Floex - Zorya (2011)

Label: Minority

1. Ursa Major (4:48)
  2. Casanova (5:51)
  3. Blow Up (3:05)
  4. Precious Creature (5:31)

met James Rone

5. Forget-Me-Not (6:53)
  6. Veronika's Dream (5:18)
  7. Perlin Noise (1:24)
  8. Petr Parler (5:43)
  9. Nel Blu (5:23)

met Musetta

10. Mecholup (5:22)
  11. Zorya Polunochnaya (3:03)
avatar van Svendra
Ontdekt dankzij een toevoeging door Mimo.

De eerste luisterbeurten zijn veelbelovend. Zorya is een gevarieerde en sfeervolle mix van minimal techno en ambient jazz. Bij mij roept het associaties op met nogal uiteenlopende grootheden als Apparat en David Sylvian.

Floex is het alterego van ene Tomáš Dvořák uit Tsjechië. Van deze meneer ga ik meer beluisteren!

avatar van Mimo
Dan kan ik je zeker de soundtrack aanraden die hij maakte voor het spel Machinarium, daar staan (net zoals op deze cd) prachtige nummers op. Het eerste album dat hij onder de naam Floex maakte (Pocustone), bevat ook een aantal goede tracks maar vind ik over het algemeen toch iets minder dan zijn nieuwere werk.

avatar van Svendra
Cd besteld . Dit wordt alleen maar mooier en mooier.

Klasse zoals Floex electronica en akoestische instrumenten (o.a klarinet) mengt tot één geheel. En hoe hij varieert met verschillende stemmingen. Casanova en Forget-Me-Not (wow!) zijn opzwepend; andere nummers zijn weer melancholisch, rustgevend, duister, ...

shadowboxer
Wow! Uit 't lijstje van Svendra van 2011 opgepikt en Casanova... holyshit.

Daar zag ik hem ook staan en klinkt zeker interessant (cd is hier te beluisteren: http://floex.cz/)

Een track trouwens ook te beluisteren in het topic Maak Kennis met 2011.

avatar van Manuel
Doet me af en toe wel wat denken aan Hidden Orchestra.. En met die zweverige vocals af en toe zelfs aan Apparat - Walls!

avatar van AOVV
Ik beluister net 'Forget-Me-Not' voor dit topic, en ik vind het prachtig, het grijpt me echt aan, deze muziek. Erg, erg sfeervol. Is de man trouwens toevallig familie van de bekende componist Antonín Dvořák?

avatar van Svendra
@AOVV: Nee, geen familie; de naam Dvořák komt veel voor in Tsjechië. Probeer hier het hele album uit.

@Manuel: Er is een lijntje naar Hidden Orchestra. Floex heeft een remix van een nummer op hun EP verzorgd (en als ik me niet vergis is hij ook gastspeler).

avatar van Rhythm & Poetry
Dit klinkt me een partijtje comfortabel zeg. Een fraaie verzameling aan de fraaiste klanken op dit werk. Maar daar schuilt ook een klein gevaar in: het klinkt zo goed, dat het bijna gelikt wordt. Ben benieuwd of deze plaat mij na meerdere luisterbeurten nog altijd weet te boeien. De tijd zal het leren.

avatar van Manuel
Svendra schreef:
(...)

Het klinkt steeds meer als Hidden Orchestra. Liefhebbers van dit album, wat iedereen die dit album probeert lijkt te zijn, kunnen dus ook Hidden Orchestra - Night Walks (2010) even checken.

Manuel schreef:

Van het nummer Dust van Hidden Orchestra heeft Floex een remix gemaakt met klarinet, die i.m.o. nog mooier is dan het origineel met sopraansax.

Manuel schreef:

Bedankt voor de tip, had nog niet eerder van Hidden Orchestra gehoord maar het is inderdaad in hetzelfde straatje als Floex. En dat straatje bevalt mij wel

avatar van -SprayIt-
Kom er net pas achter dat ze morgen om de hoek spelen op Eurosonic. Paar honderd meter van mijn huis Huilen

avatar van Mimo
Kom er ook net achter, het is terug te luisteren op 3voor12: Mededeling: cookies - 3voor12.vpro.nl

avatar van Bardt1980
Dit album ontdekt na een tip van tuktak Waarvoor veel dank.
Want man man man, wat is dit een mooie samensmelting van geluiden uit diverse disciplines. Een zeer gevarieerd album ook. Mede hierdoor blijft het ook boeien en zit de speelduur erop voordat je er erg in hebt.
Ik zet voorlopig in op 4*, maar ik sluit niet uit dat dit nog meer gaat worden!

Bardt1980 schreef:
Dit album ontdekt na een tip van tuktak
Degene die (tot nu toe) de laagste score heeft gegeven, curieus.

avatar van -SprayIt-
Wat is en blijft Ursa Major een belachelijk prachtige opener. Wat een schoonheid, prachtige compositie. Kippenvel.

avatar van Sake
Dit blijft een heel erg fijn album en in z'n genre is dit de enige die ik nog steeds regelmatig opzet. Het enige wat die volledige 5,0 in de weg staat is de zang van Precious Creature.. naar mijn mening een ware doodzonde en smet op deze anderzijds prachtige plaat.

avatar van EttaJamesBrown
Een mooie plaat in mijn ontdekkingstocht rondom Tsjechië en Slowakije.

Als ik dan zo’n berichtje van Rhythm and Poetry lees, word ik weer nederig.

De tijd is meedogenloos