wat dat betreft zijn er zeker parallellen.
Afsluiter The Venamoured krijgt van mij een 10+. Een prachtig opgebouwd nummer. De overige nummers een 8. Ook dit album krijgt daarom 4*